plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۵۷۹۲

تغییر کاربری اراضی مرغوب، سفره مردم را کوچک می‌کند

مدیر کل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور بر آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حفظ اراضی کشاورزی کشور تاکید کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی مرغوب سفره مردم را تحت تأثیر قرار داده و کوچک می‌کند.
تغییر کاربری اراضی مرغوب، سفره مردم را کوچک می‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز از سازمان امور اراضی کشور، سیدشهاب سیدمحسنی در گقتگو با برنامه مجله کشاورزی رادیو اقتصاد، با بیان این که زمین بستر تولید و تأمین کننده غذای جامعه است و ادامه حیات بشر به زمین‌های کشاورزی وابسته است، گفت: تنها ۱۸ میلیون هکتار یعنی حدود ۱۱ درصد از اراضی کشور قابلیت کشاورزی دارد و از این سطح فقط پنج میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجه یک و دو است، که متأسفانه بیشتر تغییر کاربری‌ها در همین اراضی از سوی سودجویان دنبال می‌شود.

وی افزود: تغییر کاربری اراضی مرغوب سفره مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، براساس برآوردها تغییر کاربری هر هکتار از اراضی کشاورزی، امنیت غذایی ۲۰ نفر را با مخاطره روبه رو می‌کند.

مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور در مورد پیامدهای تخریب و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی گفت: حتی با تخریب و قلع وقمع بناهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی این مشکل برطرف نمی‌شود، چراکه کیفیت این اراضی به دلیل تخلیه مصالح ساختمانی پایین آمده و این زمین‌ها عملا از چرخه تولید خارج می‌شوند، لذا باید از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از بروز این پدیده پیشگیری و جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که تخریب خاک جبران‌ناپذیر و برای تولید یک سانتی‌متر آن به حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان نیاز است، تصریح کرد: حفظ اراضی کشاورزی نیاز به تلاش و آگاهی همه مردم دارد و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی باید به عنوان یک اقدام نابهنجار و ضدارزش تلقی شود؛ این امر بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسوول اضافه کرد: یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در همه استان‌های کشور مستقر است و وظیفه حفظ اراضی کشاورزی را برعهده دارد، از طرفی سامانه ۱۳۱ نیز به صورت شبانه‌روزی در کشور آماده دریافت گزارش‌های مردمی در حوزه تغییر کاربری است.

سیدمحسنی به رصد و پایش هوشمند اراضی کشور اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر سازمان امور اراضی کشور به سمت رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی گام برداشته است، تا از طریق تصاویر ماهواره‌ای تغییر کاربری‌ها را پایش کند؛ این اتفاق در ۲۹ استان کشور رخ داده است و در فواصل کوتاه تصاویر رصد می‌شود تا از بروز تغییر کاربری‌ها جلوگیری شود.

به گفته وی، در حوزه ترویج و روابط عمومی نیز سعی شده از همه تکنیک‌های موجود در حوزه رسانه، انتشارات، تبلیغات، فعالیت‌های پژوهشی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این حوزه صورت گیرد.

مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور با بیان این که شعار این سازمان "همه با هم، حافظ زمین باشیم"، است و این به این معناست که همه مردم باید به این موضوع توجه کنند و نسبت به آن حساس باشند، تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی نعمت خدادادی است که از گذشتگان به ارث رسیده است و ما امانت‌دار آیندگان هستیم و باید این اراضی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

وی افزود: البته معتقدیم که باید به نیازهای مردم هم توجه شود و مکان‌هایی برای ساخت تفرجگاه‌های عمومی و سایر نیازهای جامعه در نظر گرفته شود، لذا در صورت اجرای کامل طرح آمایش سرزمین، این موضوعات تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

این مسوول گفت: در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ذکر شده است که در صورتی که فردی قصد خرید زمین کشاورزی یا هرگونه تغییر در آن را دارد حتما باید از مدیریت جهاد کشاورزی، استعلام‌ و مجوزهای لازم را دریافت کند.

سیدمحسنی به رشد ۳۰۰ درصدی سنددار شدن اراضی کشاورزی نسبت به سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه سنددار کردن اراضی کشاورزی صورت گرفته است، تاکنون نزدیک به ۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده و امکان خرد شدن این اراضی از بین رفته است، چون کاربری کشاورزی در این اسناد ذکر می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی نیز در دستور کار سازمان قرار دارد تا اراضی خرد، تجمیع و یکپارچه شده و امکان مدیریت بهتر زمین فراهم آید؛ این طرح موجب افزایش بهره‌وری در تولید، توسعه مکانیزاسیون و اقتصادی شدن اراضی کشاورزی می‌شود.

مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور در پایان خاطرنشان کرد: برخی از قوانین موجود در کشور نیاز به بازنگری دارد تا هماهنگی بیشتری بین سازمان‌های متولی زمین وجود داشته باشد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما