plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۳۶۹

استراتژی ایران حفظ امنیت تنگه هرمز است

احمد بخشایش*
ايران ناظر بر تنگه هرمز است. آنچه که موجب تنش در منطقه مي‌شود حضور بيگانگان از جمله آمريکايي‌ها و انگليسي‌هاست. بنابراين آنچه را که ناامني به‌وجود مي‌آورد حضور کشورهاي فرامنطقه‌اي است.
استراتژی ایران حفظ امنیت تنگه هرمز است
در نظام بين‌الملل با بازيگران متکثر و متفاوت مواجه هستيم. آمريکا و بريتانيا خود را جزو بازيگران موثر در صحنه نظام بين‌الملل مي‌دانند. همچنين ايالات متحده آمريکا خود را به‌عنوان ناظم نظام بين‌الملل مي‌داند. بريتانيا تا قبل از جنگ جهاني دوم چنين نقشي را بازي مي‌کرد، اما در حال حاضر با غروب خورشيد در مستعمرات بريتانيا، لندن در کنار واشنگتن حرکت مي‌کند.
بايد اين نکته را مدنظر داشته باشيم که هنجارهاي جهاني تا حد زيادي تغيير کرده است. در مساله توقيف نفتکش ايراني، بولتون انگليسي‌ها را فريب داد. اين اقدام مشاور امنيت ملي آمريکا با دو هدف صورت گرفت؛ اول آنکه با توجه به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا مي‌بايستي خود را از نظر اقتصادي به آمريکا نزديک کرده تا از اين طريق با گروگان‌گيري نفتکش ايراني اهداف آمريکايي‌ها تکميل شود تا بدين ترتيب در روند فروش نفت ايران وقفه ايجاد شده تا خواست آمريکايي‌ها که همان به صفر رساندن فروش نفت ايران باشد تامين شود.
همچنين بايد اين مساله را مدنظر داشته باشيم که بريتانيا آغازکننده افزايش تنش ميان لندن- تهران بوده است. لذا هيچ دليل روشني جز مصرف داخلي براي بوريس جانسون وجود ندارد. اقدام ايران در توقيف نفتکش بريتانيايي به منظور افزايش روحيه داخلي و همچنين کشورهاي منطقه بسيار خوب بود.
از چنين اقداماتي تحت‌عنوان اقدامات تلافي‌جويانه نام برده مي‌شود. بنابراين اگر از هر شهروند بريتانيايي پرسيده شود که راهکار کاهش تنش ميان تهران- واشنگتن چيست، صراحتا مطرح مي‌دارد که لندن مي‌بايستي نفتکش ايراني را آزاد کند تا در مقابل تهران نفتکش بريتانيايي را آزاد کند. همچنين تهران مي‌بايستي تقاضاي خسارت کند.
زماني که پدر بوريس جانسون به اين راهکار اذعان مي‌کند که بريتانيا مي‌بايستي نفتکش ايراني را آزاد کند خود مهر تائيدي بر اقدام غيرقانوني لندن است.
آمريکايي‌ها و انگليسي‌ها علاقه‌مندند تا نفتکش‌هاي خود را اسکورت کنند، اما اين نکته را بايد بدانيم که ايران قادر به تامين امنيت تنگه هرمز است، چون ايران در خشکي و در ساحل برتري استراتژيک دارد. بنابراين خيلي براي ايران تامين امنيت منطقه مشکل نيست تا اينکه آنها بخواهند و يا بتوانند کشورمان را از ميدان به در کنند.
نيروهاي دفاعي ايران توانمندي دفاع از تماميت ارضي کشور را با انهدام پهپاد آمريکايي و توقيف نفتکش بريتانيايي نشان دادند. بسياري از حقوقدانان در سطح جهاني اذعان دارند که اقدام بريتانيا در توقيف نفتکش ايراني غيرقانوني بوده‌است. ايران ناظر بر تنگه هرمز است. آنچه که موجب تنش در منطقه مي‌شود حضور بيگانگان از جمله آمريکايي‌ها و انگليسي‌هاست. بنابراين آنچه را که ناامني به‌وجود مي‌آورد حضور کشورهاي فرامنطقه‌اي است. ايران علاقه‌مند است که امنيت خليج فارس و تنگه هرمز توسط ايران و عمان تامين شود و از اين‌رو حاضر نيست امنيت تنگه هرمز با خطر مواجه گردد، مگر آنکه صادرات نفت ايران به صفر برسد. اگر قرار باشد صادرات نفت ايران به صفر برسد تنگه‌هرمز نبايد محل عبور 80ميليون بشکه نفت در روز باشد. بنابراين استراتژي ايران حفظ امنيت تنگه‌هرمز است.
*اردستانی استاد دانشگاه
انتهای پیام/*
۱
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما