plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۳۴۴۵۸

چین در عمق ۱۰هزار متری زمین به دنبال چه می‌گردد؟

دانشمندان چینی شروع به حفر چاه عمیق به طول ۱۰۰۰۰ متر در زمین کرده‌اند که عمیق‌ترین حفره‌ ای است که تاکنون در این کشور حفر شده‌است.
چین در عمق ۱۰هزار متری زمین به دنبال چه می‌گردد؟
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، این تیم امیدوار است که با حفاری از طریق ۱۰ لایه سنگ، به صخره‌هایی از دوره کرتاسه، لایه‌ای که به سیستم کرتاسه معروف است، دست یابد که قدمت آن به ۱۴۵ میلیون سال می‌رسد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این پروژه که اخیرا آغاز شد، می‌تواند برای شناسایی منابع معدنی و همچنین کمک به ارزیابی خطرات زیست محیطی مانند زلزله و فوران‌های آتشفشانی مورد استفاده قرار گیرد.

این حفره اگرچه عمیق است، اما عمیق‌ترین حفره ساخته شده توسط انسان روی زمین نخواهد بود. این عنوان به حفره فوق عمیق کولا، در شبه جزیره کولا در شمال غربی روسیه می‌رسد.

این پروژه که از ۲۴ مه ۱۹۷۰ تا درست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت، عمق حفره را به ۱۱۰۳۴ متر زیر سطح دریا رساند. این تیم متوجه شد که سنگ‌های اعماق زمین بسیار مرطوب‌تر از آن چیزی هستند که انتظار داشتند.

قبل از این، دانشمندان فکر می‌کردند که آب به این عمق سنگ نفوذ نمی‌کند. آنها همچنین انتظار داشتند لایه‌ای از بازالت را در زیر گرانیت این قاره بیابند، زیرا این همان چیزی است که در پوسته اقیانوسی پیدا شده‌است.

در عوض، آنها دریافتند که در زیر گرانیت آذرین، گرانیت دگرگونی وجود دارد. از آنجایی که پوسته قاره‌ای تا انتهای آن گرانیت بود، این شواهدی برای تکتونیک صفحه‌ای بود، نظریه‌ای که اخیراً با شروع حفر پذیرفته شده بود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما