plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۱۴۵۵۹

ضرورت کاربردی‌کردن تحقیقات زیست محیطی دانشگاه‌ها

توافقنامه کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست
جمعی از مسوولان و رییسان دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی اصفهان تاکید کردند که آگاه‌سازی مدیران برای کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاهی در بخش محیط زیست، ضروری است و این امر باید سرلوحه فعالیت کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی این استان قرار گیرد.
ضرورت کاربردی‌کردن تحقیقات زیست محیطی دانشگاه‌ها
به گزارش ایصال نیوز، امروز یکشنبه و در اولین روز از ایام الله دهه فجر، توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی این استان منعقد شد و مسوولان حاضر در مراسم انعقاد این توافقنامه با اشاره به دغدغه های زیست محیطی تاکید کردند که در مرحله نخست لازم است آگاه سازی لازم در بدنه مدیریتی درباره ارزش و اهمیت تحقیقات دانشگاهی انجام شود تا بتوان از نتایج آن برای حل چالش ها و معضلات موجود استفاده کرد.

این کنسرسیوم با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در رفع چالش های زیست محیطی کشور، کمک به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست و ایفای مسوولیت اجتماعی آن مراکز به منظور ارتقای جایگاه مرجعیت علمی دانشگاه های استان اصفهان در سطح منطقه ای، ملی و استانی در زمینه محیط زیست تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه سوء مدیریت و ناکارآمدی یکی از معضلات محیط زیست کشور است، تصریح کرد: عده ای می خواستند با آوردن کارشناسان خارجی مشکلات زیست محیطی کشور را حل کنند درحالیکه ما در صنایع، دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی نیروهای کیفی بسیار خوبی داریم. سید حسن قاضی عسگر افزود: لازم است مدیریت کشور این ظرفیت های خوب را دریافت کند و منابع تصمیم سازی را به تصمیم گیری تبدیل کرده و به آنها واقعا عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بودجه مورد نیاز برای تجهیز هدفمند و تقویت زیرساخت های پژوهشی زیست محیطی دانشگاه ها تامین شود، تصریح کرد: بخشی از بودجه صندوق ملی محیط زیست نیز باید به خوبی و بصورت هدفمند در این جهت استفاده شود.

قاضی عسگر همچنین با بیان اینکه باید برای خدمات اعضای هیات علمی دانشگاه ها، امتیاز و ارزش قائل بود، خاطرنشان کرد: استانداری اصفهان بصورت کامل از خدمات تحقیقاتی دانشگاه ها و کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان در بخش محیط زیست حمایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم مذکور از همه توانمندی های موجود در استان بهره بگیرد، اظهار داشت: لازم است نتایج کارهای این کنسرسیوم به استانداری و مدیریت کشور منعکس شود تا مسوولان ارزش آن را درک کنند.

معاون استانداری اصفهان با اشاره به اینکه معضلات زیست محیطی یک جانبه نیست، گفت: این مشکلات دلایل متعد دارد که بخشی از آن ناشی از بدعت گذاری های نادرست مانند پرداخت یارانه های غیر هدفمند بویژه در بخش انرژی است که باید سریع اصلاح شود.

قاضی عسگر اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی مواضع خوبی در این زمینه دارد و دولت نیاز باید شهامت تصمیم گیری در این زمینه را داشته باشد و برای همیشه آن را حل کرد.

*دانشگاه‌ها به آگاه‌سازی مدیران بپردازند
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست تاکید کرد که بزرگترین کمک دانشگاه ها این است که مدیران را آگاه کنند زیرا حجم تخریب مدیران بیشتر از حجم بهبودی دانشگاه هاست و تصمیم های استانی در زمینه توسعه صنعتی و کشاورزی را باید دانشگاه ها تایید کنند.

محمد مهدی ابطحی با تاکید بر اینکه سرعت تخریب محیط زیست بسیار بیشتر از بهبودی آن است، افزود: ما باید مدیران را در این زمینه آگاه کنیم و این امر می تواند بزرگترین اثر کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید علمی دنیا و بزرگترین اقتصاد در امریکاست، خاطرنشان کرد: یک کاریکاتور مدیریتی در این کشور جلوه کرد که همه ضوابط محیط زیست را هدف گرفت و با شعار اشتغال و توسعه خیانت بزرگی به محیط زیست دنیا کرد.

ابطحی با بیان اینکه رییس جمهوری (پیشین) امریکا همه تلاش های جهانی برای حفظ محیط زیست را با لگد نابود کرد، افزود: اگر ما نیز همه مفاد کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست را رعایت کرده، باهم همکاری کرده و طرح های بزرگ اجرا کنیم اما یک مدیر می تواند همه کارهای انجام شده را نابود کند.

به گفته وی در صورتیکه یکی از صنایع بزرگ قصد توسعه بی رویه داشته باشد و نهادهایی مانند گروه اشتغال و مذهبی بخواهند از این موضوع حمایت کنند باید مدیران را آگاه کرد.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه برخی در حال طی کردن مسیر غلط قبلی اصفهان هستند، تصریح کرد: استانی که می تواند مقصد گردشگری باشد به مسیر غلط صنعتی می رود که آگاه سازی مدیران در این زمینه ضروری است.

ابطحی با تاکید بر اینکه قوه مجریه باید برای کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست احترام قائل باشد، اضافه کرد: اگر اینگونه نشود یک شوخی است و فقط پولی را می دهند که بین خودمان تقسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست باید وظیفه خود را با آگاه سازی مدیران آغاز کند، تصریح کرد: لازم است از نهادهای مذهبی و حوزه علمیه نیز در این کنسرسیوم حضور داشته باشند.

به گفته وی با فعالیت این کنسرسیوم و آگاه سازی مدیران، اگر تخریب بیشتر (زیست محیطی) صورت نگیرد، بُرد بزرگی حاصل شده است.

همچنین رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این نشست تاکید کرد که نباید این انتظار وجود داشته باشد که کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان می تواند همه مشکلات بخش محیط زیست را حل کند زیرا مشکلات موجود از جنس ندانستن راه حل ها نیست.

جعفر قیصری افزود: مشکل اصلی ما از جنس عمل است و تصمیم جدی که باید وجود داشته باشد، نداریم. وی با بیان اینکه آلودگی هوای کلانشهرها در چند سال گذشته توسط کنسرسیوم دانشگاه های برتر کشور مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با وجود انجام تحقیقات دانشگاهی اما مشکل آلودگی هوای اصفهان هر سال بیشتر شده است.

قیصری دلیل این امر را وجود نداشتن اراده کافی برای اجرا دانست و افزود: طرح هایی برای کاهش آلودگی هوا تصویب شده اما کاربران آن مانند صنایع، خودروها و سیستم ترافیکی وقتی می خواهند تصمیم نهایی را برای اجرایی کردن آنها بگیرند، اراده کافی برای اجرا وجود ندارد.

به گفته وی، وقتی قرار است واکنش لازم برای حل مشکلات زیست محیطی اجرا شود در مرحله اول نیاز به منابع مالی دارد که در این زمینه صندوق ملی محیط زیست شکل گرفته و امسال اداره حفاظت محیط زیست اصفهان نیز برای تصویب طرح ها کمک کرده است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: یکی از مطالبات کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی اصفهان در بخش محیط زیست از مسوولان دولتی و مجلس شورای اسلامی این است که حداقل ۲۰ درصد از دانسته ها را اجرایی کنند، پای هزینه های آن بایستند و از آن حمایت کنند.

رییس دانشگاه کاشان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به دانشگاه های کشورمان همچنان حفظ شده است، گفت: ما نباید کاری کنیم که این اعتماد از بین برود و باید هم افزایی خوبی بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در قالب کنسرسیوم شکل گیرد تا اطمینان مردم جلب شود.

عباس زراعت با اشاره به اینکه در سایه همکاری ها، قدرت بوجود می آید و از موازی کاری جلوگیری می شود، افزود: لازم است که از ظرفیت حوزه های علمیه، صنایع و خیران نیز در کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در بخش محیط زیست استفاده شود.

توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست روز یکشنبه بین دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد استان اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شد. معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعالیت دارند؛ این خطه با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور دومین استان دانشگاهی و فناوری کشور است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما