plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۱۹۳۰۴

به احترام مجاهدت خبرنگاران باید ایستاد!

مصطفی امینی*
چه نیکوست این روز تجلیل از خبرنگاران، به روز رصد چالش ها و مشکلات شان و ترسیم برنامه یکساله بهبود معیشت و پایداری شغلی شان تبدیل شود تا هر سال و در روز خبرنگار، بتوان با بررسی میزان تحقق برنامه های ترسیمی سال گذشته، گام های موثرتری را در راستای رفع مشکلات و دغدغه های این عزیزان برداشت. 
به احترام مجاهدت خبرنگاران باید ایستاد!
ایصال نیوز - امروز، هفدهم مردادماه است؛ سالروز شهادت شهید محمود صارمی، خبرنگار عزیزی که به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در سال 1377 در مزار شریف افغانستان به دست گروه طالبان به شهادت رسیدند. 

شورای فرهنگ عمومی کشور به یاد آن شهدای والامقام، این روز را روز خبرنگار نامگذاری کرده است و امروز، روزی است که در سراسر ایران، مقام خبرنگار پاس داشته می شود و با گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهدای خبرنگار، در شهرهای وطنمان ایران، از خبرنگاران و فعالان عرصۀ خبر بویژه پیش کسوتان تجلیل و قدردانی می شود. تجلیل از خبرنگارانی که با عشق و علاقه و گذراندن دوره های حرفه ای، در راهی قدم می گذارند که سراسر ایثار است و گذشتن از منافع شخصی است و مجاهدت آگاهی بخشانه در راه منافع عمومی و مصالح یک ملت! 

و چه دشوار است حضور در عرصه ای پر تنش و پر خطر! چرا که وقتی در مقیاس ملی و محلی فعالیت می کنی دائماً در حال ستیز میان منافع ذینفعان و مصالح عمومی هستی و مجاهدتت را فشارها و تهدیدات متنوع سخت تر می کند و وقتی در عرصۀ بین المللی قلم می زنی با تهدیدات جانی بسیاری از سوی نظام سلطه روبرویی؛ بویژه آنان که آگاهی بخشی را سدی محکم در برابر توطئه ها و دست درازی های شان به منابع و ثروت های ملّت های مظلوم می بینند! و تو باید با علاقه و عشق و در لبیک به وجدان بیدارت قلم بزنی و سختی های این راه ناهموار را به جان بخری تا از منافع ملی و مصالح نسلی و بین نسلی یک ملت حفاظت و حراست کنی! 

و چه میدانی که با تحدید منابع و رقابت روزافزون به اصطلاح قدرتهای جهانی برای دستیابی و غارت منابع محدود ملت های تحت ستم؛ خشونت علیه تو و حرفۀ مقدسی که داری بیشتر و بی رحمانه تر می شود و این شغل سخت و زیان آور را بیش از پیش، تهدیدات جانی و امنیت شغلی و معیشتی تهدید و تحدید می کند! 

باورش سخت است که چندسالی ست، هر سال، برای خبرنگاران در جهان، سالی پرتلفات رقم می خورد و آمار تلفات خبرنگاران در جهان بویژه در کشورهای جنگ زده و اشغال شده، رو به افزایش است! 

آری؛ و خبرنگاری چنین حرفۀ مقدس و پرچالشی شده است! و در کشور ما، هفدهم مردادماه هر سال را به پاس این مجاهدت ها و فداکاری های خبرنگاران، گرامی می دارند و از فعالان عرصۀ رسانه و خبر تجلیل می کنند. 

براستی فقط تجلیل سالیانه از خبرنگاران کفایت تقدیر از مجاهدت ایشان را می کند؟! هر چند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالیان متمادی تلاش کرده است امنیت شغلی خبرنگاری و تأمین اجتماعی این قشر فداکار را بهبود بخشد و انصافاً در این راه گام های مؤثری برداشته است، امّا کافی ست نگاهی به وضعیت معیشتی، پایداری شغلی و تأمین آتیۀ خبرنگاران در سراسر کشور داشته باشیم تا متوجه شویم که با آرمان حمایت از خبرنگاران هنوز فاصلۀ زیادی داریم! و این قشر فداکار که با مجاهدت های خویش، میوۀ آگاهی را برای یک ملّت به ارمغان می آورد، هنوز هم با مشکلات شغلی، معیشتی و آتیه ای متعددی مواجه است! 
 
و چه نیکوست این روز تجلیل از خبرنگاران، به روز رصد چالش ها و مشکلات شان و ترسیم برنامه یکساله بهبود معیشت و پایداری شغلی شان تبدیل شود تا هر سال و در روز خبرنگار، بتوان با بررسی میزان تحقق برنامه های ترسیمی سال گذشته، گام های موثرتری را در راستای رفع مشکلات و دغدغه های این عزیزان برداشت. 

آری؛ برای قلم هایی که می نویسند و به احترام مقام خبرنگارانی که با مجاهدت های شان میوۀ آگاهی را برای مان به ارمغان می آورند باید ایستاد و در کنار تجلیل از مقام والایشان، به فکر امنیت و پایداری شغلی و معیشت و آتیۀ این عزیزان بود!

هفدهم مردادماه، روز خبرنگار، گرامی باد! 

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی اجتماعی - مدیرمسئول ایصال نیوز

انتهای پیام/* 
۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما