plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۳۶۲۴۳
در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی

مخبر: باید با اتکا به تحقیقات و پژوهش مستمر بتوانیم همواره به روز عمل کنیم

هوش مصنوعی به زودی تمامی ابعاد و حوزه ها را در بر خواهد گرفت
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در علم و تکنولوژی نقطه ایستایی و توقف وجود ندارد خاطر نشان کرد: نباید به دستاوردها و نتایج حاصل شده بسنده کنیم چرا که علم و تکنولوژی موضوعی پویا و مستمر است و باید با اتکا به تحقیقات و پژوهش مستمر بتوانیم همواره به روز باشیم و متناسب با مسائل روز عمل کنیم.
مخبر: باید با اتکا به تحقیقات و پژوهش مستمر بتوانیم همواره به روز عمل کنیم
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، محمد مخبر ظهر روز دوشنبه در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی، گفت: زمانی در دوران دفاع مقدس با بسیاری از کمبودهای بخش پزشکی و بهداشت و درمان مواجه بودیم اما امروز به لطف ایثار و جان فشانی فرزندان این آب و خاک، ‌ به نقطه بسیار خوبی رسیده‌ایم به نحوی که در ملاقات‌ها و دیدار با مقامات خارجی، یکی از درخواست‌های آنها همکاری با ایران در حوزه بهداشت و درمان و استفاده از دستاوردها و توانمندی‌های کشورمان در این بخش است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به اوگاندا برای حضور در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، تصریح کرد: در دیدار با مقامات برخی کشورها که در حاشیه این اجلاس انجام شد، درخواست آنها برای استفاده و بهره مندی از توانمندی‌ها و دستاوردهای بهداشتی و درمانی کشورمان باعث شد احساس غرور و سربلندی کنم.

مخبر ادامه داد: پزشکان و متخصصان متدین و دلسوز کشورمان که تقویت شده انقلاب و نظام اسلامی هستند در زمان همه گیری کرونا هم به‌عنوان لشکر مخلص الهی وارد صحنه شدند و با ایثار و فداکاری آنها روند مرگ و میر در کشور کاهش پیدا کرد و امروز هم جزو کشورهایی هستیم که در زمینه مقابله با کرونا وضعیت مناسب تری داریم و این مدال افتخاری بر سینه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که توسط متخصصین، پزشکان و کادر درمانی دلسوز حاصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در علم و تکنولوژی نقطه ایستایی و توقف وجود ندارد خاطر نشان کرد: نباید به دستاوردها و نتایج حاصل شده بسنده کنیم چرا که علم و تکنولوژی موضوعی پویا و مستمر است و باید با اتکا به تحقیقات و پژوهش مستمر بتوانیم همواره به روز باشیم و متناسب با مسائل روز عمل کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به عضویت کشورمان در مجامع بین المللی و سازمان‌هایی چون سازمان همکاری شانگهای، بریکس و همکاری با اتحادیه اوراسیا گفت: باید این ظرفیت و امکان در اختیار پژوهشگران و محققین حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد تا بتوانیم توانمندی و خدمات درمانی کشور را علاوه بر داخل کشور به بیرون از مرزها نیز صادر کنیم.

وی افزود: امروز دیگر آحاد جامعه برای معالجه و درمان نیازی به سفر به کشورهای دیگر ندارند و خدمات درمانی مطلوب در کشور ارائه می شود.

مخبر همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد از نیاز دارویی کشور در داخل تامین می‌شود، گفت: وزارت بهداشت ضمن تلاش برای تولید درصد مابقی داروی مورد نیاز کشور، باید مواد اولیه تولید داروها را با اتکا به ظرفیت نخبگانی کشور در داخل تامین کند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز اشاره و تصریح کرد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باید توسعه یافته و تکمیل شود تا بیماری های مردم به موقع تشخیص داده شود و روند درمان در زمان لازم آغاز گردد.

وی موضوع سلامت را از دغدغه‌های اصلی مردم بشمرد و بر لزوم ساماندهی پرونده های الکترونیکی سلامت متناسب با پیشرفت و تکنولوژی تاکید کرد و افزود: باید در حوزه‌های مختلف چون حوزه هوش مصنوعی فعالیت خود را سرعت بخشیم چرا که هوش مصنوعی به زودی تمامی ابعاد و حوزه ها را در بر خواهد گرفت و برای اینکه از پیشرفت‌های این حوزه عقب نمانیم باید از هم اکنون به فکر باشیم و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور میانگین سنی جوان دریافت کنندگان جایزه رازی را نشان دهنده امید به آینده کشور دانست و افزود: این جشنواره از نام زکریای رازی دانشمندان بزرگ ایرانی گرفته شده و این یک افتخار برای ماست اما نباید به این موضوع بسنده کنیم بلکه باید به این سمت حرکت کنیم که هر روز شاهد ظهور دانشمندان و بزرگانی همچون رازی در کشور باشیم.

مخبر همچنین در ابتدای سخنان خود به مسائل غزه اشاره و تصریح کرد: نمی‌توان به سادگی از فجایع غزه عبور کرد. اتفاقاتی که در غزه رخ می دهد کم سابقه است و متاسفانه تمامی مجامع بین المللی کارایی خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با دبیر کل سازمان ملل افزود: در این دیدار به گوترش گفتم که اگر قانون بد و ظالمانه حق وتو وجود نداشت حداقل از یک ماه پیش تاکنون کشتار مردم در غزه متوقف شده بود.

مخبر اضافه کرد: روزانه شاهد کشتار و شهادت ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مردم غزه هستیم که بخش زیادی از آنها زنان و کودکان هستند و رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه در میدان نبرد نتوانسته توفیقی به دست بیاورد، ‌ به جان مردم بی دفاع و غیره نظامیان افتاده است که امیدوارم هر چه زودتر ریشه فساد از منطقه برچیده شود و شاهد صلح در همه کشورها باشیم.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور هم وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، ‌ معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص اهمیت پژوهش و تحقیقات در بخش درمان و پزشکی سخنانی را ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با اهدا لوح سپاس و تندیس قدردانی شد.ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما