plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۳۴۵۶۷

ابلاغ ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و خاک بخش کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای طرح‌های آب و خاک بخش کشاورزی کشور در سال جاری ابلاغ شده که در حال تخصیص و توزیع است.
ابلاغ ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و خاک بخش کشاورزی
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور که در معاونت آب و خاک مستقر در منطقه محمدشهر استان البرز برگزار شد، به طرح‌های پیش‌بینی شده در حوزه آب و خاک اشاره کرد و گفت: امسال حدود چهار هزار پروژه برای اجرا در بخش آبیاری نوین و شبکه‌های آبیاری برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: همچنین قرار است سه هزار و ۵۰۰ پروژه با اعتبارات ملی و استانی برای بهسازی و لایروبی قنات‌ها، کانال‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ آب اجرا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به برنامه‌های کلی مربوط به آب و قانون برنامه ششم و هفتم و تکالیفی که برعهده این بخش گذاشته شده است، اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی و پایداری تولید است که در این راستا ماموریت ارتقای بهره‌وری تولید برای این وزارت تعریف شده است تا برای تامین غذای مردم تولید بیشتری داشته باشیم.

نیازی شهرکی با بیان این که در موضوع بهره‌وری آب سه بخش دیده شده است، افزود: عملیات آب و خاک در قالب به‌نژادی و به‌زراعی است که باید دست به دست هم دهند تا بهره‌وری تولید را ارتقا یابد.

وی به‌نژادی را در حوزه تحقیقات و به‌زراعی را عملیات مدیریت در مزرعه و مبارزه با بیماری و آفات و مکانیزاسیون دانست و تصریح کرد: عملیات آب و خاک هم به این منظور است که گیاه آب و خاک و بستر تولید می‌خواهد که ارتقای راندمان این منابع در حوزه این معاونت صورت می‌گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه‌های متعددی در حوزه آب و خاک و ارتقای عملکرد آبیاری مانند اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار، تسطیح اراضی، پوششی کردن کانال‌های خاکی، انتقال آب با لوله و ترمیم آب‌بندان‌ها تعریف شده که در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی به موضوع خاک نیز اشاره کرد و افزود: باید مطالعات خاک انجام داده، خاک را آماده کنیم و محدودیت‌ها و تغذیه خاک را بدانیم، این امور مجموعه اقداماتی است که در حوزه آب و خاک صورت می‌گیرد تا بستر تولید مناسب را نیز فراهم کنیم.

نیازی شهرکی بررسی عملکرد سال زراعی گذشته، انتقال سیاست‌های دولت و وزیر جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید به مدیران استانی و طرح و بررسی چالش‌های پیش رو را از اهداف برگزاری این نشست دانست.

وی افزود: از آنجایی که وزارت نیرو تامین کننده آب است، مجموعه اقداماتی با همراهی وزارت نیرو باید انجام گیرد که در این راستا بین دو وزارتخانه در ستاد و استان‌ها باید نشست‌های تعاملی برگزار شود.

۲۱۲ ماموریت معاونت آب و خاک در بحث امنیت غذایی

نیازی شهرکی بیان کرد: هم‌اکنون لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حال آماده شدن است، ضمن آن که برنامه هفتم را پیش رو داریم، باید در حوزه سیاستگذاری و تدوین راهبرد با مدیران همفکری شود تا برای سال زراعی آینده آماده شویم.

وی اضافه کرد: همچنین سند امنیت غذایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس‌جمهور تدوین و در تیر ماه امسال به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد که هدفگذاری آن ۲۱۲ ماموریت برای معاونت آب و خاک این وزارتخانه است.

این مقام مسوول گفت: در این سند برای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است که در حوزه‌های مختلف مانند گلخانه، آب و خاک و عملکرد آبیاری و میزان تولید و خاکشناسی و ماده آلی خاک چه اقداماتی داشته باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هدفگذاری این سند تا سال ۱۴۱۱ است، افزود: این سند ۲ برنامه هفتم و نیمی از برنامه هشتم را در برمی‌گیرد.

وی یکی از ماموریت‌های ابلاغ شده برای این بخش را رسیدن به تولید ۱۶۰ میلیون تنی محصولات کشاورزی تا پایان این ماموریت دانست و تصریح کرد: این در حالی است که منابع آبی ما به شدت در حال کاهش است که در این سند آمده آبی که در سال ۱۴۱۱ در اختیار بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت ۵۱ میلیارد مترمکعب شود که حداقل ۲۰ میلیارد مترمکعب باید از وضع موجود کم کنیم.

نیازی شهرکی گفت: در این راستا باید اجرای شبکه‌های آبیاری و تجهیز اراضی به شبکه‌های نوین آبیاری در این مدت افزایش یابد و عملیات در حوزه زمین باید به طور کامل انجام شود که از جمله آنها مرمت قنات‌ها، انتقال آب با کانال، بهسازی آب‌بندان‌ها و افزایش ارتفاع یا رسوب‌زدایی آن‌هاست.

وی افزود: باید در این مدت ماده آلی خاک و عملیات خاک‌ورزی به خوبی انجام شود که همه اینها کمک می‌کند استفاده بهینه از آب را ارتقا دهیم که در این صورت با آب موجود عملکرد بهتری خواهیم داشت.

گفتنی است؛ گردهمایی سراسری مدیران آب و خاک سراسر کشور به مدت ۲ روز در استان البرز ادامه دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما