plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۳۸۳۶۰

برآورد یک رسانه امریکایی از قدرت سامانه پدافند موشکی اس-500

نشنال اینترست نوشت: سامانه جدید پدافند موشکی "پرومتی" اس 500- به روسیه امکان می دهد در جنگ علیه ناتو پیروز شود.
برآورد یک رسانه امریکایی از قدرت سامانه پدافند موشکی اس-500
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، این رسانه در ادامه ارزیابی خود از قابلیت های این سامانه دفاعی روسیه نوشت: مسکو هم اینک سامانه جدید موشکی ضد هوایی "پرومتی" اس-500 خود را تبلیغ می کند و امیدوار است که این سیستم دفاع هوایی مانع در برابر سلاح های غربی شود که کی یف دریافت می کند. کرملین امیدوار است کهاس-500 در مبارزه با جنگنده اف-16 "فایتینگ فالکن" (شاهیم مبارز) آمریکایی که به زودی وارد اوکراین می شود، کمک کند.

قابلیت های واقعی این سامانه چیست؟

توسعه و تولید سامانه پدافند هوایی اس-500 توسط شرکت "آلماز-آنتی"انجام می شود. از اواسط دهه 1960، اتحاد شوروی از سامانه دفاع هواییاس-200 "آنگارا" برای محافظت در برابر بمب افکن های دشمن استفاده کرد. و به محض راه اندازی "آنگارا"، اتحاد شوروی شروع به توسعهاس-300 کرد که قرار بود در برابر جنگنده های جدید نسل چهارم غربیمقاومت کند. سامانه دفاع هوایی اس-300 توسط اس-400 دنبال شد.و اکنون به "پرومتی" اس-500 می رسیم. این سامانه پدافند هوایی نه تنها برای نابودی هواپیماهای نسل پنجم، بلکه ماهواره های مدار پایین زمین نیزطراحی شده است. اگرچه مسکو در سال 2011 تکمیل فاز توسعه را اعلام کرد، تولید سریال چندین بار به تعویق افتاد. ماه گذشته سرگئی شویگواعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه اولین دسته از موشک های "پرومتی"را در سال جاری در دو نسخه دریافت خواهند کرد - به شکل سامانه‌هایدفاع هوایی دوربرد و سامانه‌های دفاع موشکی.

آزمایش اس-500

در سال 2018، روسیه خبر داد که آزمایش های اس-500 رکوردی را در برد انهدام برای یک سیستم دفاع هوایی ثبت کرد. به گفته رسانه های دولتی،اس-500 قادر است اهدافی را در فاصله 500 کیلومتری تخریب کند. یکسال بعد، وزارت دفاع روسیه تصاویری از پرتاب موفقیت آمیز یک سامانه دفاع موشکی جدید منتشر کرد - احتمالاً "پرومتی" بود. هنگامی که اس-500 در خدمت باشد، مسکو به احتمال زیاد صادرات آن را به آنکارا و پکن آغاز خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از ایناعلام کرده بود که ترکیه قصد دارد اس-500 را به صورت مشترک با روسیهتولید کند.

اطلاعات بیشتر درباره ویژگی ها و قابلیت ها

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (واشینگتن) گزارش می دهد: "اینسامانه شامل چهار وسیله نقلیه راداری برای هر آتشبار، از جمله رادار شناسایی باند S 91N6E(M) و کشف و مشخص کننده هدف در هر ارتفاع و روشنایی و هدایت چند حالته T676و T677 است ".

گزارش شده است که اس-500 می تواند موشک های دوربرد N6M40 با برد تا 400 کیلومتر و رهگیرهای N677 با برد تا 600 کیلومتر شلیک کند. و رادار آن می تواند اهداف بالستیک در برد تا 2 هزار کیلومتر و اهداف هوایی را در برد تا 800 کیلومتر شناسایی و نابود کند. مسکو میگوید که "پرومتی" تنها سلاحی است که می تواند موشک هایابرصوت "کینژال" را رهگیری کند. برد تخمینی پرواز "کینژال" 500 کیلومترو حداکثر سرعت 10 ماخ است. "کینژال" در دو نسخه متعارف و هسته‌ای عرضه می‌شود و یکی از مهیب ‌ترین انواع تسلیحات در زرادخانه مسکو محسوب می‌شود.

با توجه به این ویژگی‌ها، می ‌توان گفت که اس-500 می ‌تواند تهدیدات را مدت‌ها قبل از رسیدن به تأسیسات نظامی و سایر واحدهای زیرساختیکلیدی، خنثی کند. مجله "آرمی ریکاگنیشن" خاطرنشان می کند که "فناوری پیشرفته راداریاس-500 و قابلیت های کنترل آتش آن، شناسایی، ردیابی و درگیرییکپارچه چندین هدف به طور همزمان را امکان پذیر می کند، از جمله هواپیماها و موشک‌های رادارگریز با استفاده از فناوری‌های استلز".اگر عملیات ویژه روسیه در اوکراین تا زمانی ادامه یابد که سامانه اس-500 "پرومتی" در زرادخانه مسکو گنجانده شود، در آن صورت حتی پیچیدهترین سامانه های تسلیحاتی کی یف با مشکل مواجه خواهند شد. این عامل می تواند امتیاز قابل توجهی برای روسیه ایجاد کند و مسیر درگیری را تغییر دهد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما