plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۳۵۲۴۷
مشاور مالک نیروگاه شهید منتظری اصفهان تصریح کرد

هوای پاک؛ گوگردزُدایی از مازوت مصرفی نیروگاه‌ها باید در مبدا تولید انجام شود

در نیروگاه شهید منتظری اصفهان، سوخت اول گاز و سپس، مازوت است
مشاور مالک نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: طبق اصلاحیه ماده ۲ قانون هوای پاک، گوگردزُدایی از مازوت مصرفی نیروگاه‌ها باید در مبدا تولید انجام شود. میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است اما در ماه های سرد سال به ۷۰۰ میلیون می رسد که همین امر سبب ناترازی می شود.
هوای پاک؛ گوگردزُدایی از مازوت مصرفی نیروگاه‌ها باید در مبدا تولید انجام شود
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، عبدالغفور ضیایی روز شنبه در جمع خبرنگاران در نیروگاه شهید منتظری اصفهان افزود: بر اساس ماده ۲۳ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) این تکلیف برای نیروگاه های مازوت‌سوز تعیین شده بود که نسبت به نصب تجهیزات کاهنده آلودگی در خروجی دودکش خود اقدام کنند که این موضوع در تیر امسال اصلاح شد و بر اساس آن، سوخت مصرفی در نیروگاه ها باید در مبدا تولید گوگردزُدایی و تصفیه شود.

طبق اصلاح ماده ۲۳ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) که سوم تیر امسال توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، شرکت های پالایش نفت مکلفند با اجرای طرح های ارتقای کیفیت نفت کوره (مازوت) از سال ۱۴۰۶ نسبت به تولید نفت کوره مطابق با استاندارد ملی اقدام کنند؛ همچنین وزارتخانه های نیرو و نفت مکلفند حسب مورد برنامه زمان‌بندی اجرای ارتقای کیفیت نفت کوره پالایشگاه ها مطابق استاندارد ملی و افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر را حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند.

مشاور مدیر عامل «هولدینگ پرشیان» ادامه داد: حدود ۲۰ سال پیش که بحث نصب فیلتر در نیروگاه مطرح شد، گفتیم که ۹۷ تا ۹۸ درصد تولید ما با گاز و فقط ۲ تا سه درصد از مصرف مازوت است و به صرفه اقتصادی نیست که تجهیزات فیلتراسیون را برای این سه درصد ایجاد کنیم زیرا در ۹۷ درصد اوقات، خوابیده است و استفاده نمی شود و وقتی بخواهیم استفاده کنیم، ممکن است به هر دلیلی راه نیفتد، ما در ۲۰ سال گذشته فریاد زدیم که گوگردزُدایی از مازوت باید در پالایشگاه ها انجام شود اما به آن گوش داده نشد، اکنون که گفتند این کار را انجام می دهند باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

ضیایی با تاکید بر ضرورت گوگردزدایی از مازوت و رساندن میزان گوگرد در آن به میزان استاندارد کمتر از نیم درصد، تصریح کرد: اگر میزان گوگرد در مازوت به حد استاندارد برسد می توان مازوت را بهتر و به قیمت روز صادر کرد و میزان آلایندگی آن نیز کاهش می یابد. میزان گوگرد در مازوت تولیدی در پالایشگاه های کشورمان حدود سه درصد است.

مدیرعامل سابق نیروگاه شهید منتظری اصفهان با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این است که سوخت گاز مصرف کنیم، تصریح کرد: استفاده از سوخت گاز طبیعی برای ما اقتصادی تر و به صرفه تر است. ضیایی، میزان مصرف گاز طبیعی در این نیروگاه را ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون متر مکعب در روز و در سال حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت به دلیل ناترازی در مصرف گاز طبیعی پیش می‌آید، خاطرنشان کرد: میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است اما در ماه های سرد سال به ۷۰۰ میلیون می رسد که همین امر سبب ناترازی می شود.

ضیایی با بیان اینکه برای تامین گاز مورد نیاز واحدهای راهبردی مانند نیروگاه های برق در فصول سرد سال، باید میزان تولید گاز افزایش یابد و در بین مردم برای فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه گاز اقدام بیشتری صورت گیرد، گفت: این در حالی است که آذر هر سال یادمان می افتد این کارها باید انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در نیروگاه شهید منتظری اصفهان برای گاز سوز کردن، خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ قول دادند که گاز مورد نیاز این نیروگاه را بطور کامل به ما تحویل می دهند اما در این سال ها، رشد تولید گاز با میزان مصرف، همتراز نشد.

وی ادامه داد: لازم است که پیش بینی های لازم برای مدیریت تولید و مصرف گاز از فروردین هر سال صورت گیرد تا در ماه های سرد به مشکل برخورد نکنیم.
ضیایی با اشاره به اینکه گازوییل، سوخت استارتاپ این نیروگاه بوده است، تصریح کرد: اگر در زمان حاضر بخواهیم مشعل های نیروگاه را گازوییل‌سوز کنیم نیاز به مطالعه و زمان دارد.

  یک میلیارد یورو برای بهینه‌سازی کامل نیروگاه شهید منتظری

مدیرعامل «هولدینگ پرشیان» و مالک نیروگاه شهید منتظری اصفهان نیز در این نشست درباره جابه‌جایی نیروگاه گفت: مشکلی با این موضوع نداریم اما ما یک گوشه از این کار هستیم و سازمان های زیادی باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

محمد فلاحتیان افزود: بهترین پیشنهاد ما در این زمینه، بهینه‌سازی نیروگاه شهید منتظری است تا بهره‌وری آن از ۳۱ به ۵۷ درصد افزایش و میزان مصرف گاز و آب در آن کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی بهترین مسیر در زمان حاضر و با شرایط موجود است، ادامه داد: در هر صورت ما برای هر ۲ کار یعنی جابه‌جایی یا بهینه سازی نیروگاه از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر (صرفه جویی در انرژی) مشکلی نداریم.

به گفته وی، بهینه‌سازی کامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان ( با ظرفیت یکهزار و ۶۰۰ مگاوات) به حدود یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: این بهینه‌سازی سبب صرفه جویی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال می شود که اگر این میزان گاز را به قیمت صادراتی در نظر بگیریم در طول چهار سال، پول این صرفه جویی باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه طرح بهینه سازی نیروگاه شهید منتظری اصفهان را از سال ۱۳۹۴ مطرح کردیم و با کارشناسانی از کشورهای مختلف مانند روسیه، ایتالیا و آلمان در این زمینه جلسه داشتیم، تصریح کرد: تاکنون در این زمینه به بن بست خورده ایم و هنوز طرح ما تایید نشده است.

به گفته وی، این طرح را ابتدا باید وزارت نیرو تایید کند و سپس به شورای اقتصاد ارسال شود و بعد هم صندوق توسعه ملی آن را قبول کند که تاکنون این کارها صورت نگرفته است.

در نیروگاه شهید منتظری اصفهان سوخت اول گاز و سپس، مازوت است

مدیرعامل یکی از شرکت های زیر مجموعه هولدینگ پرشیان نیز با اشاره به ایجاد حدود ۳۳۰ هکتار فضای سبز در محوطه و اطراف نیروگاه شهید منتظری اصفهان، گفت: ما بسیار بیشتر از تعهدی که داشتیم، فضای سبز ایجاد کردیم و اکنون هزینه نگهداری آن کمرشکن است.

ابراهیم کریمی با بیان اینکه در نیروگاه شهید منتظری اصفهان سوخت اول گاز و سپس، مازوت است، افزود: در هنگام آلودگی هوای اصفهان، دیوار این نیروگاه از همه کوتاهتر است درحالیکه ما کارگزاریم و ناچاریم هر سوختی که به ما ابلاغ کردند، بسوزانیم.

وی همچنین درباره جابه‌جایی نیروگاه توضیح داد: برای این کار از نظر فنی یک نیروگاه جدید باید ساخته شود که به ملزومات فنی و غیر فنی نیاز دارد، برای این کار ابتدا باید وزارت نیرو قبول کند که نیروگاه از اینجا برود، بعد وزارت نفت (برای تحویل گاز در مکان دیگر) موافقت کند، سپس سازمان حفاظت محیط زیست مکان مورد نظر را تایید کند و در مرحله بعد این موضوع به شورای اقتصاد برود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود، پس از آن باید صندوق توسعه ملی درباره پرداخت بودجه این کار تصمیم بگیرد، ما در این چرخه نقشی نداریم و همه چیز از نظر فنی و غیر فنی دست دولت است.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۴ و با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر (صرفه جویی در انرژی) طرح بهینه سازی نیروگاه شهید منتظری اصفهان از سوی این نیروگاه مطرح و پیگیری شده اما تاکنون به درِ بسته خورده درحالیکه این نیروگاه از لحاظ فنی برای اجرای این طرح آماده است.

همچنین به گفته کریمی، نیروگاه شهید منتظری در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت نیرو بدلیل عدم مصرف مازوت و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بدلیل مصرف مازوت، جریمه شد.

خبرنگاران پس از این نشست از بخش های مختلف نیروگاه شهید منتظری و مشعل‌های مازوت‌سوز آن که در زمان حاضر پلمب است، بازدید کردند.

نیروگاه شهید منتظری اصفهان دارای هشت واحد هر کدام با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و در مجموع با ظرفیت یکهزار و ۶۰۰ مگاوات تولید انرژی برق است و حدود ۵۰ درصد از انرژی برق مورد نیاز استان اصفهان و ۳.۳ درصد برق شبکه سراسری کشور را تامین می کند.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما