plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۲۸۷۲۵
مواجهه هوشمند در جنگ ترکیبی

پیشرفت‌های کشور را هم ببینیم!

مصطفی امینی*
دشمن، اساس جنگ رسانه ای اش را در مصاف ترکیبی، بر گلوله باران اخبار منفی متمرکز کرده است. آرایش تهاجمی در کنار دفاع هوشمندانه و غیر درگیر با مردم و هموطنان، اگر چه از ضروریات مقابلۀ هوشمندانه با این جنگ ترکیبی پیچیده است امّا همۀ این تمهیدات، جایگزین تبیین اقدامات سازنده ای که در این کشور شده است نمی شود. 
پیشرفت‌های کشور را هم ببینیم!
سوگیری رسانه ای در جنگ روایت‌ها و بحبوحه جنگ ترکیبی علیه ایران در کنار فقدان حمایت لازم و کافی از رسانه های خبری داخلی ملتزم به قانون و متعهد به آرمان ها، وزن رسانه ای خبری را به نفع آنچه که در این مصاف رسانه ای، دشمن نامیده می شود، سنگین کرده است. 

به نظر، در این میان، نا کارآمدی های پنهان و آشکار، ضعف ها و معایب پر شمار و سوء مدیریت های قابل توجه، همافزا با اجرای ناصحیح سیاست های اقتصادی در سایۀ تحریم های فلج کننده امریکا و هم پیمانانش علیه ایران، شرایط بغرنج اقتصادی، اجتماعی را برای ایران سربلند بوجود آورده است که نا هماهنگی های اقتصادی و تصمیمات تورم زا، بر دشواری این شرایط افزوده است. 

روایت سازی ها و روایت پردازی هایی که تحت اصطلاح سی.ان.ان سازی در دستور کار جنگ ترکیبی علیه ایران قرار دارد نیز به گونه ای است که چشم انداز تیره و تار آتیۀ مردم در صورت تداوم نظام جمهوری اسلامی را همزمان با ترسیم فضای رسانه ای پیچیده ای که در آن انگارۀ در آستانۀ سقوط بودن جمهوری اسلامی به خورد افکار عمومی داده می شود همزمان و توأمان توسط رسانه های بیگانه، هماهنگ با هم دنبال می شود. 

تهییج افکار عمومی، برای همراهی با حرکت های اعتراضی خشونت پایه و همراه با تخریب نیز با محوریت چهار شبکۀ تلویزیونی ماهواره ای پر مخاطب و هفده کانال و پیج فعال در شبکه های اجتماعی، در فقدان تأسف بار مسئولیت پذیری، فعالانه دنبال می شود. 

در این شرایط ویژه، متأثر شدن از فضایی که در آن، آینده ای تیره و تار ترسیم شده است و تمامی برنامه های توسعه ای پیاده شده در ایران، در این فضا، شکست خورده و نا کام جلوه داده می شود؛ طبیعی ترین واکنشی است که از افکار عمومی و چهره های شاخص فضای مجازی و شخصیت ها و چهره های مطرح سیاسی اجتماعی می توان انتظار داشت. لمس شرایط دشوار زندگی نیز بدون تردید به این تأثیرپذیری دامن خواهد زد. فلذا در مواجهه با این مسئله، نباید رویکرد و برخورد حذفی و سلبی داشت بلکه باید نگاهی پرستارانه، درمانگر، پدرانه و توأم با مهربانی و لطافت و گذشت داشت. 

آرایش تهاجمی در کنار دفاع هوشمندانه و غیر درگیر با مردم و هموطنان، اگر چه از ضروریات مقابلۀ هوشمندانه با این جنگ ترکیبی پیچیده است امّا همۀ این تمهیدات، جایگزین تبیین اقدامات سازنده ای که در این کشور شده است نمی شود. 

از این رو بر اهالی رسانه و کنشگران فعال در این مصاف پیچیده لازم است علاوه بر آرایش تهاجمی تدافعی هوشمند، دفاع ترکیبی چندلایه ای را در دستور کار خود قرار دهند که در آن، تبیین پیشرفت های کشور، توسعۀ زیرساختی ایران و تعالی علمی و فناورانۀ آن، برجسته، مشهود و برای افکار عمومی واضح و قابل شنیدن باشد. 

البته این مهم به این معنا نیست که چون در مصافی نا برابر و جنگی ترکیبی و چندوجهی درگیریم، صدای مردم شنیده نشود و ناملایمات و رنجی که ملت متحمل می شوند انکار شود و فضای نقد و مطالبه گری محدود و پر هزینه شود! بلکه منظور این است که حق دستاوردها و پیشرفت ها و تعالی ها نیز، به درستی، عالمانه، هوشمندانه و مبتکرانه، ادا شود تا مردم نیز آثار ملموس این دستاوردها را که در زندگی شان جاری است و به اموری عادی و معمول تبدیل شده است، مورد بازنگری قرار دهند و مواجهه ای منصفانه تر با کم و کاستی های جغرافیای زندگی شان داشته باشند. 

در کنار این تمهید، باید در نظر داشت که افکار عمومی، به طور طبیعی، به اخبار منفی که ارزش های خبری چون شگفتی، برخورد و مجاورت و امثالهم در آن برجسته است، گرایش بیشتری دارد و توجه بیشتری می کند. این مهم سبب می شود که دشمن، اساس جنگ رسانه ای اش را در مصاف ترکیبی، بر گلوله باران اخبار منفی متمرکز کند. تقابل با شایعات، گوش نواز و چشم نواز کردن دستاوردها و پیشرفت ها با تکنیک های رسانه ای و به مدد جلوه های ویژه و خلاقانه، ابداع متدهای جدید مواجهه خبری از جمله «شکفتن خبر خوب در دل خبر بد -متد غنچه خبری مصطفی امینی» و سایر تکنیک های مشابه، در ترمیم فرهنگی شناختی گرایش افکار عمومی به اخبار، کارآمد است و می تواند ترفندها و تکنیک های دشمن را خنثی کند. 

همۀ این نکات البته به هیچ وجه جای کارآمدی و رفع مدبرانه مشکلات اقتصادی کشور و درمان زخمی که دشمن روی آن مینشیند را نخواهد گرفت و مسئولان، باید هر چه زودتر، در پاسخ به مطالبات مردم، در راستای حل مسائل و مشکلات کشور بویژه ناملایمات اقتصادی، تدبیر و چاره ای راهگشا و موثر، اتخاذ کنند. 

*تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی - کارشناس رسانه و سواد رسانه ای - مدیرمسئول و سردبیر ایصال نیوز

انتهای پیام/*

  
۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما