plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۳۱۹۵۹

کانادا اخراج دیپلمات‌های چینی را بررسی می‌کند

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا در پی انتشار یک گزارش جنجالی آژانس اطلاعاتی این کشور گفت که اخراج دیپلمات‌های چین از کشورش را بررسی می‌کند.
کانادا اخراج دیپلمات‌های چینی را بررسی می‌کند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از رویترز، جولی پنجشنبه اعلام کرد: معاونم سفیر چین را احضار کرده است و در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف از جمله اخراج دیپلمات‌های چینی هستیم.

این موضع جولی پس از آن مطرح شد که روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» دوشنبه به نقل از یک گزارش اطلاعاتی دولت کانادا در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که چین یک قانونگزار کانادایی به نام «مایکل چونگ» و خانواده‌اش را تحت نظر داشته و در پی ارعاب وی بوده است.

بر اساس این گزارش، چونگ مواضع ضدچینی داشته و در پی آن بود تا رفتار پکن در قبال مسلمانان اویغور بعنوان نسل‌کشی شناخته شود.

این گزارش افزود که چین تلاش کرد تا وی را به «عبرتی» برای دیگران تبدیل کرده و مانع از آن شود که دیگران نیز مثل او مواضع ضدچینی اتخاذ کنند. اما کنسولگری چین در تورنتو این اتهام را رد کرده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که وی در پی انتشار گزارش روزنامه گلوب اند میل از این موضوع مطلع شده و از آژانس اطلاعاتی این کشور بدلیل مطلع نکردن وی انتقاد کرد.

اما چونگ پنجشنبه گفت که مشاور امنیت ملی ترودو شخصی وی را از این مساله آگاه کرد.

چین چهارشنبه از اظهارات ترودو درباره متهم کردن پکن به سوءاستفاده از کارگران در استخراج لیتیوم انتقاد کرد و هشدار داد که اگر کانادا به «سیاه‌نمایی» در مورد حقوق بشر در چین ادامه دهد، با تبعات آن مواجه خواهد شد.

سفارت چین در اوتاوا در بیانیه‌ای گفت: طرف کانادایی باید به واقعیت‌ها احترام بگذارد و از سیاه‌نمایی بدخواهانه در مورد وضع حقوق بشر در چین خودداری کند؛ در غیر اینصورت باید تبعات آن را بپذیرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما