plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۶۳۶۵
در نشست خبری سخنگوی دولت

ربیعی: بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست 

مسیر نجات کشور از انتخابات می گذرد
سخنگوی دولت درباره برخی گمانه زنی ها از اینترنت ملی گفت: با وجود آنکه بسیاری این موضوع را پیگیری می کردند اما دولت مخالف چنین طرحی است؛ نمی‌توانیم و اعتقادی به این طرح نداریم و بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست.
عکس از فواد اشتری
عکس از فواد اشتری
«علی ربیعی» در نشست خبری امروز دوشنبه گفت: در چند روز گذشته پس از روزهای تلخ، مواضع و رویکرد دلجویانه رهبر معظم انقلاب در قبال آسیب دیدگانی که به تعبیر ایشان از مصادیق شهید و جانباز به حساب می آیند، مهم و راهگشا بود،  قطعا این وقایع نیازمند علت‌یابی علمی و دقیق از ماجراست.

وی افزود: من می خواهم بار دیگر از همین تریبون به ملت شریف و بخصوص خانواده های آسیب دیدگان تاکید کنم که همه ما درغم و شادی ها در کنار هم هستیم. این رمز ماندگاری ایران در طول تاریخ بوده و خواهد بود، باید از این فراز و نشیب ها گذر کرده و متحد با یکدگر رو به آینده حرکت کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: فراموش نکنیم که در وضعیتی به نام تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم که اقتصاد و معیشت و حتی ارتباط ما با جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. طی روزهای اخیر اگر چه شاهد پایکوبی و شادی تحریم گران امریکایی و دنباله‌روهای رسانه‌ای آنان بودیم که به زبان‌های مختلف می گفتند دیدید تحریم ها چه بر سرتان آورد؟ اما در سوی دیگر شاهد وجدان بیدار بشری هم بودیم که در خود آمریکا حاکمان خود را نقد می کردند و می گفتند اگر ما به عهد خود و به برجام متعهد بودیم و تحریک‌ها و تحریم‌های ضدانسانی علیه مردم بیگناه اعمال نمی کردیم، یک ملت چنین تحت فشار قرار نمی گرفت.

ربیعی ادامه داد: ملت ایران همه این واکنش ها را می بیند و شاهد است که در چنین روزهای دشواری چه کسانی در کنار ملت ایران است و رنج یک ملتِ در معرض تحریم را می بیند و با آن همدلی می کند و چه کسانی "عید خون" می گیرند.

وی گفت: دولت معتقد است اتفاقاتی که رخ داد باید به طور اساسی ریشه یابی شود. ما مثل همیشه باید متکی بر سرمایه اجتماعی همه ایرانیان باشیم و در همین جهت رئیس جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی  نخست کمیته‌ای را در دولت سامان دادند و سپس از طریق دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد که منتج به آن دستور راهگشای رهبری شد. دستورات مقام معظم رهبری توسط همین کمیته پیگیری و نیز ابعاد مختلف موضوع را بررسی خواهد کرد و گزارشی از اقدامات خود به ملت شریف ایران ارادئه خواهد  کرد.

مسیر نجات کشور از انتخابات می گذرد

ربیعی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به پیش رو بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید بدانیم که مسیر نجات کشور از انتخابات می گذرد. انتخابات و رجوع به صندوق رأی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال تنها راه و بهترین راه موجه برای ایجاد تغییرات مورد نظر بین نسلی است.

وی یادآورشد:‌ امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم و کاندیداهای انتخابات در روزهای گذشته برای حضور در این عرصه ثبت‌نام کردند؛ هر چند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری در این انتخابات حضور داشته باشند با این حال، در میان ثبت‌نام‌کنندگان، چهره‌های سیاسی و نخبگانی از جناح‌های مختلف دیده می‌شوند که باید امکان رقابت سالم میان آن‌ها را فراهم کنیم.

 سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مجری انتخابات، همه توان خود را برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات و دفاع از رأی مردم که به مثابه، حق الناس است به کار خواهد گرفت.  

ربیعی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم تنها راه نجات کشور از شرایط دشواری که در آن قرار دارد، فراهم کردن امکان رقابت انتخاباتی برای همه سلیقه‌ها از هر اندیشه و مرام و جناحی است که رویای ساختن آینده ایران را برای همه مردم ایران در سر می‌پروراند.  

نام‌نویسی۵۲ داوطلب به ازای هر کرسی مجلس

ربیعی با اشاره به ثبت نام ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر در انتخابات اظهارداشت: سهم مشارکت زنان در ثبت نام در انتخابات ۳۰درصد رشد داشته اند. ۲۹ درصد داوطلبان نسبت به دور قبل بیشتر شده اند و به ازای هر کرسی مجلس ۵۲ نفر ثبت نام کرده اند. به گفته سخنگوی دولت تهران و البرز بیشترین و هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین نامزد را دارند.
 سخنگوی دولت ادامه داد: ۳۶ درصد از ثبت نام کنندگان کمتر از ۴۰ سال دارند. ثبت نام اهل سنت هم افزایش داشته اند، ۳۸ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هم ثبت نام نکرده اند.  

ربیعی با بیان اینکه دولت خواهان مشارکت حداکثری ایرانیان است و فضا را برای رقابت سالم ایجاد خواهد کرد، گفت:  امیدواریم سایر نهادهای ذیربط در انتخابات نیز با درک شرایط در هم افزایی با دولت و در مسیر هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن انتخابات نهایت تعامل را داشته باشید.  

بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست 

ربیعی درباره برخی گمانه زنی ها از اینترنت ملی گفت: با وجود آنکه بسیاری این موضوع را پیگیری می کردند اما دولت مخالف چنین طرحی است؛ نمی‌توانیم و اعتقادی به این طرح نداریم و بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست.

اظهارات آمریکا درباره اتفاقات اخیر ایران جرم بین المللی است

ربیعی در پاسخ به اظهارات و حمایت‌های دولت امریکا از ناآرامی های اخیر در ایران و اینکه هزار نفر در این ناآرامی ها کشته شده اند، موضع دولت را اینطور بیان کرد: بدون تردید اظهارات صریحی که این روزها مقامات امریکایی درمورد اتفاقاتی که در ایران روی داده و محدود کردن آن به تلاش های خودشان صورت داده اند، یک جنایت جنگی و یک جرم بین المللی محسوب می شود. آنها بی پروا، صریح و گستاخانه بیان می کنند که ما کاری کردیم در ایران این چنین مسائلی رخ دهد. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: قطعا موضع ما در عمل، ایجاد همبستگی بیشتر در داخل کشور، ایجاد فضای آرامش در داخل کشور و گذار از این اتفاقات به سمت درک علت اتفاقات و ساختن آینده ای بهتر در یک حرکت و جنبش داخلی است. 
وی اضافه کرد: پاسخ دیگر ما در کنار هم در گذار از سختی ها، افزایش مقاومت و پویایی اقتصادی است و نهایت اینکه پاسخ ما قطعا از طریق مجامع بین المللی دنبال خواهد شد.

ربیعی با اشاره به  ناکام ماندن آمریکا در آنچه که پیشتر برای سقوط نظام ایران به تصویر کشیده، خاطرنشان کرد:  ایرانیان همانطور که قبلا آمریکا را ناکام گذاشتند درحال حاضر هم از پس ماجرای تلخ به این ادراک رسیده اند که آمریکایی ها چگونه به قول خود در "داغ کردن زمین برای پریدن و جهش کار کردند" و بنابراین برای رفتار هوشمندانه و تفکیک اعتراض از سایر مسائل کمک باید کرد. 

ادعای آمریکا از کشته شدگان حوادث اخیر غیرواقعی است

ربیعی با رد ادعای آمریکا درباره شمار کشته شدگان حوادث اخیر افزود: رقمی که گفتند مثل همیشه غیرواقعی است و هیچ شاهدی برای آن ارائه نکردند و ما بنابر توصیه ای که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مقام معظم رهبری فرمودند،‌ صادقانه سعی در تفکیک داریم و این تفکیک صورت خواهد گرفت و آمار هم با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور اعلام خواهد شد.

فرایند استعفای رئیس هلال احمر تکمیل نشده است

ربیعی درباره دلایل بازداشت رئیس سابق هلال احمر تصریح کرد: فرایند استعفای رئیس هلال احمر باید به اطلاع شورای عالی و تایید رئیس‌جمهوری برسد که هنوز این فرایند تکمیل نشده است. معمولا در بازداشت مقام‌های عالی با مسئولان رده بالا و حکم دهنده هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد که هنوز صورت نگرفته است و امیدواریم براساس حقوق شهروندی با وی برخورد شود.

وی یادآور شد: هنوز چیزی درباره اتهامات رئیس سابق هلال احمر به دولت ارائه نشده و قطعا مقامات قضایی در این زمینه اظهارنظر خواهند کرد.  

سخنگوی دولت درباره شایعات ریاست خود بر این سازمان هم گفت: این موضوع همانگونه که گفته‌اید شایعه‌ای است که مطرح شده، چنین پیشنهادی به من نشده است و من بودن در کنار شما و حرف زدن با مردم در این شرایط را بهترین کار می‌دانم. خیلی به حرف زدن نیازمندیم و کسری حرف زدن درست و ناامید کردن مردم را داریم.

تبادل زندانی‌ها براساس مذاکره صورت نگرفت

ربیعی اظهار داشت: پیشنهاد مبادله زندانیان یکسال پیش از طرف ایران و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد آن زمان دولت آمریکا از قبول آن خودداری کرد. برای آزاد کردن مسعود سلیمانی که در مهرماه 97 به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد رایزنی صورت گرفت در حالی که وی یک محقق سرشناس در سلول‌های بنیادی بود را ادامه می‌دادیم.

سخنگوی دولت عنوان کرد: از طرف دیگر ما به دلایل انسان دوستانه تصمیم گرفتیم که بنابر پیامی که سه ماه پیش از یکی از مقام‌های سابق آمریکا درباره آمادگی برای مبادله آورده بود قرار شد در مورد سلیمانی مبادله‌ای را داشته باشند. اصل ما همه در مقابل همه بود. هنوز براساس همین اصل اصرار داریم. به هر حال ما پذیرفتیم که در مقابل سلیمانی تبادلی را انجام بدهیم.

وی افزود: خرسندیم که آمریکا در این مورد با آزاد کردن یک ایرانی بی گناه تصمیم درست را گرفت و از حسن نیت دولت سوییس هم قدردانی می‌کنیم. همانطور که گفتیم آماده بازگرداندن همه ایرانیانی که به ناحق در آمریکا زندانی هستند نیز آمادگی داریم. اما تاکید می‌کنم که این مبادله براساس مذاکره صورت نگرفت اما بسط این گفت و گوها به سایر مسائل باز هم به آمریکا بستگی دارد.

ربیعی ادامه داد: آمریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌هایی که انجام داده و ظالمانه دنبال کرده همانگونه که قبلا نیز اعلام کردیم زمینه را برای 1+5 آماده کند.

سخنگوی دولت گفت: این تصمیم در اختیار آمریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانی بحث و مذاکره نخواهیم داشت اما باز هم رییس جمهوری‌ اعلام کرده‌اند چنانچه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند و آماده باشد ما کماکان همانطور که اعلام کردیم در کوتاهترین زمان ممکن نشست 1+5 در قالب 1+5 باز هم تکرارپذیر خواهد بود.

حذف 100 ردیف بودجه

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره لایحه بودجه و تاکیدات رهبری بر اصلاح ساختار بودجه و بستن آن بدون اتکا به بودجه و اعمال نشدن این موضوع گفت: اصلاح ساختار اقتصادی در بودجه هم در دوران تحریم و هم در دوران غیرتحریم و رونق می تواند دنبال شود. اما در دوران تحریم قطعا با بودجه محدود که باید حقوق و دستمزد کارمند و بازنشسته هم تامین شود، با دشواری هایی روبرو خواهیم بود. اما بردن درآمدهای نفتی به بودجه عمرانی طبق روال قبلی خواهد بود.
سخنگوی دولت اظهار داشت: ما کارهایی که در اصلاح ساختار می توانستیم انجام دهیم، مانند درآمدهای پایدار، هزینه های کارآ، ثبات بخشی به توسعه و عدالت و مراحل بودجه ریزی را سعی کردیم مراعات کنیم. 

وی یکی از موارد درآمدها در لایحه را مولدسازی دارایی‌های دولت عنوان و تصریح کرد: در این مورد اصلاحات ساختاری اعمال شده است که مبلغ 49 و نیم هزار میلیارد تومان از این محل باید تامین درآمد داشته باشیم. 

ربیعی با اشاره به هزینه های کارآ، گفت: در این مورد هم با حذف 100 ردیف و مدیریت متمرکز در استان ها و برنامه محور کردن در توزیع اعتبارات و بهینه کردن آنها، اقداماتی انجام شده است. قطعا معتقدیم اگر در شرایط فروش نفت بهتر قرار داشتیم بودجه می توانست با نگاه توسعه ای بهتر طراحی شود. بودجه در اختیار مجلس است و مجلس نباید سقف را افزایش دهد چون هر گاه سقف افزایش یافت موجب بهم ریختن ساختار شد. اما مجلس می تواند اصلاحات مدنظر را اعمال کند.

درباره FATF نباید تصمیمی گرفت که تحریم‌ها را برخود سخت‌تر کنیم

ربیعی با بیان اینکه اخیرا جلساتی در مجمع درباره FATF بوده است، گفت: نه فقط یک کمیسیون بلکه دو کمیسیون مجمع باهم جلسه گذاشتند؛ همکاران ما در دولت مشارکت جدی داشتند مجمع در آخرین جلسه خود که ترکیبی از دو کمیسیون بود اعلام کرد این موضوع با توجه به سوالاتی که از دولت داشته و پاسخ هایی که از 11 سوال مجمع دولت پاسخ داده،  نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی افزود:توضیحات شفاهی جنیدی و دژپسند در جلسات ارائه شد و مجمع تشخیص هم بررسی را به جلسات بعد  موکول کرد.

سخنگوی دولت با توجه به پاسخ های داده شده از سوی دولت ابراز امیدواری کرد، مجمع تشخیص تصمیماتی بگیرد که راهگشای زندگی اقتصاد ایرانیان باشد و نباید تصمیماتی بگیریم که تحریم ها را بر خودمان سخت تر کنیم. 

مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از افراد عادی بود

ربیعی درباره علت تاخیر در اعلام کشته شدگان اخیر گفت: اتفاقاتی در خیابان‌ها رخ داد که تعداد مجروحان نیروی انتظامی بسیار بیشتر از مجروحان عادی است. باید تفکیک شود.

وی ادامه داد: معتقدیم در این ماجرا عده ای بیگناه به ناحق، مظلوم واقع شده اند؛ آمار فله ای که آمریکا اعلام کرد را نمی توانیم مدنظر قرار دهیم. افرادی که قصد و غرضی نداشته اند باید مشمول لطف و تفکیک شوند که این تفکیک زمان بر است. صادقانه و درست اطلاعات کامل را خواهیم داد و این نیاز به تفکیک دارد و آمار براساس این تفکیک بیان خواهد شد.

ادامه دارد...
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما