plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۱۸۶۶۹

بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به صحنه جدال بایدن و ترامپ منتهی شد

امنیت و وحدت ملی آمریکا شکننده تر از همیشه
در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مراسم بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر بار دیگر از تصمیمش برای خروج از افغانستان دفاع کرد، دونالد ترامپ در انتقاد از وی، گفت که بایدن در عملیات خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان یک "احمق" جلوه کرد.
بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به صحنه جدال بایدن و ترامپ منتهی شد
به گزارش ایصال نیوز، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حالی مورد انتقادهای تند ترامپ قرار گرفت که روز شنبه به وقت نیویورک، در مراسم بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در محل فرو ریختن برج های دو قلوی تجارت جهانی در منهتن جنوبی در نیویورک حضور یافت.

بایدن را در این مراسم همسرش جیل بایدن و باراک اوباما و بیل کلینتون رئیسان جمهوری سابق آمریکا و همسرانشان همراهی می کردند.

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مراسمی در شنکسویل پنسیلوانیا در عین حال به خبرنگاران گفت که آمریکا نمی تواند به هر کشوری که القاعده در آن حضور دارد، حمله کند.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا القاعده می تواند به افغانستان باز می گردد، گفت بله. آنها از قبل به جاهای دیگر بازگشته اند.

رئیس جمهوری آمریکا سوال دیگری مبنی بر اینکه استراتژی چیست، را با این سوال پاسخ داد: هر جا که القاعده در آن حضور دارد، ما باید حمله کنیم و نیروهایمان در آنجا باقی بمانند؟

بایدن تصریح کرد که اینکه فکر می کردیم می توان افغانستان را واقعا متحد کرد، اشتباه بود.

وی در عین حال اظهار داشت نیروهای آمریکا به هدف اصلی خود یعنی کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده در دوم می ۲۰۱۱ دست یافتند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از سخنان جورج دبلیو بوش که در زمان ریاست جمهوری او حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد، درباره حفظ اتحاد و وحدت در بین مردم استقبال کرد.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا روز شنبه به وقت محلی همزمان با برگزاری مراسم بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا در هیچ مراسمی شرکت نکرد.

ترامپ پیامی ویدئویی، بایدن را به دلیل نحوه برنامه ریزی و مدیریتش بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بی کفایت خواند و بار دیگر سیاست شتابزده او را در خروج از افغانستان به باد انتقاد گرفت.

ترامپ تاکید کرد که بسیار غم انگیز است جنگ ما علیه کسانی که به کشورمان آسیب زدند، هفته گذشته به این شکل پایان یافت.

رییس جمهوری پیشین آمریکا تصریح کرد که با این کار رهبر کشور ما خود را فردی احمق معرفی کرد. وی با بیان اینکه به راحتی نخواهیم توانست از مخمصه ای که بی کفایتی بایدن به وجود آورد، رهایی پیدا کنیم، از کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی که در انفجار نزدیک فرودگاه کابل ابراز تاسف و انتقاد کرد.

رییس جمهوری تندرو پیشین آمریکا اضافه کرد که طالبان به راحتی و بدون حتی شلیک یک گلوله توانست به سلاح ها و تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان دست پیدا کند.

ترامپ بار دیگر مدعی شد که اگر او رئیس جمهوری آمریکا بود، چنین اتفاقی روی نمی داد. وی درباره توافق دولتش با طالبان نیز گفت که من به آن پایبند نبودم زیرا می خواستم تا اول ماه می خارج شویم و وقتی آنها شرایط را نقض کردند، بمباران کردیم.

ترامپ با ادعای اینکه روند خروج و صلح در دوره او با طالبان به خوبی پیش می رفت، افزود که طالبان بدلیل ترس از بمباران نزدیک ما نمی آمد.

رییس جمهوری پیشین آمریکا درباره نحوه خروج دولت بایدن از افغانستان اظهار داشت که آنها نباید اول ارتش را بیرون می بردند بلکه ارتش باید پس از خروج همه بیرون می رفت.

کامالا هریس معاون بایدن و جورج دبلیو بوش چهل و سومین رییس‌جمهوری آمریکا که در زمان او حملات ۱۱ سپتامبر رخ داد، به همراه همسرش در مراسم گرامیداشت خاطره قربانیان ۱۱ سپتامبر در شنکسویل پنسیلوانیا حضور یافتند.

بوش نیز در سخنانی از مردم آمریکا خواست از وحدت استقبال کرده و سیاست ترس را کنار بگذارند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا همچنین شب گذشته به مناسبت بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پیامی ویدئویی بدون اشاره به ناکامی های واشنگتن در ادعای مبارزه با تروریسم گفت که "وحدت ملی" بزرگترین درس حملات ۱۱ سپتامبر است.

بایدن بدون اشاره به ناکامی های آمریکا در مبارزه با تروریسم و دو دهه اشغال افغانستان در پی حملات ۱۱ سپتامبر افزود: وحدت به این معنی نیست که همه ما باید یک چیز را باور کنیم بلکه باید به عنوان یک ملت به یکدیگر احترام بگذاریم و به هم ایمان داشته باشیم.

رییس جمهوری آمریکا ادامه داد ما مورد بسیار نادری را پس از ۱۱ سپتامبر دیدیدم، حس واقعی وحدت ملی.

آمریکا پس از دو دهه اشغال افغانستان به بهانه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (۹ شهریور جاری) بطور رسمی از این کشور بصورت شتابزده خارج شد تا به طولانی ترین جنگ خود پایان دهد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما