plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۸۲۵

شکل‌گیری امنیت پایدار با همگرایی منطقه‌ای

حسن هانی‌زاده*
کشورهاي حوزه خليج‌فارس به اين نتيجه رسيده‌اند که همگرايي منطقه‌اي مي‌تواند هزينه دفاعي آنها را به شدت کاهش دهد. لذا به نظر مي‌رسد رويکرد اين کشورها آن است که تکيه خودشان را به آمريکا کاهش دهند و به همکاري با ايران متمايل شوند که اگر اين اتفاق بين ايران و 6کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس تقويت شود موجب خواهد شد که حضور آمريکا در خليج فارس و تنگه هرمز کاهش يابد.
شکل‌گیری امنیت پایدار با همگرایی منطقه‌ای
رخدادهاي اخير منطقه در دو حوزه نظامي و سياسي به تغيير رويکرد برخي از کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس نسبت به ايران منجر شد. اختلاف ميان امارات و عربستان در مورد مساله يمن و خروج نيروهاي اماراتي از ائتلاف عربستان در واقع شطرنج نظامي و سياسي يمن را دگرگون کرد.

اتفاقات اخيري که در يمن جنوبي رخ داد و به نوعي جنگ نيابتي ميان نيروهاي طرفدار امارات و عربستان در جنوب يمن صورت گرفت به خوبي نشان داد در ديدگاه دو کشور دوست امارات و عربستان که همپيمانان سنتي يکديگر هستند اختلاف به‌وجود آمده است. لذا امارات مسير خود را از عربستان تغيير داده و احساس کرده مي‌بايستي يک رابطه متعادل‌تري با ايران برقرار نمايد. بنابراين اين مساله باعث شده تا عربستان دچار انزواي سياسي شود.

درگيري‌هاي يمن جنوبي فشارهاي نظامي را نسبت به انصارا... کاهش داد به گونه‌اي که انصارا... توانست طي روزهاي گذشته از طريق پرتاب موشک‌هاي بالستيک به مراکز نظامي عربستان آسيب نظامي جدي به سعودي‌ها وارد نمايد. ضمن آنکه تهديد انصارا... نسبت به حمله مراکز اقتصادي و نظامي امارات نيز در تغيير رويکرد امارات موثر بوده است. لذا اين حوادث به‌علاوه حوادث اخير خليج فارس از جمله اقدام ايران در ساقط کردن پهپاد پيشرفته آمريکايي يک پيام بسيار مهمي است که ايران از قدرت دفاعي بسيار بالايي برخوردار است.

همچنين توقيف نفتکش انگليسي که بعد از توقيف نفتکش ايراني گريس1 در آب‌هاي جبل الطارق توسط نيروي دريايي سلطنتي بريتانيا صورت گرفت، قدرت مانور سياسي ايران را در خليج فارس و تنگه هرمز نشان داد و همين موجب شد کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس به هر حال احساس کنند که ايران يک قدرت غير قابل انکار منطقه‌اي است.

به همين دليل سيگنال‌هايي از سوي امارات براي ايران ارسال شد که آماده بازسازي روابط خود با تهران است. لذا دو هيات بلند پايه امنيتي و تجاري طي هفته‌هاي اخير به تهران سفر کرده و آمادگي خودشان براي همکاري با ايران اعلام کردند. سفر دکتر ظريف به قطر و گفت‌وگوي وزير خارجه کشورمان با مقامات قطري و همچنين سفر دکتر ظريف به کويت نشانه يک يارگيري جديدي در منطقه بوده است.

اين مساله نشان مي‌دهد که کشورهاي حوزه خليج‌فارس به اين نتيجه رسيده‌اند که همگرايي منطقه‌اي مي‌تواند هزينه دفاعي آنها را به شدت کاهش دهد. لذا به نظر مي‌رسد رويکرد اين کشورها آن است که تکيه خودشان را به آمريکا کاهش دهند و به همکاري با ايران متمايل شوند که اگر اين اتفاق بين ايران و 6کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس تقويت شود موجب خواهد شد که حضور آمريکا در خليج فارس و تنگه هرمز کاهش يابد.

به همين دليل با توجه به شيوه تهاجمي که دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا نسبت به کشورهاي حوزه خليج‌فارس در پيش گرفته و هزينه‌هاي سنگيني براي کشورهاي منطقه داشته است. لذا تلاش امارات، عربستان، قطر و کويت معطوف به آن است که با ايران رابطه داشته باشند تا بتوانند از طريق ايجاد يک مجموعه امنيتي مشترک امنيت خليج فارس را به دور از حضور قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي تامين کنند.

*تحلیلگر روابط بین‌الملل

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما