plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۱۳۲۵۰
به رغم امیدآفرینی توفیقات در ساخت واکسن

رعایت فاصله‌ اجتماعی مهمترین سپر حفاظتی در برابر کرونا است

رد نظریه ایمن سازی گله در موضوع کووید 19
بیشتر کشورهای جهان موج دوم، سوم یا چهارم شیوع کرونا را تجربه می‌کنند این درحالی است که با تولید انبوه و مهم‌تر از آن، توزیع گسترده اولین واکسن کشف شده راه زیادی داریم و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان اصلی ترین سپر دفاعی در مقابل بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود.
رعایت فاصله‌ اجتماعی مهمترین سپر حفاظتی در برابر کرونا است
فاصله گذاری اجتماعی به‌ عنوان اولین و البته موثرترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا مدت‌ها است استراتژی اصلی دولت‌ها برای کنترل انتشار این بیماری به شمار می رود.

در واقع هدف اصلی از اجرای فاصله گذاری اجتماعی حفاظت کامل در مقابل این ویروس نبود، بلکه کاهش نرخ ابتلا به بیماری و در نتیجه کاهش فشار به سیستم درمانی مد نظر بود.

در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان موج دوم، سوم یا چهارم خود را تجربه می‌کنند و با سردتر شدن هوا انتظار کاهش آمار مبتلایان را نمی‌توان داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد فاصله گذاری اجتماعی موثرترین روش دفاع در مقابل کرونا است و حتی در صورت کاهش آمار، نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد فاصله گذاری اجتماعی به ‌طور مشخص تعیین کننده میزان انتشار ویروس در یک محیط یا اجتماع است.

اگرچه در بیشتر کشورها رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث کاهش نرخ ابتلا در طولانی مدت نشد، ولی توانست از افزایش تصاعدی آمار جلوگیری کند.

عباس رهامی کارشناس موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور در این زمینه می‌گوید: ما هنوز از نظر روش‌های مقابله با کرونا به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم فاصله گذاری اجتماعی را رها کنیم.

در غیاب روش‌های دیگر مقابله، تنها راه کاهش شیب نمودار مبتلایان به کرونا و جلوگیری از مواجهه با کمبود امکانات است.

رهامی اظهار می دارد: فاصله گذاری اجتماعی تنها یک راه حل موقت برای مقابل، یا در حقیقت کندتر کردن روند انتقال کرونا است و نه یک راه حل واقعی و اساسی.

در واقع هدف از اجرای فاصله گذاری فیزیکی دادن فرصت و امکانات بیشتر برای کادر درمانی جهت رسیدگی به بیماران و ایجاد موقعیت مناسب برای انجام تحقیقات و ساخت واکسن، تولید انبوه و توزیع آن است.

نتیجه رعایت نکردن کامل اصول فاصله گذاری فیزیکی، دقیقاً همان چیزی است که در ایران و کشورهای دیگر بارها اتفاق افتاده و موج‌های تمام نشدنی افزایش آمار مبتلایان به کرونا و افزایش مرتب رکورد بیشترین مبتلایان در یک روز فاجعه است.

وی تصریح می کند: هنوز نمی ‌توان به تولید واکسن امید زیادی داشت همچنان با تولید انبوه و مهم‌تر از آن، توزیع گسترده و ارزان اولین واکسن کشف شده فاصله زیادی داریم و باید این حقیقت را بپذیریم که دست کم تا پایان امسال و حتی اواسط سال آینده نباید انتظار بازگشت زندگی به شرایط معمول را داشت.

این کارشناس اضافه می کند: در حال حاضر تمام دولت‌ها با این چالش بزرگ مواجه هستند که چطور با رعایت تمام قواعد و قوانین بهداشتی، صنعت و اقتصاد خود را تجدید کرده و در عین حال افزایش شدید و سریع نرخ مبتلایان به کووید و مرگ و میر را تجربه نکنند.

رهامی می گوید: برخی دولت‌ها بر این باورند که قوانین سفت و سخت فاصله گذاری فیزیکی برای مقابله با ویروس کرونا به‌ اندازه کافی موثر نیست و روش‌های مشابه و تکمیلی دیگر مثل استفاده از ماسک هم باید به آن اضافه شود و برخی دیگر نیز قرنطینه گسترده و قابل نظارت افراد در ارتباط با بیماران شناسایی شده را راه حل موثر برای کاهش نرخ ابتلا به این بیماری می‌دانند.

حمید سوری عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: کاهش شدت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تردد مردم در اماکن عمومی، ویروس کرونا را در کشور پراکنده و منتشر می کند و دوره اپیدمی و تعداد مرگ و میر را افزایش داده است.

وی اظهار می دارد: روند اپیدمی کرونا در کشور همچنان صعودی است و در بسیاری از استان ها مثل استان خراسان رضوی، آذربایجان غربی، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، سمنان یا حتی تهران همچنان روند افزایشی داریم، بنابراین هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و باید مداخلات موثر به ویژه فاصله گذاری اجتماعی با شدت عمل انجام شود.

سوری اضافه می کند: با توجه به وضعیت اپیدمی کرونا هیچ کس نمی تواند آینده این اپیدمی را پیش بینی کند که چه زمانی به نقطه پیک می رسیم، میزان بیماری زایی به ازای هر نفر بیش از ۱.۲ است و هنوز میزان بیماری زایی به زیر یک نفر به ازای هر نفر نرسیده و همچنان روند صعودی اپیدمی کرونا را خواهیم داشت.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید می کند: اگر طرح فاصله گذاری به صورت شدید، همان طور که روز ۱۳ فروردین اجرا شد، حداقل دو هفته ادامه پیدا می کرد، می توانستیم در زمان خیلی زودتری اپیدمی را در کشور کنترل کنیم اما اکنون هیچ پیش بینی درباره آینده این اپیدمی و زمان رسیدن به مرحله پیک این اپیدمی نمی توانیم داشته باشیم.

سوری ادامه می دهد: هر یک از افرادی که با بازگشایی مشاغل وارد خیابان می شوند، می توانند مثل بمب خوشه ای دیگران را مبتلا کنند. واقعا نمی دانم پیش فرض هایی که باعث شده که چنین تصمیمی برای بازگشت مردم سر کار گرفته شود، چه بوده اما به نظر می رسد بیشتر ملاحظات اقتصادی مد نظر بوده است.

وی اظهار می دارد: برآورد اولیه این بود که در صورت نبود مداخلات موثر و روند مصونیت گله ای بین ۳۰ تا ۶۰ درصد جامعه به این بیماری مبتلا می شوند. برآوردی که اکنون وجود دارد این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند یعنی هنوز کمتر از یک درصد جمعیت اما این آمار دقیق نیست زیرا بیماران کم علامت و خفیف شناسایی نشده اند و این یکی از اشکالات اساسی اقدامات بهداشتی در کشور است. سوری گفت: عمده تست های انجام شده از مراجعات بیمارستانی بوده است بنابراین نمی توان بر اساس داده های موجود میزان همه گیری کرونا را در کشور برآورد کرد.

اولین واکسن کووید – ۱۹ ساخت شرکت آمریکایی فایزر با همکاری شرکت آلمانی بایون تک با ادعای پیشگیری ۹۰ درصدی ابتلا روز ۱۹ آبان رونمایی شد. تاکنون در جهان بیش از ۵۰ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند و یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر هم جان ‌باخته‌اند.

فایزر اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱/۳ میلیارد دُز واکسن را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد.

در ایران نیز طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ به بیش از  ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است.

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما