plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۵۹۱۴

نخستین نشست شورای امنیت در سال ۲۰۲۴ درباره حملات در دریای سرخ

آمریکا بار دیگر ایران را متهم به حمایت از انصارالله یمن کرد
شورای امنیت سازمان ملل نخستین نشست خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی با عنوان " حفظ صلح و امنیت بین المللی" برگزار و به حوادث و حملات این روزها در دریای سرخ که در پی جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه فلسطین به وقوع پیوسته است، پرداخت.
نخستین نشست شورای امنیت در سال ۲۰۲۴ درباره حملات در دریای سرخ
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، «نیکلاس دی ریوایر» سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی (ژانویه) است، ریاست این نشست را برعهده داشت.

خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: سازمان ملل متحد همچنان نسبت به پیامدهای نامطلوب سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انسانی تشدید تنش نظامی در دریای سرخ و خطر تشدید تنش های منطقه ای هشدار می دهد.

وی افزود: تداوم تهدیدات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی دریایی که با خطر تشدید تنش نظامی بیشتر در منطقه همراه است، همچنان یک نگرانی جدی است که می تواند بطور بالقوه میلیون ها نفر را در یمن، منطقه و جهان تحت تاثیر قرار دهد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر اهمیت تضمین ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در منطقه تاکید کرد.

"کریس لو" معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست بدون اشاره به عوامل حملات در دریای سرخ، این حملات را غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و گفت: از حوثی ها می خواهیم که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند.

این دیپلمات آمریکایی بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از انصارالله یمن در این حملات کرد و مدعی شد که ایران حمایت های مالی و تسلیحاتی از "حوثی‌ها" به‌عمل آورده که در حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ نقش دارد.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: ایران باید حمایت از حوثی‌ها را متوقف کند تا از ادامه حملات خود در دریای سرخ خودداری کنند.

کریس لو با تاکید بر اینکه « آمریکا به دنبال رویارویی با ایران نیست» ادعا کرد: ایران در اینجا یک انتخاب دارد؛ می‌تواند مسیر فعلی خود را ادامه دهد یا دست از حمایت بردارد.

نماینده آمریکا در این نشست ادامه داد: ارائه تسلیحات به حوثی ها نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است و همه کشورهای عضو باید به تعهدات خود در این قطعنامه پایبند باشند. معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان گفت: تهدید علیه کشتیرانی و آزادی آن در دریای سرخ چالشی جهانی است و واکنشی جهانی می‌طلبد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست با یادآوری صدور بیانیه ای مشترک 12 کشور درباره دریای سرخ بدون اشاره به نقش اسرائیل در تنش های اخیر منطقه ای، خواستار توقف حملات انصارالله یمن شد.

وی با اشاره به تاثیر «این تحریکات دریایی بر غیرنظامیان یمن» از ایران خواست که مانع این حملات انصارالله یمن شود.
آمریکا به همراه ۱۲ کشور دیگر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ادعا کردند که حملات دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

سفیر و نماینده الجزایر نیز در این نشست سازمان ملل از همه به ویژه انصارالله یمن خواست از اقداماتی که می‌تواند تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل را برای صلح پایدار در یمن تضعیف کند، خودداری کنند.

وی همچنین گفت که «کشورهای ساحلی» دریای سرخ باید نقش پیشرو در حفظ صلح ایفا کنند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما