plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۱۶۱۹
در نشست خبری سخنگوی دولت

علی ربیعی: امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود به قرن جدید است

استقلال بورس برای دولت مهم است
سخنگوی دولت با بیان این که دولت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را با اهتمام پیگیری می کند، گفت: ما علاوه بر وظایف جاری و روزمره اداره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلند مدت بوده‌ایم و خواهیم بود.
علی ربیعی: امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود به قرن جدید است
به گزارش ایصال نیوز از دولت، دکتر علی ربیعی روز سه شنبه و در سومین روز از هفته دولت، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: لازم می دانم با توجه به جلسه گذشته هیات وزیران که در حضور رهبری انجام شد به عنوان سخنگوی دولت و به نمایندگی همکاران از حضور و فرمایشات و رهنمودهای راهگشا معظم له سپاسگذاری کنم.

مفهوم سال آخر برای ما به معنای پایان فعالیت‌ها نیست

سخنگوی دولت گفت: ایشان سال آخر را مهم تلقی کرد و سال آخر دولت را معنابخشی کردند، دولت پیگیری فرمایشات معظم له را با اهتمام پیگیری خواهد کرد.ما تعطیلی رکود و سستی نداشته ایم. علاوه بر وظایف جاری اصلاحات ساختاری و بلند مدت را نیز دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: ما قطعا با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات در مقابل تکانه ها حرکت کرده، به نحوی عمل خواهیم کرد که فرازی نوین برای دولت آینده فراهم شود. بنابراین امسال برای دولت سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود پر قدرت به قرن جدید است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مصوبات دولت گفت:  مهمترین مصوبات دولت در جلسه چهارشنبه گذشته واگذاری و شیوه قیمت گذاری در سهام پالایشی تحت عنوان دارا دوم در قالب صندوق ETF است. این واگذاری با جذابیت قطعا منجر به تحرک مثبت و شادابی بورس خواهد شد.

وی افزود: همچنین گزارشی درخصوص دو طرح مهم محیط زیستی در جلسه هیات دولت مطرح شد. براساس این گزارش در سال ۱۳۹۲ به ازای هر کیلومتر حرکت خودروها در کشور ۱۸۱/۱ گرم مواد مضر متصاعد می شد. با پیگیری های مستمر، اصلاح سوخت (بنزین و گازوئیل) که در طول ۷ سال گذشته صورت گرفته، این مواد مضر به ۵۰۱/۰ گرم در هر کیلومتر رسیده است. بدیهی است اگر کیفیت سوخت اصلاح نمی شد امروز کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبودند.

ربیعی گفت: در مصوبه دیگر تامین اعتبار برای پروژه های باقیمانده و احیای دریاچه ارومیه مصوب شد. دریاچه ارومیه و کاهش آلایندگی خودروها دو اقدام اصلاحی برای حفظ محیط زیستی دولت بوده است.

عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه امسال به پایان می‌رسد

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت:  بدون تردید اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده تاثیرات آن در حفظ محیط زیست انسانی و گیاهیبه گسترده استانهای همجوار بوده و از اقداماتی است که در سطح جهان قابلیت ارائه را دارد .

برق برای۳۰ میلیون ایرانی مجانی شد

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  در جلسه یکشنبه دولت یکی از تصمیمات در خصوص برق رایگان برای کم مصرف ها بود. مطالعات نشان می دهد عمده کم مصرف ها ی ما عمدتا از اقشار با مسکن های کوچک و دهک های درآمدی پایین می باشند. محاسبات ارائه شده در دولت نشان می دهد حدود سی میلیون نفر از ایرانیاها از برق رایگان استفاده خواهند کرد.

وی افزود:  چنانچه افرادی که مصرف بالاتر دارند به کم مصرف ها به پیوندند از این مزیت برخوردار خواهند شد.

درصد بالایی از عزاداران حسینی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت های خود به ماه محرم و اهمیت آن اشاره کرد و گفت:  ما ایرانیان قرن هاست که عزاداری مام محرم را پاس می داریم. اساساً ما ملت امام حسین (ع) هستیم. عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ نهادینه شده نه فقط در میان شیعیان بلکه همه مسلمانان با مذاهب گوناگون و همه ایرانیان با ادیان مختلف می باشد. خوشبختانه گزارشهای نشان می دهد درصد بسیار بالایی از عزاداران حسینی به رعایت پروتکل ها اهتمام ورزیده اند و قدردانی خود را از همه آنها اعلام می کنم و امیدوارم همگان تا به آخر به این امر مهم اهتمام ورزند و الگویی ماندگار در تاریخ عزدارای های حسینی در ایران عزیز به جا بگذارند.

تعداد جانباختگان کرونا روند کاهشی دارد

وی همچنین گفت:  در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا گزارشی از آخرین وضعیت جانباختگان ارائه شد. گزارشها نشان می دهد تعداد جانباختگان روند کاهشی داشته و به تعداد دو رقمی در حال نزدیک شدن هستیم.

سخنگوی دولت افزود: همگان باید بدانیم کاهش یک جان باخته حاصل زحمات و تلاشهای بی وقفه کادر بهداشت و درمان است و رنجهای زیادی در آن نهفته است. به رغم اینکه در کاهش مرگ و میر تلاشهای کادر درمان اثر زیادی دارد، کاهش و افزایش مبتلایان صرفا به رفتار همه ما ایرانیان وابسته است.

ربیعی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: مجدد برای کاهش تعداد مرگ و میرها و مبتلایان توصیه ۳ گانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دستها تاکید می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به هفته دولت گفت:  تصمیم و اهتمام همه اعضای هیئت دولت و تاکید رییس جمهور بر این بنا استوار است که  در یک سال باقی مانده دولت همه تلاش خود را برای ورودی پرقدرت به قرن جدید بکار خواهیم بست.

وی افزود: ما در شرایط سخت ۷ سال گذشته در محیطی متلاطم، تمرکز بی سابقه دشمنی ها، با اتئلاف بدخواهان و توطئه های شوم صهیونیستی – آمریکایی و همچنین تکانه های اقتصادی سنگین مثل کاهش قیمت نفت از سال ۹۳ (بیش از ۷۰ درصد) و در سال ۹۷ تحریم  های ظالمانه بطور شدید و بی سابقه و هم پوشانی آن با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه بوده ایم. در این سالها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا در عرصه بین المللی، افزایش توان ملی در اقتصاد، حفاظت از زندگی و سلامت مردم را بطور توامان به پیش برده است.

وی افزود: در این مدت این مهم را در ارتقا توان ملی و اتکا به توان داخلی و منابع عظیم انسانی خود مدنظر قرار داده ایم، دولت با عقلانیت و سخت کوشی به هیچ وجه و معتقدم هر کسی به کاخ سفید راه یابد اد باید نگاهش را متوجه ایران نماید. معطل تحولات دولت آمریکا نمانده است و اتفاقا این اتکا به داخل باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصت های جدید هم خواهد شد. شاخصهای اقتصادی ما با وجود ظلم ناشی از تحریم و کرونا موید این واقعیت است.

دو اقدام مهم در خصوص بودجه

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به  سوالی در خصوص بودجه ۹۹ گفت:  یکی از مهمترین مشکلات ما، برای کاهش درآمدهای نفتی ناشی از فشارهای آمریکا بوده که این درآمد تحقق پیدا نکرده است. برای مدیریت بودجه بدون اتکا به نفت دو راه کاهش هزینه ها و ایجاد درآمدهای جدید را اتخاذ کرده ایم.

وی افزود:  در بخش کاهش هزینه ها مراکز امکان صرفه جویی هزینه ها در هزینه های غیراجتناب پذیر انجام شود. این در حالی است حقوق کارکنان و افزایش سنواتی آنها، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی های دولت به بخش های مختلف به موقع در حال انجام است.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه ایجاد منابع جدید، شیوه های متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ شده اساس دولت عدم تکیه بر پول پر قدرت بانک مرکزی است مولدسازی دارای های دولتی، واگذاری شرکت های دولتی به مردم در راستای خصوصی سازی، فروش اوراق و اخذ مالیات از طریق کاهش فرار مالیاتی اقدامات انجام شده است.

وی افزود: این امر علاوه بر تامین بودجه دولت، امکان سرمایه گذاری جدید را نیز برای ما هم فراهم می کند و مردم با پولهای مختصر هم می توانند در داراییهای کشور صاحب سهم شوند. در همین راستا در دولت تصمیم گرفته شد دارایی دوم با ۲۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت روز قبل از چهارشنبه واگذار شود.

وی در خصوص بودجه ۱۴۰۰نیز گفت: بنای دولت علاوه بر غلبه بر تکانه  و شوک های تروریسم اقتصادی بر اقتصاد ایران، ایجاد زیر ساخت های مناسب برای بودجه ریزی مقاومتی است.

سخنگوی دولت گفت: پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، برنامه ریزی دولت برای بدبینانه ترین شرایط طراحی می شود به نحوی که اقتصاد ایران از شوک های درآمدی وابسته به نفت خارج و متکی بر تولید داخل، مالیات مناسب از طریق کاهش فرارهای مالیاتی و ایجاد بسترهای جدید مالیاتی، مولدسازی دارایها و واگذاری شرکت های دولتی به مردم، افزایش صادرات غیرنفتی با اتکا به بازارهای همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای جهانی است.

وی افزود: در این ارتباط به زودی رییس جمهور برنامه ای اعلام می کنند که این برنامه متعهدانه نسبت به آینده ایران طراحی شده است. ما امیداریم در پایان دولت، امکان ایجاد زیر ساخت ها به گونه ای فراهم شود که فرازی نوین را برای آینده ایران رقم بزند ما به دنبال ورود نیرومند به قرن جدید هستیم.

به گفته سخنگوی دولت در این دوران بودجه از آسمان کارشناسان محدود و از قلمرو جماعی خاص و خواص به زمین آمد و یک نوع بودجه آگاهی جدید متولید شده، در این دوره بودجه ریزی در معرض شفافیت قرار گرفت.

 

اقدام غير قانوني آمريكا با مخالفت قاطع جامع بين المللي  مواجه شده  است

وی در خصوص سوالی مبنی بر واکنش احتمالی ایران در خصوص استفاده از مکانیزم ماشه گفت:  هیچ‌گاه عبارت «اسنپ بک» در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد استفاده نشده است. بلکه، آمریکا به تعمد از این کلمه برای القای سرعت و خودکار بودن استفاده کرده است. جمله بندی در قطعنامه مزبور چنین است که «احیای مفاد قطعنامه‌های لغوشده» که نیازمند فرایند زمانـبر دقیق- با هدف حفظ برجام و نه نابودی آن - است.

اسنپ بک دروغ ژورنالیستی‌آمریکایی است

وی افزود: اقدام غير قانوني آمريكا با مخالفت قاطع جامع بين المللي  مواجه شده  و غير از خود آمريكا هيچ كشوري حق و صلاحيتي براي آمريكا براي بازگرداندن اجراي مفاد قطعنامه هاي پيشين قايل نيست.البته مكانيسم ماشه يا اسنپ بك يك اصطلاح ژورناليستي است كه آمريكايي ها براي القاي دروغ خوددكار و سريع بودن بازگشت قطعنامه هاي پيشين ابداع كرده اند كه به هيچوجه اينگونه نيست و مكانيسم حل و فصل اختلاف ذيل مفاد ۳۶ و ۳۷ برجام سازوكاري را تعريف كرده است كه منوط به طي مراحل با حسن نيت از سوي فرد شاكي است و همانطور كه در بارها شكست مفتضحامه آمريكا در شوراي امنيت به اثبات رسيد قلدر مآبي آمريكا راه به جايي نخواهد برد و طبق برجام آمريكا كه از آن خارج شده است هيچگونه حقي حتي براي توسل به مكانيسم حل و فصل اختلاف نيز ندارد. از اين رو اساسا اقدام آمريكا باطل و فاقد هرگونه اثر حقوقي است. واكنش ما نيز قاعدتا بايد متناسب با اين وضعيت باشد.

روابط ایران با آژانس همواره شفاف بوده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سفر مدیر کل آژانس به ایران نیز گفت:   اين اولين سفر مديركل جديد آژانس به تهران پس از تصدي مسئوليت اش در پاييز سال قبل است.  ايران از تصميم مديركل براي سفر به تهران استقبال مي كند و آماده خوشآمد گويي به وي است.

وی افزود: در تهران وي با رئيس جمهور، وزير امور خارجه، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي و دبير شورايعالي امنيت ملي ديدار و گفتگو خواهد كرد.

سخنگوی دولت گفت:  همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان يك سازمان بين المللي بي طرف و مستقل كه ماهيت كار و ماموريتش فني و كمك به توسعه استفاده هاي صلح آميز انرژي هسته اي و نظارت بر فعاليت هاي صلح آميز هسته اي مي باشد در سياست جمهوري اسلامي ايران جايگاه مهمي دارد.

وی افزود:  آژانس نقش مهمي در نظارت بر اجراي برجام طي سال هاي اخير ايفا كرده و پايبندي ايران به تعهدات برجامي را طي گزارش هاي متعدد تاييد نمود است و اينها نشانگر سطح گسترده همكاري هاي ايران و آژانس است. اين همكاري ها موجب ارتقاء جايگاه آژانس و فعاليت هاي راستي آزمايي آژانس شده است.   اراده ايران بر حفظ همكاري هاي گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي قرار دارد.    اميدواريم كه اين سفر منجر به تقويت روابط ايران و آژانس و حل و فصل مسائل في مابين در پرتو تعامل و رايزني و همكاري گردد.

مصوبات ستاد کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای متخلفان از پروتکل‌های بهداشتی مجازات در نظر گرفته شده است گفت:  به طور اصولی تشکیل ستادها در شرایط بحرانی مثل شوراهای دوران جنگ و ستاد تدابیر ویژه و مواردی از این دست در همه دنیا امری متداول می باشد و خصوصیات و خصلت این ستادها موقتی بودن و تصمیم گیری در مسائل آنی و فوری برای عبور از بحرانها است و در صورتی که این تصمیمات نیاز به تداوم داشته باشد ارجاع به مراجع قانونی گذاری صورت می گیرد. بنابراین این تصمیمات موقتی است و برای شرایط بحرانی اتخاذ می شود.

وی افزود:  تشکیل ستاد ملی کرونا که در شورای عالی امنیت ملی تصویب و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است بنابراین مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت خواهد بود و رییس ستاد ملی کرونا رییس شورای عالی امنیت ملی نیز هست.

سخنگوی دولت گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط اضطراری تشکیل شده است، مصوبات آن لازم الاجرا است و قانون به معنی مصطلح آن که باید توسط مجلس تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد نیست. لذا به موجب قانون اساسی یگانه مرجع تصویب قانون با تشریفاتی که در قانون اساسی آمده مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: آنچه در بخش مجازاتها آمده عمدتا مجازات هایی در حیطه تخلفات اداری است و یا در جایی از ورود افراد به یک مکان های عمومی جلوگیری شده است. بسیاری از این موارد با قوانین موجود سازگاری داشته و به نظرم در شرایط خستگی مردم از کرونا مناسب است همه ما با مطالعه و دقت نظر بیشتری اظهار نظر کنیم. در شرایط فعلی مراقبت از جان ها وظیفه همه ماست.

برنامه های  دولت برای کنترل قیمتها

سخنگوی دولت در خصوص سوالی مبنی بر برنامه های دولت برای کنترل قیمتها گفت: نخست اینکه ما در شرایط بسیار خطیر و با فشارهای متعددی روبرو هستیم و ما باید با دیدن این شرایط و فشارها  تبنینی درست از شرایط داشته باشیم.

وی افزود: با درک مشکلات ناشی از گرانی ها بر زندگی مردم این امر نگرانی مداوم ما در دولت است و دولت تمام تلاش خود را معطوف کرده تا جامعه را از شوک های به وجود آمده ناشی از درآمدهای ارزی برهاند.

ربیعی گفت: معتقدیم با گذار از این شوک ها، تورم کنترل و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری خواهد شد و به حفظ و ثبات نسبی در اقتصاد نزدیک می شویم. این یک برنامه سخت گیرانه و همه جانبه است که به مرور آثار خود را خواهد گذاشت.

وی افزود: در این میان سیاستهای اخیر ارزی دولت منجر به گشایش های ارزی و مدیریت نرخ ارز در بازار شده است و همچنین سیاست مدیریت نقدینگی نیز از سوی دولت پیگیری شده است در نتیجه این کار کاهش نرخ تورم ماهانه به نصف رقم مشابه ماه گذشته شده است خوشبختانه با اعمال سیاستهای دولت، ذخایر راهبردی مناسبی برای کالاهای اساسی در کشور وجود داشته و تصمیم اخیر دولت در ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه از گمرکات کمک مناسبی به مدیریت تامین و توزیع کالاهای اساسی در کشور نموده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور گفت: سیاستهای کنترل و نظارت بازار بصورت دائم انجام می شود و کاهش قیمت فولاد و آهن نمونه ای از این سیاستهاست. ما کماکان سیاستهای تامین کالای اساسی با نرخ ارز مبادله ای در سال ۹۹ ادامه خواهد داشت. وی افزود: تدابیری اندیشیده ایم تا در ورود و توزیع این نوع کالاها به نحوی باشد تا با کمترین قمیت در دسترس مردم باشد.

وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور

دکتر ربیعی در خصوص سوالی مبنی بر چگونگی وضعیت ذخایر ارزی کشور و بازبینی برای تخصیص ارز دولتی گفت: خوشبختانه با توجه به فشار زیادی که آمریکا برای عدم دستیابی به ارز ایجاد کرد بعد از شوک اولیه و با تدابیری که دولت و به خصوص رئیس کل پرتلاش بانک مرکزی طراحی کردند امروز دارای ذخایر مناسب اسکناس در بانک مرکزی هستیم و ذخایر خارج از کشور ما نیز مناسب است که با همکاری دستگاه دیپلماسی و بانک مرکزی تاکنون بخشی از اینها حل شده و به انواع مختلف به کشور انتقال پیدا کرده است . ارز حاصل از صادرات نفت و غیر نفتی نیز به مرور به چرخه اقتصاد باز می گردد و بنا بر تدابیر اندیشیده شده در سال ۹۹ هم صادرات غیرنفتی کشور متنوع و گسترش پیدا خواهد کرد و  و هم ارز آن به چرخه اقتصاد به سرعت بازخواهد گشت.

وی افزود: در راستای دسترسی آحاد مردم به کالاهای اساسی و دارو و با قیمتهای مناسب کماکان دولت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین این کالاها و عرضه آن به دست خانوارها تاکید دارد.

حمایتهای دولت از بورس

سخنگوی دولت در خصوص حمایت های دولت از بورس و نقش آن در آینده این بازار گفت:  همه آنهایی که در بورس مشارکت کردند به این امر آگاهی دارند که بورس تابعی از شرایط مختلف است و همواره با افت و خیز همراه بوده است. اساس ساز و کار بورس ،در بحث ضرر و زیان با بانک متفاوت است.

وی تصریح کرد: دولت حمایت از بازار سرمایه و بورس را در دستور کار دارد و دولت سیاست هایی را دنبال می کند که بورس چابکی خود را حفظ کند و دربورس دخالت نمی کند و استقلال بورس برای دولت مهم است.

دولت معطل تحولات آمریکا نیست

سخنگوی دولت در خصوص سوالی مبنی بر اینکه  رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در حضور هیات دولت فرمودند که «نباید برنامه ریزی اقتصادی معطل نتیجه انتخابات فلان کشور شود» به نظر در سال‌های اخیر هم سیاست اقتصادی دولت حول همین موضوع بوده و حتی شاهد بودیم با حضور ترامپ بر سر کار دولت بسیاری از اتفاقات را حاصل حضور وی در کاخ سفید می دانست ، درباره این تذکر رهبر انقلاب اقتصاد حاصل از این تفکر چه اقداماتی قرار است صورت دهید گفت: به اعتقاد من بخشی از سوال حاوی مطالب درست و مهم بود و بخش دیگری از سوال نتوانسته بین دو امر مقابله با ظلم تحریم و بیان جنایات دولت امریکا امر تلاش برای مقاومت و ایستادگی در مقابل تحریم تفکیک قائل شود.

وی افزود: در جلسه گذشته دولت، مقام معظم رهبری اشاره ای نمودند که معطل نتیجه انتخابات هیچ کشوری نشوید . اتفاقا در جلسه قبل سخنگویی در پاسخ به سوالی در این زمینه با قاطعیت اعلام کردم که برنامه های اقتصادی دولت هیچ ارتباطی با خارج ندارد. تحریم یک واقعیت است که امروز با هدف براندازی نظام و کوچک کردن ایران پرقدرت دنبال می شود.

ربیعی تصریح کرد: با وجود این بزرگ و مردم پرقدرت تامین منافع آمریکا ممکن نیست.انکار واقعیت تحریم انکار جنایات آمریکا است. بیان جنایتی که به طور مستقیم سطح سلامت و بهداشت و معیشت شهروندان ایرانی را مورد هدف قرار داده و سعی در محدود کردن روابط ایران با نظام مالی جهان دارد یک امر لازم بوده و در مقابل القاء بدخواهان نظام ماست که علاقه ای به بیان آثار ظالمانه تحریم ندارند، حتی در مورد دارو و غذا سعی می کنند کمبودها را به مسائلی واهی ارجاع دهند. آگاهی ملت آمادگی برای مقابله با آثار تحریم و نیز اهتمام جمعی با سرمایه اجتماعی بالا برای عقب راندن تعدادی تحریم گر است.

وی افزود: اما ما متوقف به جابجایی قدرت در هیچ کشوری نشده ایم. و معتقدیم با نگاه به توان داخلی و سیاست گذاری صحیح و اجماع داخلی آنها ناچارند به ما نگاه کنند. دولت در سیاستگذاری ، پیش بینی ها و برنامه ریزی ها هیچ دلبستگی به هیچ جناحی از آمریکا ندارد.  اتفاقا رئیس جمهور به زودی برنامه ای رو به آینده و متکی بر توان داخلی را برنامه ای اعلام خواهند کرد که از اساس مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دولت گفت: کاهش وابستگی بودجه به نفت، داخلی سازی اقتصاد، گسترش مناسبات تجاری با کشورهای هدف،  مردمی کردن اقتصاد، تاب آوری اجتماعی، حفاظت از زندگی مردم، جبران کاهش قدرت خرید، اعمال سیاست های اجتماعی، اقتصادی برای عدم تاثیر تحریم بر زندگی مردم در دستور کار دولت است.

وی افزود: هر کسی در کاخ سفید و خانه پوشالی ساکن می شود بداند برای بدترین شرایط برنامه ریزی کرده ایم و از زندگی مردممان حفاظت خواهیم کرد. ما معطل سیاست های کاخ سفید نخواهیم ماند و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تصمیم خوب گرفتند استفاده خواهیم کرد و در هر صورت حفاظت از زندگی مردم و توسعه کشور ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص  موضع دولت به اقدام  اخیرنمایندگان مجلس و نامه نگاری آنها به سران سه قوه برای برکناری وزیر نفت گفت:  نامه ای در خصوص توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس خطاب به سران سه قوه نوشته شده است که این نامه شامل دو بخش است. بخشی از نامه طرح ادعاهایی درباره عملکرد فنی و سیاست گذاری های وزارت نفت است که به نوعی تکرار همان نامه تعدادی از نمایندگی مجلس قبل است که وزارت نفت و مهندس زنگنه به تفصیل به ان ادعاها پاسخ داده اند.

وی افزود: بخش دیگری از این نامه غیرمتعارف است زیرا با این وصف مهندس زنگنه هفته پیش در نامه ای خطاب به سران سه قوه به صراحت از آنها خواست تا جلسه ای با حضور او و نمایندگان مدعی تشکیل دهند تا حرف های طرفین را بشنوند و قضاوت کنند.

افزایش تولید و پاسخ به تقاضای واقعی مهمترین برنامه دولت برای ساماندهی بازار خودرو

وی در خصوص تورم خودرو نیز گفت:  تاکید دولت در خودروسازی افزایش تولید و پاسخ به تقاضای واقعی بازار بوده است. دولت تلاش می کند قیمت خودرو را برای متقاضی واقعی کاهش داده و دست دلال ها را از بازار خودرو کوتاه کند.

ربیعی افزود: طی ۵ ماه گذشته تعداد خودروهای تولید شده در کشور ۲۱ درصد رشد و خودروهای تحویل داده شده به مشتریان ۱۰ درصد رشد داشته است.

ربیعی تصریح کرد: خودروسازان طی ماههای گذشته، علاوه بر تحویل بیش از ۲۳۳ هزار دستگاه از تعهدات قبلی خود، در قالب طرح های فروش فوق العاده اجرا شده در ۳ مرحله، ۳۹ هزار دستگاه خودرو فروخته اند که با وجود مهلت سه ماهه برای تحویل، اغلب این خودروها قبل از مهلت مقرر تحویل مشتریان شده است. ضمنا طی این مدت طرح های پیش فروش و مشارکت در تولید طی ۷ مرحله و برای ۸۵ هزار دستگاه خودرو اجرایی شده است که طی زمانبندی مشخص تحویل مشتریان داده خواهد شد.

وی افزود:  به رغم تحریم های ظالمانه دولت توانسته است داخلی سازی قطعات را با جدیت پیگیری کرده و با تقویت این جریان هم اشتغال زایی صورت گرفته و هم تحویل خودرو به علت کمبود قطعات به کمترین حد ممکن رسیده است.

توضیح در خصوص فروش نفت در داخل

سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت اوراق سلف نفتی گفت:  فروش اوراق سلف نفت مبتنی بر بند "ی" تبصره ۲ قانون بودجه ۹۹ می باشد و در راستای قانون طراحی شده است. در این مورد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظرات تخصصی داشت که خوشبختانه با برگزاری جلسات با وزارت نفت تفاهم صورت گرفته است .

وی افزود: طرح روش فروش نفت در داخل موضوع دیگری است که در شورای عالی سران سه قوه مطرح شده است و مقرر شد با تعامل سران محترم سه قوه طرح نهایی ، تدوین و ارائه شود. دولت در حال رایزنی با آن دو قوه می باشد و در این راستا اشتراک نظرات زیادی هم فراهم شده است.

یک هزار و ۹۰۰ طرح ملی عمرانی را در هفته دولت افتتاح می‌کنیم

وی در خصوص طرح های مهم دولت در هفته دولت نیز گفت:  تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۱۹۰۰ طرح عمرانی ملی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۲۶۸۰ طرح‌ عمرانی استانی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۳۷۵۰ میلیارد تومان ، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۳۱ طرح‌ عمرانی ویژه هر استان(هر استان یک پروژه) از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ،  تکمیل و به بهره‌برداری رساندن یک هزار و ۱۶۳ طرح جهش تولیدی استانی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  و  معرفی طرحهای مهم ملی که در یکسال آینده به بهره‌برداری می‌رسند توسط دستگاه‌های اجرایی و الزام جهت اتمام این طرح‌ها ازمهمترین طرح های دولت در هفته دولت است.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما