plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۶۹۹۸
همنوایی فرانسه با آمریکا و اسرائیل

اتهام‌زنی وزیر خارجه فرانسه به برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه فرانسه، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی از طریق نقض برجام متهم کرد.
اتهام‌زنی وزیر خارجه فرانسه به برنامه هسته‌ای ایران
به گزارش ایصال نیوز، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز (جمعه) با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد این تهران است که برجام را نقض کرده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لودریان در یک مصاحبه رادیویی گفت: «اگر آنها (ایران) به نقل توافق وین ادامه دهند احتمالا در بازه زمانی کوتاهی بین یک تا دو سال آینده به بمب اتمی دست می‌یابد».

وی در این مصاحبه رادیویی توضیح داد: «توافق هسته‌ای هنوز نمرده است. آمریکایی‌ها از آن خارج شدند که تصمیم بدی بود».

وزیر خارجه فرانسه با اعلام آمادگی این کشور برای کمک به تحقیقات درباره سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در روز چهارشنبه در حومه تهران نیز گفت پیش از هرگونه گمانه‌زنی، باید تمام حقایق مربوط به هواپیمای اوکراینی مشخص شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد.

تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.

«آگنه وان‌درموهل»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز شامگاه پنجشنبه ضمن رد درخواست آمریکا برای خارج شدن پاریس از برجام، گفت: «فرانسه به چارچوب توافق هسته‌ای حاصل‌شده در وین متعهد است».

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما