plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۳۹۷۵

اکواس: تاریخ مداخله نظامی در نیجر مشخص شد

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا که پیشتر درباره احتمال مداخله نظامی در نیجر هشدار داده بود، اعلام کرد زمان اقدام نظامی علیه نیجر مشخص شده، اما علنی نخواهد شد.
اکواس: تاریخ مداخله نظامی در نیجر مشخص شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس»، شامگاه جمعه، در بیانیه‌ای از مشخص شدن زمان مداخله نظامی در نیجر خبر دادند.

اکواس اعلام کرد: «اعضای گروه متعهد شده‌اند موارد لازم برای مداخله نظامی در نیجر را فراهم کنند و ما برای هرگونه تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شود، آماده هستیم. تمام گزینه‌ها روی میز است و تلاش‌های میانجی‌ها برای گفت‌و‌گو درباره نیجر را می‌پذیریم».

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اضافه کرد: «ما خواستار آزادی محمد بازوم رئیس جمهور نیجر و اعضای دولت این کشور هستیم. ما وارد جنگی که بتوان از وقوع آن جلوگیری کرد، نخواهیم شد. چنانچه نظام قانونی نیجر به حالت قبل بازگردد، می‌توان گزینه نظامی را حذف کرد».

این گروه همچنین اعلام کرد: «هر زمانی که دستور صادر شود، آماده مداخله نظامی در نیجر هستیم. آنچه در نیجر در حال رخ دادن است، بخشی از چندین کودتا منطقه‌ای است که ما در تلاشیم آن را پایان دهیم. چنانچه وارد جنگ شویم، این اقدام باهدف بازگردانی نظام قانونی نیجر صورت خواهد گرفت. تلاش خواهیم کرد هر گونه بحران انسانی را که به دنبال اقدام نظامی احتمالی رخ می‌دهد، حل کنیم».

اکواس در عین حال خبر داد: «درباره روز تعیین‌شده برای مداخله نظامی در نیجر تصمیم‌گیری شده، اما این روز را علنی نخواهیم کرد. ارتش نیجر باید بر مبارزه با تروریسم متمرکز شود. ناتوانی در بازگرداندن نظام قانونی نیجر اوضاع امنیتی منطقه را بر هم خواهد زد. گزینه نظامی انتخاب آخر ما در خصوص نیجر خواهد بود».

کشور نیجر، چهاردهم مردادماه، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد و عدم رسیدگی به وضعیت این کشور به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و هم‌اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به دنبال کودتای نظامی نیجر و سرنگونی محمد بازوم و قدرت یافتن شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی»، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا تاکید کرد چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این جامعه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد.

پیشتر، بورکینافاسو و مالی که هر دو مانند نیجر توسط شورای نظامی اداره می‌شوند، در بیانیه‌ای مشترک هشدار داده بودند مداخله نظامی در نیجر به مثابه اعلام جنگ علیه این دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما