plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۳۳۰۷۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبر داد

هدفگذاری کاشت ۱۶ میلیون نهال جنگلی و بیابانی در استان مرکزی

می‌توانیم ۱۲۰۰ بوستان روستایی در اراک احداث کنیم
عبدالحسین محمدی با بیان اینکه کشت ۱۶ میلیون اصله نهال در استان مرکزی ظرف چهار سال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت پیش‌بینی شده است، گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، فرصت خوبی برای ایجاد بوستان‌های روستایی است.
هدفگذاری کاشت ۱۶ میلیون نهال جنگلی و بیابانی در استان مرکزی
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اعلام کرد: سهم استان مرکزی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، سالانه تولید و کشت ۴ میلیون اصله نهال است و ما از همان ابتدا به طور جدی وارد این طرح شده‌ایم.

عبدالحسین محمدی افزود: نهاده‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال جاری شامل ماسه، کود و بذر تهیه شده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید نهالستان استان مرکزی اظهار داشت: نهالستان جنگلی استان مرکزی، واقع در شهرستان اراک در سطح ۲۷ هکتار و سطح مفید آن برای تولید ۲۴ هکتار است و سالانه می‌توان ۴ میلیون اصله نهال در آن تولید کرد.

محمدی ادامه داد: نهال‌های مورد نیاز در این نهالستان برای کشت در نیمه دوم سال، تولید شده و اکنون ارتفاع نهال‌ها به ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر رسیده است.

وی اظهار داشت: نزدیک به ۱۸ گونه درختی شامل گونه جنگلی، بیابانی، زراعت چوب (صنوبر) و گونه فضای سبزی در این نهالستان با استفاده از روش‌ نوین آبیاری قطره‌ای پرورش می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: از ۴ میلیون اصله نهالی که امسال در استان مرکزی کاشته خواهد شد، نزدیک به ۶۰۰ هزار اصله نهال مربوط به زراعت چوب خواهد بود.

وی به تولید گونه‌های بیابانی توسط بخش خصوصی در این استان نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۸۰ هزار اصله نهال آتریپلکس و تاغ توسط بخش خصوصی تولید و آماده کشت است.

محمدی اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت را فرصت خوبی برای ایجاد بوستان‌های روستایی دانست و بیان داشت: تعداد ۱۲۰۰ روستا در استان مرکزی داریم که می‌توانند ۱۲۰۰ بوستان روستایی در سطوح یک هکتار، دو هکتار و یا سه هکتار احداث کنند و نهال‌های آن را هم منابع طبیعی تولید و تحویل می‌دهد.

وی خواستار مشارکت صنایع استان مرکزی در طرح کاشت ۱۶ میلیون نهال در این استان شد و گفت: این صنایع در شهر‌های اراک، دلیجان و شازند واقع شده‌اند و آلوده کننده هوا هستند و تنها راهکار کاهش آلودگی هوا، درختکاری است.

محمدی از اعلام آمادگی جوامع محلی، شهرداری‌ها و استانداری استان مرکزی برای مشارکت در طرح کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال خبر داد و اذعان داشت: تولید گونه‌های بیابانی و جنگلی با نیاز آبی کم باید توسط متخصصان منابع طبیعی صورت گیرد و جوامع محلی در کاشت این گونه‌ها می‌توانند کمک کنند./جهاد کشاورزی

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما