plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۷۰۶۳

غزه قربانی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

حسن هانی‌زاده*
غزه در واقع قربانی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا قرار گرفته و هر یک از دو رقیب انتخاباتی تلاش دارند تا با پشتیبانی از سیاست‌های نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه نظر مساعد لابی صهیونیستی را جلب کنند.
غزه قربانی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا
اقدام اخیر آمریکا در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه از طریق هوا با شگفتی جامعه جهانی مواجه شده و آن را اقدامی نمایشی برای بازسازی حیثیت این کشور تلقی کرده‌اند.

 آمریکا که طی 150 روز گذشته از عملیات طوفان الاقصی انواع کمک‌های نظامی و لجستیکی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده در آستانه ماه مبارک رمضان و احتمال برقراری آتش‌بس موقت دست به یک سلسله اقدامات نمایشی فریبنده و توهین‌آمیز در غزه زده است.

پرتاب مواد غذایی و دارویی از هوا برای ساکنان محاصره شده غزه توهین به کرامت بیش از دو میلیون نفر از اهالی این شهر است که بیش از 5 ماه از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم شده‌اند.

عملیات طوفان الاقصی که از 7 اکتبر گذشته آغاز شده تا کنون به شهادت 31 هزار تن از اهالی غزه و مجروح شدن بیش از 71 هزار نفر منجر شده است.

طبیعی است که آمریکا به سادگی می‌توانست با استفاده از نفوذ خود، رهبران رژیم صهیونیستی را به قبول یک آتش‌بس موقت در غزه مجبور سازد اما رفتار دوگانه و منافقانه آمریکا مانع از برقراری آتش‌بس در غزه شده.

دلیل همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از 31 هزار نفر از مردم بی‌دفاع غزه به آغازفعالیت‌های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازمی‌گردد.

نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان فعالیت‌های پیش تبلیغاتی خود را در ایالت‌های آمریکا آغاز کرده‌اند و نامزدهای هر دو حزب به کمک لابی صهیونیستی پرنفوذ و آرای یهودیان آمریکا نیاز دارند.

علی‌رغم همراهی گسترده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه اما لابی صهیونیستی در ایالات متحده نگاه مثبت‌تری نسبت به نامزدهای جمهوریخواهان به‌ویژه دونالد ترامپ دارد. نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که اگر موضوع نامزدی دونالد ترامپ در همه ایالت‌های آمریکا تثبیت شود شانس وی برای پیروزی در انتخابات 2024بالاتر از جو بایدن خواهد بود.

قرار است مجمع نهایی تعیین نامزدهای اصلی دو حزب جمهوریخواهان ودموکرات‌ها به‌زودی نشست بزرگ خود را تشکیل دهند اما برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که نامزدی دو رقیب قدرتمند یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ قطعی شده است. دونالد ترامپ که از سال 2016 تا سال 2020 ریاست جمهوری آمریکا را به‌عهده داشت در تقویت احزاب و جریان‌های افراطی رژیم صهیونیستی برای سرکوب مردم فلسطین نقش داشت.

از این رو تنها برگ برنده جو بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری همراهی بی‌قید و شرط با رژیم صهیونیستی برای ادامه کشتار مردم غزه است. به دستور جو بایدن طی 5 ماهی که از بحران غزه می‌گذرد آمریکا 6 بار پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرد.

نهادهای منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب نیز با وجود نشست‌های مختلف نتوانستند راهکاری برای پایان دادن به بحران غزه ارائه دهند اکنون غزه در واقع قربانی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا قرار گرفته و هر یک از دو رقیب انتخاباتی تلاش دارند تا با پشتیبانی از سیاست‌های نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه نظر مساعد لابی صهیونیستی را جلب کنند.

*تحلیلگر مسائل بین الملل/ آرمان ملی

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما