plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۶۱۲۶
همراهی اروپا با آمریکا به‌جای عمل به وعده‌ها

موسوی: «مکانیسم ماشه» غیر مسئولانه و غیر سازنده است

تهدید ایران توسط وزیر خارجه فرانسه
سخنگوی وزارت خارجه ایران به تهدید وزیر خارجه فرانسه درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها در مسئله برجام واکنش نشان داد. وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه ایران را به کلید زدن ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود تهدید کرد. ایران این اظهارات را غیر مسئولانه و غیرسازنده دانست.
موسوی: «مکانیسم ماشه» غیر مسئولانه و غیر سازنده است
به گزارش ایصال نیوز، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به تهدید فرانسه تأکید کرد: «برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیزم استناد ورزند.»

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در تهدیدی آشکار دوباره ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کرد.

به نوشته رویترز، لودریان چهارشنبه گفت: این کشور به طور جدی کلید زدن «مکانیسم ماشه» را که به از سر گیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر خواهد شد، در دست بررسی دارد.

علاوه بر این، کشورهای اروپایی در بخشی از بیانیه مشترک خود در روز دوشنبه، برای اولین بار تهدید کرده‌اند که آماده‌اند همه مکانیسم‌ها از جمله آغاز «ساز و کار حل و فصل مناقشات» (یا مکانیسم ماشه) را برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود مورد بررسی قرار دهند.

در واکنش به این تهدید آشکار اروپایی ها در همراهی با آمریکا برای وضع تحریم های جدید و حتی بین المللی، ایران امروز پنجشنبه اروپایی ها را به عمل به وعده ها و مراجعه به مفاد برجام و اجرای کامل ساز و کارهای آن فرا خواند.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سیدعباس موسوی سخنگو‌ی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیزم حل و فصل اختلافات این سند تصریح کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و غیرسازنده بوده و شدیدا، کارآمدی ابتکارات سیاسی برای اجرای کامل برجام توسط کلیه طرف‌ها در راستای نظام رفع تحریم‌های برجام و مصوبات کمیسیون مشترک را مخدوش می‌سازد.

موسوی در خصوص امکان بهره گیری فرانسه و دیگر اعضای باقیمانده برجام از مکانیزم حل و‌ فصل اختلافات نیز گفت: منطق و هدف مکانیزم حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده 36 است و لذا برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیزم استناد ورزند.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما