plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۸۱۸۴

اکنون زمان حضور حماسی مردم در خانه است

احمد امینی*
ویروس کرونا چه بصورت طبیعی شیوع یافته باشد و چه بصورت یک حمله بیولوژیک خصمانه، در هر دو حالت یک ویروس مرگبار و بی رحم است که وظیفه همگانی و فوری مردم، خود مراقبتی و استراحت کامل در مراحل اولیه در منزل و رعایت بهداشت فردی و عمومی است.
اکنون زمان حضور حماسی مردم در خانه است
سازمان بهداشت جهانی شامگاه چهارشنبه 21 اسفند ماه شیوع «کووید ۱۹» را یک پاندمی «همه گیری جهانی» اعلام کرد. این سازمان همچنین از «عدم واکنش» به موقع نسبت به شیوع «هشدار دهنده» ویروس کرونا انتقاد کرد.

ویروس مرگبار کرونا برای اولین بار در شهر ووهان چین مشاهده و ثبت شد و از حدود سه ماه گذشته تا کنون بیش از چهار هزار و 300 قربانی و بیش از 124 هزار مبتلا در جهان برجای گذاشته است.

این ویروس بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی با نفوذ در 125 کشور، از مرحله اپیدمی منطقه ای عبور کرده و به مرحله پاندمی جهانی و وحشت‌زا رسیده است. چین در جدیدترین واکنش احتمال حمله بیولوژیک از سوی آمریکا را مطرح کرده است. 

در وضعیت همه گیری جهانی، علت پیدایش کرونا چه بلای طبیعی و بیماری جهش یافته باشد و چه ویروسی باشد که در آزمایشگاه دشمن برای یک حمله بیولوژیک یا در اثر خطای انسانی تولید شده باشد، نتیجه یکی خواهد بود: از کار افتادن جامعه انسانی و تخریب غیر قابل جبران ساختارها و بایسته های اجتماعی از جمله امنیت اجتماعی و اقتصادی.

در ایران با ثبت رسمی اولین مورد این ویروس در 30 بهمن 98 در شهر قم، اکنون این میهمان ناخوانده و منحوس تا امروز 22 اسفند، تقریبا به تمام استانها کم و بیش نفوذ کرده و در صورت عدم اهتمام به توصیه های وزارت بهداشت و پزشکان و پرستاران فداکار، مبنی بر رعایت فوری و جدی اصول بهداشتی و خود مراقبتی، بیم آن میرود که تمام خانواده ها را گرفتار کند.

آخرین آمار وزارت بهداشت ایران از ثبت بیش از 10 هزار مبتلا به این ویروس و 430 فوتی خبر می دهد. هرچند آمار بهبود یافتگان در ایران بسیار امیدوار کننده است، اما وزارت بهداشت و مجموعه پزشکان و کادر درمانی فداکار، در این شرایط، عاجزانه از مردم یک خواسته مهم دارند و آن خود مراقبتی و ماندن در خانه است. زحمات این عزیزان فداکار وقتی لبخند رضایت را بر دل آنان خواهند نشاند که همه مردم یکپارچه و همه جانبه عملا به پویش درخانه بمانیم بپیوندند و تن به قرنطینه خانگی دهند.

اکنون که میهن‌دوستان فداکار و قهرمان، جان بر کف نهاده و در عرصه بهداشت و درمان با تلاش و ایثار در حال تزریق «امید» و آرامش به مردم ایران هستند، شکر نعمت اقتضاء می کند به پاس قدردانی از زحمات آنان، ما مردم هم «امید» را در دل این قهرمانان بی ادعا افزایش دهیم، در عمل و همه باهم به خود مراقبتی و ماندن در خانه اقدام کنیم و از تردد بی مورد جداً خودداری کنیم و خستگی این روزهای امیدآفرینان صحنه مقابله با ویروس کرونا را از تن به در کنیم.
 
به نظر نگارنده اکنون که تمام ارزیابی های کارشناسان بهداشت و درمان، تنها راه به ثمر نشستن زحمات یک ماهه مبارزه با کووید 19 در ایران را، خود مراقبتی و ماندن در منزل می داند، فرد فرد جامعه مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دارد که حداقل تا دو هفته با ماندن در خانه نقش تاریخی و اجتماعی خود را ایفا کند و کشور را از این بحران خانمان‌سوز رهایی بخشد.

کوتاهی و سهل انگاری در این زمان خطایی نابخشودنی است.

بی شک موفقیت کشور عزیزمان ایران، در شکست دادن هجمه کروناویروس جدید افتخاریست که با همت همه مردم تحقق خواهد یافت.

در تعالیم دینی اگر چه ترس و وحشت مذموم است، اما ترس و وحشت هنگام بلا و خطر، اگر به پرهیز و یافتن راه حل و نجات از بلا ختم شود، عین عقل و تدبیر است. ترسِ سازنده منجر به نجات می شود.

همین امروز و به فوریت از مصیبت ها و پیامدهای غیر قابل جبران کرونا بترسیم و با خود مراقبتی و ماندن در خانه آنرا شکست دهیم.

جامعه وقتی نجات پیدا می کند که همه مردم عمق فاجعه و خطر را درک کنند، به موقع و بدون تأخیر به دفع آن اقدام کنند.

میهن عزیزمان ایران و امید بهتر برای فردای فرزندانمان به همت والای یکایک مردم فهیم ایران نیازدارد و امروز عرصه مبارزه با ویروس کرونا، نیازمند حضور حماسی مردم در خانه است!

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی اجتماعی 

انتهای پیام/*
   
۲
مرجع : ایصال
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما