plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۳۰۰۹۶

اجرای ۲.۹ میلیون هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تاکنون آبیاری تحت فشار در سطح ۲.۹ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شده است.
اجرای ۲.۹ میلیون هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی
به گزارش ایصال نیوز از جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، افزایش راندمان آبیاری و بهره‌وری آب را از اهداف و دغدغه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در شرایط خشکسالی و تغییرات آب و هوایی عنوان کرد و اظهار داشت: در راستای افزایش راندمان آبیاری، طرح‌های مختلفی از جمله سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به سایر طرح‌های آب و خاک برای جلوگیری از هدررفت آب در حوزه کشاورزی افزود: تاکنون در سطح ۱.۶ میلیون هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، ۸۳ هزار کیلومتر پوشش انهار، ۵۳ هزار کیلومتر پوشش کانال‌های عمومی، ۳۴ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله از منبع تامین آب تا مزرعه و لوله‌گذاری در سطح ۱۸۸ هزار کیلومتر در کانال‌های خاکی صورت گرفته است.

نیازی شهرکی در مورد قنوات نیز اظهار داشت: ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که تاکنون ۱۶ هزار کیلومتر آن مرمت و بازسازی شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی کل قنوات کشور را حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی آبیاری زیرسطحی از طریق لوله‌گذاری و اکسیژن‌دهی آب را از روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین آبیاری برشمرد و تصریح کرد: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، آبیاری زیرسطحی در ۱۶ نقطه کشور به صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری دستور داده‌اند ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به سامانه آبیاری زیرسطحی مجهز کنیم.

نیازی شهرکی درباره میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی گفت: براساس اعلام وزارت نیرو حدود ۸۷ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی سالانه مصرف می‌شود در حالی که بررسی‌های موسسه تحقیقات فنی مهندسی بر روی نیاز آبی ۳۱ محصول نشان می‌دهد که آب مصرفی کشاورزان سالانه ۷۱ میلیارد متر مکعب است.

وی خشکسالی و نیاز تامین آب شرب را از چالش‌های مهم فعلی کشور دانست و افزود: خشکسالی موجب شده بخشی از سهم آب کشاورزی به آب شرب اختصاص یابد.

این مقام مسوول با تاکید بر تحویل آب حجمی به کشاورزان گفت: طی چهار برنامه توسعه، بر تحویل آب حجمی به کشاورزان و نصب کنتور بر چاه‌های کشاورزی تاکید شده، اما هنوز در این زمینه اقدام نشده است.

وی تحویل آب حجمی به کشاورزان و برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی را از وظایف وزارت نیرو عنوان و بر آن تاکید ورزید.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۴۵۰ هزار حلقه چاه مجاز آب کشاورزی و ۴۸۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی وجود دارد.

نیازی ادامه داد: حدود ۵۶ درصد آب‌های مورد مصرف بخش کشاورزی، زیرزمینی هستند.

وی درباره اجرای فاز دوم طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام اذعان داشت: فاز نخست این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اجرا و تحویل کشاورزان شده و فاز دوم این طرح در دست مطالعه است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای اجرای فاز دوم طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی گفت: اگر منابع ارزی اجازه دهد و منابع مالی تامین شود، بعد از اتمام مطالعات، فاز دوم این طرح اجرا می‌شود.

نیازی شهرکی به طرح مشترک معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با عنوان از آبخیز تا جالیز اشاره کرد و اذعان داشت: این طرح در استان‌هایی مانند گلستان و سیستان و بلوچستان در حال اجرا است و براساس این طرح، منابع آبی را در بالادست باید مدیریت کرد.

وی درباره خاک کشاورزی نیز تصریح کرد: حدود ۱۸ میلیون هکتار خاک در عرصه تولید داریم که حدود ۱۴ میلیون هکتار آن کشت می‌شود.

نیازی شهرکی با بیان این که وضعیت خاک کشاورزی خوب نیست، گفت: حدود ۱.۲ میلیون هکتار خاک کشاورزی درجه یک و بسیار حاصلخیز هستند و ۲.۳ میلیون هکتار خاک درجه دو و بیش از ۳ میلیون هکتار خاک درجه ۳ داریم.

وی اضافه کرد: درجه خاک کشاورزی از ۱ تا ۵ دسته‌بندی شده است و خاک درجه ۶ غیرزراعی می‌باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای حفاظت از خاک کشاورزی در تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش مسکن، خاک‌های درجه ۱ و ۲ برای مسکن‌سازی ممنوع شده است.

وی بر ترسیم نقشه خاک کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: بافت خاک یکی از مولفه‌هایی است که باید به آن بپردازیم، زیرا بافت خاک تعیین می‌کند چه محصولی را در چه زمان و چه خاکی می‌توان کشت کرد.

نیازی شهرکی افزود: ما نیاز به مطالعات خاکشناسی و تعیین مواد تشکیل دهنده آن از جمله میزان فسفات، روی، پتاسه و مواد آلی داریم و مطالعات خاکشناسی مقدمه توصیه‌های کودی و تغذیه‌ای گیاهی است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما