plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۵۷۵۵

بیانیۀ مهم سران عراق دربارۀ بحران عراق و بررسی اعتراضات مردم

در این بیانیه سران قوای عراق با به رسمیت شناختن تظاهرات مردم عراق، تأکید کردند، این اعتراضات مسالمت آمیز مردمی که جوانان عراق برای داشتن یک زندگی شرافتمندانه با اراده ملی، آغاز کرده اند، در چارچوب قانون بوده و همچنان منافع کشور را در نظر دارد.
بیانیۀ مهم سران عراق دربارۀ بحران عراق و بررسی اعتراضات مردم
به گزارش ایصال نیوز، برهم صالح رئیس جمهور عراق در قصر السلام بغداد، روز یکشنبه میزبان «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی این کشور بود. به گزارش خبر گزاری رسمی عراق(واع) دفتر کاخ ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که در جلسه سران قوای عراق، تحولات سیاسی و امنیتی این کشور در سایه تظاهرات‌ مردمی در استان‌ها و شهرهای عراق به دقت بررسی شد.

در این بیانیه با به رسمیت شناختن تظاهرات مردم عراق، تأکید شد، این اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، «یک جنبش اصلاح‌گرایانه قانونی» است که راه گریزی از آن نیست و این «اعتراض مردمی که جوانان عراق برای داشتن یک زندگی شرافتمندانه با اراده ملی، آغاز کردند، در چارچوب قانون بوده و همچنان منافع کشور را در نظر دارد».

خبر گزاری العراقیة، ضمن انتشار رسمی این بیانیه، گزارش داد:«سران عراق توافق دارند که این اعتراضات در مسیر سازندگی کشور و پاکسازی نهادهای آن از فساد است. سران عراق در این نشست، ضمن رد هر گونه راهکار امنیتی و نظامی برای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز، تأکید کردند که باید هر گونه برخورد توأم با خشونت مفرط، با تظاهر کنندگان مورد بازخواست و پیگرد شدید قرار گیرد.

در این جلسه تأکید شد، نیروهای امنیتی و نظامی با توجه به دستورات عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، حق استفاده از گلوله جنگی و إعمال هر گونه خشونت علیه تظاهرات مسالمت آمیز و معترضان را ندارند.

در این نشست، ربایش شماری از فعالان توسط گروههای خارج از چارچوب قانون و تعدی به معترضان بررسی شد. طرف‌های حاضر در این نشست، با اشاره به اینکه هر کس، جرمی مرتکب شود، به دادگاه ارجاع خواهد شد، تصریح کردند، هر نیرویی با تعدی و زور دست به ربایش بزند و خارج از چارچوب قانون و قوه قضائیه افراد را بازداشت کند ، تحت پیگرد و رسیدگی در پیشگاه عدالت قرار خواهد گرفت.

در این نشست، با ارج نهادن به کرامت و عظمت جوانان عراق که با امید به آینده بهتر، برای بالندگی خود و کشورشان  فداکاری می کنند بر لزوم پایبندی به ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات، حفظ اموال عمومی و شخصی و ممانعت از منحرف کردن مسیر اعتراضات، تأکید شد .

سران در ادامه تأکید کردند که با نهایت احترام به شما جوانان معترض و آزاده افتخار می کنیم و اعلام می کنیم : « ای جوانان پرشور و با اراده، حاکمیت با شما جوانان رشید موفق و پیروز می‌شود، تلاش های ما و  ملت و تحقق اصلاحات فقط با موفقیت شما به نتیجه می رسد، ما تلاش مجدانه‌ای را آغاز می‌کنیم تا اعتراضات شما بستری مناسب برای آغاز اصلاحات اساسی و ریشه ای باشد تا در زمینه مبارزه با فساد، به نتایج عملی و ملموس برسد».

در این نشست، بر موارد ذیل نیز تأکید شد:

1- مسئولان اجرایی و قضائی عراق، با به جریان انداختن پرونده‌های فساد و پیگرد قانونی مقامات متهم به فساد، رسیدگی قاطع حقوقی را آغاز کردند. لذا هیچ فردی در هر منصب و موقعیتی که باشد، نخواهد توانست از چنگ عدالت فرار کند. در این پرونده‌ها، سیاسی‌کاری و مدارا جایی نخواهد داشت.

2- تلاش برای تدوین قانون جدید انتخابات به نحوی که ضامن تحقق عدالت در رقابت‌های انتخاباتی باشد و از طریق آن، نامزدهای توانمند و شایسته بیشتری مشارکت داشته باشند و در عین حال از انحصار حزبی نیز کاسته شود. تدوین این قانون باید بتواند به جوانان این فرصت را بدهد تا به پارلمان راه یابند و بتوانند در سیاست کشورشان سهیم باشند.

3- تظاهرات عملا به گروه‌ها و احزاب سیاسی، دولت، قوای مجریه، قضائیه و مقننه فشار آورده و کمک می کند تا اصلاحات و تغییرات مثبت در عملکرد را بپذیرند؛ اصلاحاتی که به ویژه در زمینه تغییر وزرا و کاهش آثار مخرب سهم خواهی های حزبی و گروهی است. تظاهرات مسالمت‌آمیز یکی از مهمترین ابزارهای نظارت و فشار به رسمیت شناخته می شود تا اصلاحات مورد نظر صورت گیرد.

4- مقدمات گفت‌وگوی ملی، برای بازبینی در سیستم حکومت و قانون اساسی بر اساس ساختارهای قانونی فراهم شده است .سران قوا در این نشست از عزم جوانان عراق و دستاورهای اعتراضات آنان قدردانی می‌کنند؛ این اراده قوی و دستاورده بود که بازبینی و اصلاح را نه تنها در بنیان و ساختار نهادها، بلکه در سیاست‌ها و طرح‌های سازندگی، توسعه و تغییر قوانین محقق می کند.

سران قوای عراق در این نشست، از نقش سازنده و مهم مرجعیت عالیقدر عراق کمال امتنان را دارد و تأکید می کند که نقش رهنمودهای مرجعیت در حمایت از حق اعتراض مردم و توصیه به اصلاح امور و لزوم برقراری امنیت و صلح در عراق در این شرایط بسیار حساس مایه فخر و شرف کشور است.

در پایان سران قوای عراق موفقیت و پیروزی های مردم عراق در صحنه های مبارزه با تروریست، در میدانهای اعتراض و تظاهرات و در مرحله آبادانی و سازندگی کشور را گرامی می دارند.»

انتهای پیام/*  
۴
مترجم : احمد امینی
مرجع : خبرگزاری رسمی عراق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما