plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۳۷۵۵۳
در رقابت با اقلیم کردستان عراق

بغداد خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

صادرات نفت عراق به ترکیه از این خط لوله
معاون وزیر نفت عراق روز دوشنبه گفت که بغداد در حال تعمیر خط لوله‌ای است که می‌تواند تا پایان این ماه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز به ترکیه ارسال کند.
بغداد خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر در گزارشی اختصاصی نوشته است که این اقدام دولت بغداد احتمالاً شرکت‌های نفتی خارجی و اقلیم کردستان عراق را آزار خواهد داد.

بازگشایی خط لوله کرکوک-جیهان که به مدت یک دهه بسته شده است، مسیری رقیب را برای خط لوله‌ دیگری ایجاد می‌کند که از اقلیم کردستان عراق می‌گذرد. این خط لوله اکنون یک سال است که بسته شده است زیرا مذاکرات بین مقامات بغداد و اقلیم کردستان درباره از سرگیری صادرات نفت متوقف شده است.

بغداد توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری و اشتراک تولید بین کردها و شرکت‌های خارجی را که از خط لوله دولت اقلیم کردستان استفاده می‌کنند، به رسمیت نمی‌شناسد و آنها را غیرقانونی می‌داند.

مقامات عراقی از شرکت‌های نفتی خواسته‌اند که برای انتقال این کالا به ترکیه و فروش آن از طریق خط لوله احیا شده با آنها مذاکره کنند. به نوشته رویترز، این اقدام، بالقوه باعث خشم کردها خواهد شد زیرا آنها تقریباً به طور کامل به درآمد نفت متکی هستند.

صادرات از طریق این خط لوله ۹۶۰ کیلومتری در سال ۲۰۱۴ پس از حملات مکرر شبه‌نظامیان داعش متوقف شد. این لوله زمانی محل گذر حدود ۰.۵ درصد از کل نفت عرضه شده در جهان بود.

بسیم محمد، معاون وزیر نفت عراق در امور صنایع بالادست به رویترز گفت: «کارهای تعمیراتی ادامه دارد و یک ایستگاه پمپاژ نفت خام با تأسیسات ذخیره سازی تکمیل شده است. این خط لوله احتمالاً تا پایان ماه جاری عملیاتی شده و آماده شروع مجدد برقراری جریان می شود.»

او گفت که تعمیر بخش‌های آسیب دیده در داخل خاک عراق و کار ضروری تکمیل ایستگاه پمپاژ، اولین مرحله از عملیات برای بازگرداندن خط لوله به ظرفیت کامل خواهد بود.

در سال گذشته دیوان داوری حکم داد که فعالیت خط لوله دولت اقلیم کردستان عراق صادرات نفت از این منطقه نیمه خودمختار بدون رضایت بغداد انجام می‌گرفته و بنابراین مفاد معاهده ۱۹۷۳ را نقض کرده است. بنا بر همان حکم قضایی صادرات نفت از آن لوله در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳ متوقف شد.

مذاکرات برای از سرگیری فعالیت خط لوله کردستان به دلیل درخواست‌های متناقض ترکیه، اقلیم کردستان عراق و دولت فدرال عراق با شکست مواجه شده است.

دو مقام نفتی عراق و یک مشاور انرژی دولت که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند بغداد با درخواست کردها مبنی بر پرداخت ۶ دلار به ازای هر بشکه هزینه ترانزیت از سوی دولت فدرال به شرکت نفت روسیه «روس نفت» که مالکیت بخشی از خط لوله را در اختیار دارد، مخالفت کرده است.

بهجت احمد، مشاور انرژی اقلیم کردستان عراق که در جریان این مذاکرات قرار گرفت، گفت: «مقامات وزارت نفت عراق به تیم مذاکره کننده کرد گفتند که توافق بین اقلیم کردستان و روس نفت را غیرقانونی و ناقض قوانین معتبر عراق می‌دانند.»

سخنگوی اقلیم کردستان عراق به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

با وجود تنش میان کردها و بغداد، دو طرف به یکدیگر نیاز دارند. احزاب کرد به سیاستمداران عراقی کمک کرده‌اند تا به قدرت برسند و بغداد نیز به در پرداخت حقوق کارکنان و مبارزان کرد به مقامات اقلیم کمک کرده است.

صادرات اقلیم کردستان عراق از طریق خط لوله این منطقه به فیش خابور در منطقه مرزی شمال عراق می‌رسد، جایی که نفت از آنجا وارد ترکیه شده و به بندر جیهان در سواحل مدیترانه پمپ می‌شود.

سه منبع از شرکت دولتی نفت شمال، ان‌او‌سی به رویترز گفتند که پمپاژ آزمایشی نفت خام از اوایل هفته گذشته برای بررسی بخش‌هایی از خط لوله که در داخل خاک عراق می‌گذرد آغاز و در برخی از بخش‌های آن نشتی مشاهده شده است.

خدمه فنی ان‌اوسی عراق عملیات تعمیر بخش‌های آسیب دیده این خط که از کرکوک به استان‌های صلاح الدین و موصل و از آنجا به منطقه مرزی با ترکیه می‌رود، سرعت بخشیده‌اند.

این دو مقام نفتی عراق و یک مشاور انرژی دولت عراق گفته‌اند که توافق بین بغداد و آنکارا در مورد عملیات خط لوله نفت عراق-ترکیه در سال ۲۰۱۰ به مدت ۱۵ سال تمدید شده و در اواسط سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

مشاور انرژی دولت گفت که از سرگیری عملیات در خط لوله قدیمی در مذاکرات تمدید قرارداد عراق و ترکیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. یورو نیوز 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما