plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۳۵۶۸۰
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد

عزم دولت برای برخورد با متخلفان و کاهش جرایم زمین‌خواری در اصفهان

کاهش جرایم زمین خواری در اصفهان
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست امسال ۸۵ فقره حُکم قلع و قمع و خلع ید برای رفع تصرف از اراضی ملی در استان برای برخورد با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب و تصرف اراضی ملی در سطح استان انجام شده است.
عزم دولت برای برخورد با متخلفان و کاهش جرایم زمین‌خواری در اصفهان
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، زمین‌خواری و تخریب و تصرف اراضی ملی از جرایمی است که تعدی به حقوق بیت‌ المال محسوب می‌شود اما با تشدید نظارت‌ها و برخورد قاطع‌تر با متخلفان در دولت سیزدهم، این پدیده شوم و غیرقانونی در استان اصفهان روند کاهشی داشته است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان در سال‌های گذشته با معضل زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی مواجه بوده است و برخی سودجویان با دست اندازی به اراضی ملی واقع در حریم رودخانه ها، کوه ها و دشت ها به حقوق بیت المال تعدی کردند.

دولت سیزدهم بمنظور برخورد با پدیده شوم زمین‌خواری که به نوعی تجاوز به حقوق عامه مردم و نسل‌های آینده کشور است از همان آغاز فعالیت، برخورد با این جرایم را از اولویت های خود بویژه در اداره های مسکن و شهرسازی استان‌ها قرار داد.

 علاوه بر اقدامات اجرایی و عملیاتی بمنظور جلوگیری از تصرف اراضی ملی و دولتی، اجرای اقدامات پیشگیرانه نیز در اولویت کاری قرار داشت بطوریکه نگاهی به آمار و نتایج این اقدام‌ها نشان می دهد که وقوع جرایم مربوط به اراضی در استان اصفهان روند کاهشی دارد و مسوولان در تلاشند تا این جرایم به صفر نزدیک شود.

کاهش جرایم زمین خواری در اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این پیوند گفت: بمنظور حفاظت از اراضی ملی و دولتی استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون اقدامات زیادی توسط «یگان حفاظت اراضی استان اصفهان»، «معاونت املاک و حقوقی این اداره کل» و «اداره های راه و شهرسازی شهرستان های استان» انجام شده است.

علیرضا قاری‌قرآن ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست امسال ۸۵ فقره حُکم قلع و قمع و خلع ید برای رفع تصرف از اراضی ملی استان برای برخورد با پدیده شوم زمین‌خواری و تخریب و تصرف اراضی ملی در سطح استان انجام شده است.

وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته منتهی به پایان شهریور امسال ۲۹۶ مورد رفع تصرف فوری در سطح اراضی ملی و دولتی استان اصفهان انجام و بر اثر این اقدامات افزون بر ۳۸۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش تقریبی ۵۴۸ هزار میلیارد ریال به بیت‌المال بازگردانده شد.

قاری‌قرآن گفت: معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان نیز پیگیر احکام قضایی در مورد حفاظت از اراضی ملی و دولتی استان است و با اجرای احکام صادره در ۲ سال اخیر حدود ۱۳۵.۵ هکتار از زمین‌های ملی و دولتی استان رفع تصرف و به بیت المال بازگردانده شده است که ارزش این اراضی رفع تصرف شده افزون بر هشت هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: با اجرای اقدامات پیشگیرانه این اداره کل بویژه توسط «یگان حفاظت اراضی» در نیمه نخست امسال وقوع جرایم در حوزه اراضی استان افزون بر ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

قاری‌قرآن تصریح کرد: علت اصلی کاهش وقوع جرایم زمین خواری در استان، انجام اقدامات پیشگیرانه همچون بازدیدها، بازرسی‌های متعدد، اعزام تیم‌های نظارتی و همچنین آموزش‌های نظری و عملی مداوم برای عوامل یگان حفاظت از اراضی استان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: آبان ماه امسال با پیگیری‌های مستمر معاونت املاک و حقوقی این اداره کل و اداره راه و شهرسازی شهرستان مبارکه ۳۸.۵ هکتار زمین ملی در شهرستان مبارکه رفع تصرف شد.

قاری قرآن اضافه کرد: با اجرای این حکم قطعی قضایی و رفع تصرف این اراضی ملی که سال‌ها در دست متصرفین غیر قانونی قرار داشت، اماکن احداثی در این زمین ها شامل یک دستگاه ویلا به مساحت تقریبی ۳۰۰ مترمربع، سه باب استخر، چاه آب، موتورخانه، چهار باب باغ به همراه دیوارکشی و در و چند دستگاه انباری قلع و قمع و تخریب شد و همچنین ۲ نفر در این رابطه دستگیر شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان یادآور شد: با اجرای این حکم قضایی، اراضی ملی به ارزش ۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال رفع تصرف و به بیت المال اعاده شد.

مردم پیش از هرگونه ساخت‌وساز از دستگاه‌های مربوطه استعلام کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به مردم توصیه کرد که قبل از هرگونه ساخت‌وساز، استعلام‌های لازم را از دستگاه‌های مربوطه و صلاحیت دار دریافت کنند تا ناخواسته یا به صورت عمدی به اراضی ملی تجاوز نکنند.

وی تاکید کرد: تجاوز به زمین های دولتی موجب تشکیل پرونده‌های قضایی و تخریب بناهای احداثی می شود که خریداران و متصرفین این زمین ها را متحمل زیان‌های سنگین می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام فیزیکی مانند دیوار و فنس کشی در اراضی ملی و دولتی ممنوع است و تصرف اراضی ملی و دولتی به شمار می‌رود.

قاری قرآن اضافه کرد: سامانه ۱۶۵۶ به صورت شبانه روزی بمنظور دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در ارتباط با تصرف اراضی ملی و دولتی فعال است.

رفع تصرف از اراضی و املاک ملی

فرمانده یگان حفاظت اراضی استان اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: در هشت ماهه منتهی به ابتدای آذر امسال ۷.۳ هکتار اراضی ملی و دولتی در پهنه استان اصفهان توسط «یگان حفاظت اراضی» رفع تصرف و به بیت المال اعاده و نسبت به قلع و قمع و خلع ید آن اقدام شده است.

سرهنگ امیرسعید باقری ادامه داد: یگان حفاظت اراضی وظیفه حفاظت، حراست و رفع تصرف از اراضی و املاک ملی و دولتی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت اراضی اصفهان اقدامات مستمری برای حفاظت از اراضی استان انجام می دهد، خاطرنشان کرد: در نتیجه اقدامات پیشگیرانه، وقوع جرایم مرتبط با حوزه اراضی ملی و دولتی در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سرهنگ باقری گفت: در هشت ماه نخست امسال ۱۷۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان اصفهان با هوشیاری کارکنان فرماندهی یگان حفاظت اراضی استان «رفع تعرض فوری» شد که برای این اراضی در مجموع تعداد ۵۳ مورد تعرض گزارش شده بود.

وی با بیان اینکه در هشت ماه نخست امسال ۱۱۹ مورد اخطاریه در سطح استان صادر و به متخلفین ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴ مورد ابلاغ قضایی صورت گرفته و ۱۵ مورد برآوردهای انتظامی و عملیاتی در راستای انجام ماموریت ها انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت اراضی استان اصفهان اضافه کرد: ارزش اراضی که در سال جاری با اجرای احکام قضایی رفع تصرف شده اند در مجموع یکهزار و ۱۱۸ میلیارد ریال برآورد شده است. مسوولان همواره به مردم تاکید کرده اند که پیش از خرید ملک بویژه در محدوده و حریم شهرها از صحت مدارک اطمینان حاصل کنند و استعلام لازم را از دستگاه های مربوطه بویژه اداره کل راه و شهرسازی بعمل آورند تا مورد سوءاستفاده زمین خواران و کلاهبرداران قرار نگیرند.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) در برگرفته است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما