plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۳۷۰۸۱
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد

مهمترین راهکار رفع آلودگی هوای اصفهان احیای زاینده‌رود و سوخت مناسب است

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تامین سوخت مناسب و جاری سازی و احیای زاینده‌رود راهکارهای کلان و فوری برای رفع آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است.
مهمترین راهکار رفع آلودگی هوای اصفهان احیای زاینده‌رود و سوخت مناسب است
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، حسین مرادی روز یکشنبه در گفت گو با ایرنا افزود: رفع آلودگی هوای کلانشهر اصفهان به برنامه های کوتاه و بلند مدت نیاز دارد که تامین سوخت بهتر و مناسب برای صنایع، جلوگیری از خشکی زاینده رود، تالاب بین المللی گاوخونی و زمین های کشاورزی و بهبود کیفیت سوخت خودروها از مهمترین برنامه های کوتاه مدت است.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش و جایگاه صنایع اصفهان در کشور و از طرفی بحران آلودگی هوا در این خطه لازم است که برای تامین گاز مورد نیاز مراکزی مانند نیروگاه ها و به‌منظور جلوگیری از مصرف مازوت، برنامه ریزی و اقدامات اساسی صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه های بلندمدت برای کاهش آلودگی هوای اصفهان، اضافه کرد: گاز طبیعی نمی تواند منبع انرژی این شهر تا اَبَد باشد بنابراین یا باید نیروگاه های جایگزین گازی در خارج از شهر ایجاد شود یا استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشیدی را توسعه داد.

مرادی با طرح این پرسش که در سال های گذشته چقدر به سمت استفاده از انرژی خورشیدی پیش رفته ایم، خاطرنشان کرد: استفاده از انرژی بادی در اصفهان چندان پاسخگو نیست اما به راحتی می توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه های نرم افزاری و فنی و مهندسی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان، تصریح کرد: تامین بودجه مورد نیاز در این زمینه نیز اهمیت بسزایی دارد و اینکه در کشور چقدر برای آن هزینه می کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مردم نقش چندانی در آلودگی هوا ندارند و نباید تقصیرها را به گردن آنها انداخت زیرا آنها در تولید انرژی، نوع و کیفیت سوخت و خودروها و همچنین تعیین نوع سوخت نیروگاه ها نقشی ندارند.

وی با بیان اینکه لازم است خودروهای با کیفیت، تولید یا وارد کشور شود و سوخت حمل و نقل عمومی بهبود یابد، خاطرنشان کرد: برخی مواقع گسترش فضای سبز نیز بعنوان راهکار رفع آلودگی هوا مطرح می شود درحالیکه نقش فضای سبز در این زمینه چندان معنی‌دار نیست.

مرادی همچنین با تاکید بر اینکه آلودگی محیط زیستی اصفهان در زمان حاضر به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده است، گفت: مجموعه اقدام هایی که در سال های گذشته انجام شده بدون در نظر گرفتن پیامدها و اثرهای محیط زیستی بوده و امروزه تبعات آن گریبانگیر ما شده است.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ویژگی محیط زیست این است که وقتی آسیبی به آن وارد می شود، پیامدهای آن با تاخیر بُروز پیدا می کند و وقتی این پیامدها ایجاد شد با توجه به میزان تاب‌آوری محیط زیست می‌توان آن را جبران کرد.

وی، ذرات معلق در هوا را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوای اصفهان دانست و توضیح داد: این ذرات معلق به‌طور عمده از محل خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی و دوده های کارخانه ها و خودروها بویژه هنگام استفاده مازوت در صنایع حاصل می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان آلودگی هوا در اصفهان نه فقط در زمستان بلکه در فصل های دیگر مانند تابستان هم بالاست، افزود: مجموعه شرایط موجود، آلودگی هوای اصفهان را به این نقطه رسانده است.

مرادی با بیان اینکه لازم است تصمیم بزرگ حکومتی برای رفع این مسائل و چالش‌های اصفهان گرفته شود، تصریح کرد: اگر چنین اقدام ها و برنامه ریزی هایی صورت نگیرد در سال های آینده دورنمایی برای بهبود وضعیت محیط زیست اصفهان قابل تصور نیست.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد. کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند.

به گفته کارشناسان، خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی و شرایط جغرافیایی و اقلیمی، کلاف آلودگی هوای این شهر را پیچیده‌تر کرده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما