plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۴۸۵۶
عراق دستخوش تحولات مرموز

اعلام مقررات منع رفت و آمد در بغداد از بامداد امروز

چالش گسترده امنیتی در عراق و اعلام وضعیت فوق العاده
رئیس مجلس عراق پس از جلسه فوق العاده با رئیس جمهور و نخست وزیر، اعلام کرد به خواسته های تظاهر کنندگان در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد. در تظاهرات اعتراضی علیه فساد و بیکاری، معترضان خواستار استعفای نخست وزیر شدند.
اعلام مقررات منع رفت و آمد در بغداد از بامداد امروز
به گزارش ایصال نیوز ، فرماندهی نیروهای مسلح عراق طی اطلاعیه ای مقررات منع رفت و آمد در بغداد را از ساعت 5 بامداد پنجشنبه به اجرا گذاشت. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، فرماندهی نیروهای مسلح عراق، اعلام کرد برای بازگرداندن امنیت به بغداد، ضمن احترام به حق شهروندان برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز، تا اطلاع ثانوی مقررات حکومت نظامی و منع رفت و آمد، از ساعت 5 بامداد امروز در بغداد به اجرا در می آید.
گزارشهای خبری حاکی است در درگیری ها و نا آرامی های دو روز گذشته در «بغداد» 10 تن و در استان «ذی قار» 4 تن کشته شده اند.
میدان «تربیت» شهر کربلا نیز دیشب شاهد تجمع دهها تن از معترضان در اعلام همبستگی با تظاهرات بغداد بود. 
دیشب پس از پایان جلسه فوق العاده شورای امنیت ملی عراق به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعلام گردید که تمامی واحدهای ارتش عراق در آماده باش کامل قرار گرفتند و ارتش و نیروهای مسلح عراق با هرگونه هرج و مرج و سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز مقابله خواهد کرد.
استانداری بغداد روز پنج شنبه را تعطیل اعلام نمود و اعلام کرد فرودگاه بغداد همچنان فعال است و شرایط در فرودگاه بین المللی بغداد، عادی است.
خودروهای نظامی و زره پوش های ارتش عراق، از بامداد امروز در ورودی «منطقه امنیتی سبز» بغداد مستقر شده است و تمام سفارت خانه ها و مراکز مهم در بغداد تحت حفاظت ویژه قرار گرفته اند.
دیگر شهرهای عراق از جمله نجف اشرف، حله، دیاله، بصره، ناصریه و بابِل نا آرام است و تظاهرات ادامه دارد.
در شهر بابِل و شهر نجف اشرف، دیشب برای ساعاتی ساختمان شورا و فرمانداری به تصرف تظاهر کنندگان در آمد و به اموال آن خساراتی وارد آمد. در نجف اشرف و چند شهر دیگر عراق به مقر برخی احزاب سیاسی نیز حمله شد و برخی دفاتر احزاب به آتش کشیده شد. 
سومریه نیوز گزارش داد تظاهر کنندگان خشمگین جلوی ساختمان فرمانداری بصره تجمع کرده و با آتش زدن تایرها، دود منطقه را فرا گرفته است. معترضان با دادن شعار علیه فساد و مفسدان خواستار رفع بیکاری و بهبود معیشت عمومی شدند و از احزاب سیاسی منفعت طلب بشدت انتقاد کردند.
دولت عراق به استانداران و فرمانداران شهرهای عراق اختیار داده است که با توجه به شرایط هر منطقه نسبت به اعلام مقررات منع رفت و آمد اقدام کنند. دیشب در شهر نجف اشرف مقررات منع آمد و شد اعلام شد اما کسی به آن توجهی نکرد.
براساس گزارش «العراقیة» اواخر شب گذشته دو راکت در منطقه سبز بغداد منفجر شد اما به کسی آسیب نرسید. رویترز اعلام کرد که یک سرباز عراقی، وقوع انفجار در این منطقه را تائید کرده اما جزئیات بیشتری در خصوص آن ارائه نکرده است. منطقه سبز(منطقة الخضراء، منطقه امنیتی و حفاظت شده بغداد است که مراکز مهم دولتی و سفارت خانه ها در آن قرار دارد و تحت تدابیر شدید امنیتی می باشد.
براساس آخرین گزارش ها، سرعت اینترنت در بغداد و برخی شهرهای عراق بشدت کاهش بافته و برخی شبکه های اجتماعی با اختلال مواجه شده است. وزارت مخابرات عراق علت این امر را جلوگیری از سوء استفاده خرابکاران از تظاهرات مردم برای شایعه سازی و آشوب، اعلام کرده است.
رهبرجریان صدر خواستار پرهیز از خسارت به اموال دولتی و عمومی شده است. احزاب سیاسی عراق خواستار برگزاری جلسه فوق العاده مجلس و اتخاذ تصمصمات فوری برای کنترل اوضاع شده اند. 
به نظر می‌رسد دستهای پشت پرده با بهره برداری از اعتراضات و نارضایتی ها، نمی خواهد عراق روی آرامش ببیند. 
انتهای پیام/*
۳
مترجم : احمد امینی
مرجع : العراقیه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما