plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۱۹۶۱۶
رییس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد

قدرت شیوع "دلتا پلاس" و لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در کشور

دلتا همچنان فراوان‌ترین سویه کرونا در جهان
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آخرین اطلاعات درباره خصوصیات کرونای دلتا پلاس را که مهمترین زیرشاخه واریانت دلتا ویروس کرونا محسوب می‌شود، تشریح کرد. برای مقابله با شیوع ویروس باید پوشش واکسیناسیون در جامعه به ۹۰ درصد برسد.
قدرت شیوع "دلتا پلاس" و لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در کشور
دکتر علیرضا ناجی در گفت‌گویی، درباره یکی از مهمترین زیرشاخه‌های کرونای دلتا، یعنی دلتا پلاس، ‌گفت: سویه دلتاپلاس در کشورهای متعددی گزارش شده است، از آمریکا و انگلیس گرفته تا روسیه که به دلیل شیوع دلتاپلاس وارد یک لاک‌داون بسیار قوی شده و تعداد موارد ابتلایشان بسیار بالا رفته است.

* افزایش ۲۰ درصدی قدرت انتقال در ویروس دلتا پلاس

وی با بیان اینکه کشورهای زیادی هستند که اکنون سویه دلتا پلاس را شناسایی کرده‌اند، افزود: شناسایی سویه‌های جدید در کشورها، به نظارت‌ها و برنامه پایش ژنتیکی کشورهای بستگی دارد. در هر صورت از واریانت دلتا از زمانیکه در هندوستان شناسایی شد، تاکنون ۲۵ زیرشاخه مختلف به دست آمده است که مهمترین آن دلتاپلاس AY.۴.۲ است که مطالعات نشان می‌دهد قدرت انتقال و سرایت آن نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد از دلتای اصلی بالاتر است.

*دلتا همچنان فراوان‌ترین سویه کرونا در جهان

ناجی ادامه داد: البته طبق آمارهای جهانی همچنان دلتای اصلی فراوان‌ترین ویروس دلتایی است که در دنیا در گردش است. به هر حال هرچقدر اجازه دهیم که ویروس بچرخد، این تغییرات در آن بیشتر خواهد شد و نگرانی از اینکه ویروس‌هایی با خصوصیات بدتر ایجاد شوند، ‌وجود دارد.

وی با بیان اینکه دلتا پلاس خصوصیات مربوط به دلتا را دارد، اما قدرت انتقالش بیش از دلتاست، ‌گفت: واریانت دلتا قوی‌ترین و مهاجم‌ترین ویروسی است که از نظر انتقال بین واریانت‌های مختلف کرونا وجود دارد که دلتا پلاس هم همین حالت را دارد و قدرت انتقالش هم بیشتر است. در عین حال از نظر مقاومت نسبت به واکسن هم مانند دلتاست. در هر صورت واکسن‌هایی که داریم، نسبت به همه واریانت‌ها واکنش نشان می‌دهند. هنر ما باید این باشد که هرچه زودتر بتوانیم پوشش واکسیناسیون کرونا را هم در جهان و هم در کشور خودمان بالا بریم و از طرفی اقدامات غیردرمانی نظیر بیماریابی، پیش‌بینی و اقدام به موقع و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را قوی‌تر کنیم تا این دو کمک کنند تا گردش ویروس کاهش یابد.

*۹۰ درصد موارد ابتلای شدید و مرگ کرونایی در دنیا در واکسن‌نزده‌ها

ناجی با بیان اینکه هنوز اطلاعاتی درباره شدت بیماری‌زایی دلتاپلاس در دسترس نیست، ‌گفت: باید توجه کرد که با افزایش ابتلا، میزان بستری هم بالا می‌رود و در کشورهایی که دلتا پلاس در آن‌ها شیوع پیدا کرده هم به همین صورت است.
طبق گزارشات در دنیا، ۹۰ درصد موارد مرگ و میر و با نسبت بالاتری موارد ابتلا در افراد غیرواکسینه است. بر این اساس کسانی که دچار بیماری شدید شده و در بیمارستان بستری می‌شوند یا کارشان به مرگ‌ومیر می‌رسد، نزدیک ۹۰ درصدشان مربوط به افراد غیرواکسینه است. این گزاره علمی بسیار بزرگی است که همچنان همین واکسن‌ها هم گرچه که در مقابل واریانت‌ها کاهش کفایت پیدا کردند، اما باز هم بسیار موثرند و باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و پوشش بسیار بالای واکسیناسیون، از این واکسن‌ها استفاده بهینه کرد و در کنار آن اقدامات غیردرمانی را پیش برد.

* لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در کشور

وی گفت: R۰ به میزانی گفته می‌شود که یک فرد آلوده به کرونا می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. R۰ درباره کرونای دلتا بسیار افزایش یافته و هرچقدر میزان تهاجم و قدرت انتقال آن بیشتر شود، میزان R۰ هم بالا می‌رود. اکنون اگر دلتا را در نظر بگیریم که R۰ آن حدود ۴.۵ تا ۵ است، ‌عدد ایمنی جمعی ما را از طریق واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد می‌رساند؛ البته با واکسن‌هایی که کفایت بالا دارند. اگر واکسن‌هایی استفاده کنیم که کفایت‌های پایین‌تر دارند، میزان پوشش واکسیناسیون بالاتر می‌رود. بنابراین باید پوشش واکسیناسیون را بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد در جامعه ایجاد کنیم تا خیال‌مان راحت شود.

ناجی تصریح کرد: البته برای دستیابی به این موضوع به کمک هم نیاز داریم؛ یکی اینکه باید ورودی ویروس را کاهش دهیم و بتوانیم با اقدامات غیردرمانی که شامل ماسک زدن، بالا بردن تست و شناسایی حداکثر افرادی که آلوده هستند و افرادی که در تماس با آنها بودند، است. به طوری که آنها را شناسایی کرده و اجازه ندهیم بیماری را به دیگران منتقل کنند. همچنین اتخاذ تصمیمات قاطع درباره قرنطینه و لاک‌داون نیز یکی از اقدامات غیردرمانی مهم محسوب می‌شود. این موارد کمک می‌کند تا گردش ویروس کاهش یابد. بنابراین مهم است که در کنار تزریق واکسن، اقدامات غیردرمانی مناسب هم انجام دهیم.

ناجی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا در ایران، گفت: گزارش‌هایی در این زمینه اعلام شده، اما فکر می‌کنم باید یک مطالعه و گزارش جامع‌تر از خود وزارت بهداشت که تمام اطلاعات را در دسترس دارند، داشته باشیم تا دیتا و اطلاعات مناسب به دست آید.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما