plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
کد مطلب : ۳۴۵۰۲
به میزبانی دانشگاه اصفهان

چهارمین همایش بین‌المللی «مولوی‌پژوهی» آغاز به کار کرد

تأکید بر پژوهش جامع و چندوجهی درباره زندگی مولانا
چهارمین «همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی» روز یکشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.
چهارمین همایش بین‌المللی «مولوی‌پژوهی» آغاز به کار کرد
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، این رویداد قرار است با برگزاری نشست‌های تخصصی و معرفی پژوهش‌های برتر آن تا آذر امسال ادامه یابد.

چهارمین دوره «همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی» توسط دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی با همکاری بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران و شماری دیگر از دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج برگزار می‌شود.

محورهای این رویداد فرهنگی و علمی، پذیرش مقاله به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی، برگزاری نشست‌های تخصصی، اعطای فرصت پسا دکترا، انتخاب و معرفی پژوهش‌های برتر حوزه مولوی پژوهی در قالب رساله، مقاله و کتاب و برگزاری رویدادهای کمک نوآور(startup) است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: مراکز علمی و دانشگاه‌هایی از آلمان، ژاپن، چین، هند، بنگلادش، افغانستان و برخی از کشورهای عربی بمنظور مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

زهره نجفی با بیان اینکه امیدواریم در طول برگزاری همایش، دانشگاه‌هایی از سایر کشورها نیز به این جمع اضافه شوند، افزود: در این همایش که به مدت حدود ۲ ماه برگزار می‌شود، برگزاری حدود ۴۰ نشست تخصصی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی و خارجی بصورت حضوری یا برخط(آنلاین) با موضوع مولوی پژوهی پیش بینی شده است.

وی از جمله برنامه‌های این همایش را اعطای فرصت مطالعاتی و پسا دکترا عنوان و اضافه کرد: اهداف اصلی برگزاری چنین رویدادهایی که توسط کرسی مولوی پژوهی دنبال می‌شود، «تولید علم» و «پاسخگویی به نیازهای جامعه» است.

نجفی با بیان اینکه کرسی مولوی پژوهی از سال ۱۳۹۵ توسط بنیاد ملی علم ایران به رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اعطا شد، خاطرنشان کرد: فعالیت های این کرسی در جهت اهمیت دادن به پژوهش‌های ادبی و استفاده از محتوای ارزشمند متون ادبی است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دوره اول و دوم همایش بین‌المللی مولوی پژوهی در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: دانشگاه اصفهان نیز در سال ۱۳۹۹ میزبان سومین دوره آن بود هرچند در این سال بدلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ، همایش از طریق فضای مجازی برگزار شد.

نجفی افزود: در سومین دوره این رویداد ۱۵ نشست تخصصی از طریق فضای مجازی با مشارکت ۳۹ دانشگاه به مدت یک ماه برگزار و از بین ۲۵۶ مقاله رسیده، سه مقاله برتر انتخاب و معرفی شد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در پیام خود که بصورت تصویری در این مراسم پخش شد، اظهار داشت: مولانا در آثار و نوشته های خود تلاش دارد تا به انسان‌ها هشدار دهد که این عالم هستی، تک ساختی نیست و حقیقت مطلق با انسان، پیوند ازلی و ابدی دارد.

غلامعلی حدادعادل افزود: نردبانی که انسان باید روی آن پا بگذارد تا برتری پیدا کند و به حقیقت متعالی نزدیک شود، عشق است و مولانا همواره به این موضوع تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه، عشق موتور متحرک و پیشران انسان در حرکت به سوی حقیقت متعالی است، ادامه داد: مولانا در سراسر دیوان شمس و مثنوی به بیان عشق و معجزه های آن پرداخته است.

همچنین رییس دانشگاه اصفهان در این مراسم با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در دنیای امروز، تنش های هویت محور است، گفت: دنیای غرب تلاش می کند تا داشته‌هایش را بر تمدن‌ها و ملت های دیگر تحمیل کند.

حسین هرسیج افزود: ضروریست دانشمندان و استادان ما با پژوهش‌های بین رشته‌ای بر روی آثار بزرگانی مانند مولانا، به پاسخ و راهکارهایی برای رفع این چالش بپردازند.

وی با تاکید بر بحث «وحدت در عین کثرت» اظهار داشت: مولانا متعلق به همه انسان‌ها بوده و افکار و عقاید او برای بشریت کارآمد است که اگر در دنیای امروز جاری شود صلح پایدار و عادلانه در گیتی گسترش خواهد یافت.

در نشست‌های تخصصی همایش بین المللی مولوی پژوهی که تا آذر امسال ادامه خواهد داشت، در حوزه ارتقای بنیان‌های علمی و نوآوری به مواردی از قبیل سُنت عرفانی مولانا، مولوی و شمس، شعر و نثر مولوی، نُسخه‌پژوهی و تصحیح متن در حوزه مولوی‌پژوهی، طریقه‌های عرفانی متأثر از مولوی، سیر تطور اثرگذاری مولانا در ادب فارسی، ادب عامه و مولوی‌پژوهی پرداخته می‌شود.

همچنین در حوزه بین‌الملل به موضوع‌هایی نظیر مولوی در عرصه بین‌الملل، شبه‌ قاره، آسیای میانه، اروپا، آمریکا، آفریقا، بالکان، شرق دور، ترکیه، کشورهای عرب‌زبان و مولوی در بین کُرد زبانان پرداخته شده و در حوزه کاربردی و میان‌رشته‌ای نیز مسائل اسلام‌شناسی و مولوی‌پژوهی، ایران‌شناسی و مولوی‌پژوهی، مولوی در دنیای امروز، ادبیات کودک و مولوی‌پژوهی، علوم انسانی دیجیتال و مولوی‌پژوهی، مولوی و جامعه‌شناسی، مولوی و مشاوره، مولوی و روانشناسی و مولوی و علوم تربیتی بررسی می‌شود.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما