plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۳۵۶۹۲
در اجتماع باشکوه مردم مراوه‌تپه گلستان

رئیسی: آمایش سرزمینی به عنوان مبنای توزیع عادلانه ثروت، اساس برنامه‌ها و اقدامات دولت است

فرهنگ اصیل و غنی مردم ترکمن باید حفظ و تقویت شود
رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت اقدامات و برنامه‌های خود را بر اساس آمایش سرزمینی به عنوان مبنای توزیع عادلانه ثروت طراحی و اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم از تعبیر مناطق محروم استفاده کنم، چرا که بیشتر مناطق کشور به لطف خدا از یک برخورداری نسبی بهره‌مند هستند، اما باید برای ارتقای این برخورداری‌ها تلاش بیشتری کنیم.
رئیسی: آمایش سرزمینی به عنوان مبنای توزیع عادلانه ثروت، اساس برنامه‌ها و اقدامات دولت است
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان گلستان، در اجتماع باشکوه مردم مراوه تپه، ضمن تشکر از استقبال گرم صورت گرفته، اهالی این منطقه مرزی را مردمانی برخوردار از اخلاق، ایمان و پیشینه تمدنی و فرهنگی غنی توصیف و تصریح کرد: هویت ملی و دینی این مردم سرمایه‌ای بزرگ است که باید از گزند آسیب و هجوم حفظ شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همین هویت است که از جوانان و نهاد خانواده در برابر آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی حفاظت می‌کند، افزود: این هویت اصیل در فراز و فرودها می‌تواند سرمایه‌ای بزرگ برای جوانان باشد، لذا باید در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و اخلاقی برای حفظ و تقویت این فرهنگ اصیل با کمک نخبگان تلاش کنیم.

آقای رئیسی ادامه داد: اگر امروز ما به مرحوم مختومقلی شاعر بزرگ ترکمن افتخار می‌کنیم برای این است که او در همین راستا و در جهت تعالی و رشد انسان و اسلام شعر سروده و توانسته مفاهیم عالی را در ضمن شعر و سرود به جامعه تعلیم دهد، لذا به الگویی برای جامعه تبدیل شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر تلاش برای حفظ و تقویت این اصالت فرهنگی، اخلاقی و معنوی و ایمان برآمده از آن به عنوان سرمایه‌ای بزرگ تاکید داشته‌اند، اظهار داشت: آنچه امروز مردم غزه و فلسطینیان را با وجود سختی‌های فراوان در صحنه نگه داشته و آنچه باعث شکست رژیم صهیونیستی در وجدان‌های بیدار جهان شده، ایمان این مردم است. این ایمان و هویت دینی مردم فلسطین است که باعث شده رژیم صهیونیستی با وجود 70 روز جنایت و حمایت او از سوی آمریکا و کشورهای غربی نتوانسته مقاومت این مردم را شکست دهد.

آقای رئیسی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی و ارتقای رفاه مردم گفت: در 40 سال گذشته با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی گام‌های بلندی در جهت پیشرفت کشور برداشته شده و چهره شهرها و روستاهای کشور به طور جدی متفاوت از قبل شده است، اما همچنان نیازهای و مسائلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی اقدامات و برنامه‌های خود را بر اساس آمایش سرزمینی به عنوان مبنای توزیع عادلانه ثروت طراحی و اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم توجه ما بیشتر به مناطق محروم است، چرا که بیشتر مناطق کشور به لطف خدا از یک برخورداری نسبی بهره‌مند هستند، اما باید برای ارتقای این برخورداری‌ها تلاش بیشتری کنیم.

آقای رئیسی با اشاره به اینکه در دور اول سفرهای استانی دولت مردمی محور کار شناسایی نیازهای ضروری و اولویت‌ها بود، گفت: بر اساس مصوبات دور اول سفر به استان گلستان، امروز کارهای خوبی در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، جاده‌های ارتباطاتی و آبرسانی در استان انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله آبرسانی به روستاها، اظهار داشت: آبرسانی به روستاها از برنامه‌های جدی دولت است که 100 میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است.

آقای رئیسی با اشاره به جابجایی روستاهایی که در مسیر کاسه سد چایلی قرار دارند، عنوان کرد: برای این مسئله نیز اعتبار قابل توجهی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا جابجایی روستاهایی که در این مسیر قرار دارند، هر چه سریع‌تر انجام شود. بخشی از کار انجام شده و بخشی ناقص است. اینکه سال‌ها بگذرد و به مردمان یک روستا اجازه ساخت و ساز، خرید و فروش داده نشود، صحیح نیست. بنابراین این شرایط باید هرچه سریع‌تر متحول شود.

رئیس جمهور افزود: باید از صبر مردمان این 6 روستا بخاطر قانونمداری، رعایت اخلاق و توجه به ضرورت‌های کشور تقدیر و تشکر کرد.

آقای رئیسی با بیان اینکه برخی از راه‌های روستایی و مواصلاتی مراوه تپه دچار مشکل است، تصریح کرد: برای اصلاح این راه‌ها مبلغ 160 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: منطقه مراوه تپه منطقه‌ای فرهنگی است که نیازمند توجه در زمینه آموزش و پرورش است، لذا برای ارتقای کیفی آموزش و پرورش حتماً باید اعتباری تخصیص داد تا وضعیت مدارس اصلاح شود. از همین رو مبلغ 120 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور افزود: این منطقه جمعیت جوان بسیاری دارد و جوان‌ها نیز نیازمند نشاط و ورزش هستند؛ لذا برای احداث مجموعه‌های ورزشی نیز اعتبار 30 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

آقای رئیسی با اشاره به بارندگی‌ها و روان شدن سیلاب‌ها در منطقه مراوه تپه، خاطرنشان کرد: برای لایروبی رودخانه‌ها نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است و این کار نیز باید با سرعت انجام شود.

رئیس جمهور ادامه داد: اجرای طرح شبکه و خطوط انتقال برق نیز از جمله مسائل مورد تاکید است که حتماً انجام خواهد شد.

آقای رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، تصریح کرد: بسیاری از مردم این منطقه کشاورز هستند و اگر صنایع تبدیلی مناسب در این منطقه وجود داشته باشد می‌تواند ارزش افزوده و حتی فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد کند. صنایع تبدیلی برای تکمیل زنجیره ارزش بسیار مهم است و تمام تلاش دولت سیزدهم این است که هیچ‌گونه خام‌فروشی در محصولات مختلف در زمینه‌های انرژی، نفت، کشاورزی و دیگر محصولات انجام نشود.

رئیس جمهور ضمن تقدیر از همه تلاش‌ها در دولت‌های گذشته، بیان کرد: طی 2 سال گذشته تلاش کردیم نسبت به انجام کارها نگاهی متفاوت داشته باشیم؛ رشد اقتصادی در استان گلستان منفی 5 درصد بوده اما امروز مثبت 3 درصد شده و در سطح استان اقدامات خوبی در حال انجام است.

آقای رئیسی گفت: برخی بنا به دلایلی دهه گذشته را دهه تعطیل می‌نامند، این در حالی است که در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم و سال دوم شاهد رشد اقتصادی در کشور هستیم. برخی از مراکز آماری و بانک مرکزی رشد پنج درصد و برخی دیگر هم رشد هفت درصدی را در سال دوم دولت سیزدهم تأیید می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: دشمن نمی‌خواست ما رشد اقتصادی داشته باشیم، تولیدمان رونق بگیرد، جوانان‌مان مشغول تحصیل و تولید و فعالیت در حوزه‌های مختلف باشند، اما همه این‌ها محقق شده است. مهم نیست دشمن چه می‌خواهد، مهم این است که ما عظمت، اقتدار کشور و انقلاب و نظام را در همراهی با مردم می‌بینیم و شما مردم بهترین پشتوانه برای انقلاب شکوهمند اسلامی هستید.

رئیس جمهور با بیان اینکه آینده برای کشور و جوانان بسیار روشن و نورانی است، اظهار داشت: با پشتیبانی شما مردم عزیز و جوانان بسیاری از مشکلات رفع شده و گام‌های بلندی در جهت رشد برداشته شده است. بعد از این هم کشور ما در مسیر رشد و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

آقای رئیسی در ادامه تاکید کرد: تلاش‌ها و اقداماتی که تاکنون انجام شده را مرهون خون شهدا هستیم و به خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و همه کسانی که در عرصه‌های مختلف برای توسعه کشور تلاش می‌کنند. احترام می‌گذارم.

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم مراوه‌تپه، گفت: به سبب کثرت جمعیت امکان پیاده‌شدن از ماشین وجود نداشت، اما امیدوارم پاسخ این محبت‌های شما را در کار و فعالیت بدهیم و خدمات دولت و نظام در این منطقه افزون‌تر شود.

رئیس جمهور افزود: گفته شد تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری به این منطقه نیامده است. من می‌خواستم در دور اول سفر به مراوه‌تپه بیایم، اما آن زمان شرایط کرونایی محدودیت‌هایی برای برنامه‌ریزی ایجاد می‌کرد. خوشحالیم که شرایط مساعد شده و امروز در نقطه صفر مرزی در خدمت مردم هستیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما