plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۳۰۹۶۷

دفاع انگلیس از تصمیمش در ارسال گلوله‌های ضدزره حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای انتقادات روسیه از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده توسط این کشور به اوکراین را رد کرد.
دفاع انگلیس از تصمیمش در ارسال گلوله‌های ضدزره حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، یک روز پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود اگر انگلیس گلوله‌های ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف‌شده را به اوکراین بفرستد، روسیه «مجبور به واکنش» خواهد شد.

آقای پوتین همچنین غرب را به استقرار تسلیحات با «ترکیب هسته‌ای» به اوکراین متهم کرده است.

انگلیس تأیید کرد که گلوله‌های ضدزره را در کنار تانک‌های «چلنجر۲» در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد؛ با این حال گفت که خطر تشعشع در آن‌ها کم است. 

وزارت دفاع انگلیس در این بیانیه همچنین اعلام کرد که اورانیوم ضعیف‌شده «یک جزء استاندارد است و هیچ ارتباطی با سلاح‌های هسته‌ای ندارد. ارتش بریتانیا ده‌ها سال است که از اورانیوم ضعیف‌شده در گلوله‌های ضدزره خود استفاده کرده است. روسیه این را می‌داند، اما عمداً در تلاش است اطلاعات نادرست ارائه دهد».

این وزارتخانه افزود: «تحقیقات مستقل توسط دانشمندان در گروه‌هایی نظیر انجمن سلطنتی نشان داده است که هرگونه تأثیر بر سلامت فردی و محیط زیستی ناشی از استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف‌شده احتمالاً کم است.»

سرهنگ هامیش دی‌برتون گوردون، فرمانده سابق تانک در ارتش بریتانیا نیز در این باره گفت اظهارات ولادیمیر پوتین «یک اطلاعات غلط کلاسیک» است.

او با بیان اینکه گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده مورد استفاده در تانک‌های «چلنجر۲» تنها حاوی عناصر کمیاب اورانیوم هستند و ارتباطی با تسلیحات هسته‌ای ندارند، گفت: «مضحک است که بگوییم گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده به هر طریقی با سلاح‌های هسته‌ای مرتبط هستند. در حالی که آن‌ها از اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌کنند.»

اورانیوم ضعیف‌شده ماده‌ای است که پس از غنی‌سازی اورانیوم طبیعی، چه برای ساخت سلاح و چه برای سوخت رآکتور، باقی می‌ماند و در شکل جامد خود دارای میزان کمی رادیواکتیو است. اورانیوم ضعیف‌شده ماده‌ای بسیار سنگین بوده که چگالی آن ۱.۷ برابر چگالی سرب است و از آن در صنایع نظامی برای سفت کردن جداره گلوله‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند به زره و فولاد نفوذ کنند.

هنگامی که مهمات ساخته‌شده با اورانیوم ضعیف‌شده به یک جسم جامد مانند تانک برخورد کند، مستقیماً از لایه محافظ رد شده و در درون تانک منفجر می‌شود. دود و بخار حاصل از این انفجار نیز به صورت گرد و غبار ته‌نشین می‌شود که سمی است و رادیواکتیو ضعیف به شمار می‌رود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که ارسال مهمات دارای اورانیوم‌ ضعیف‌شده به اوکراین به این معنی است که بریتانیا «آماده است قوانین بین‌المللی بشردوستانه مانند کنوانسیون یوگسلاوی مصوب ۱۹۹۹ را نقض کند».

آقای لاوروف افزود: «بدون شک این کار، فرجام بدی برای لندن در پی خواهد داشت.»

شامگاه سه‌شنبه سخنگوی پنتاگون اعلام کرده بود که ایالات متحده هیچ‌گونه مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین نخواهد فرستاد. آمریکا پیش‌تر در جنگ عراق و بالکان از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده بود. شماری از منتقدان ادعا می‌کنند کاربرد این مهمات در این جنگ‌ها با موارد تولد نوزادان با نقص‌های مادرزادی مرتبط است.

در گزارش سال ۲۰۲۲ برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) آمده است که اورانیوم ضعیف‌شده یک نگرانی زیست‌محیطی در اوکراین محسوب می‌شود و این ماده همینطور مواد سمی موجود در مواد منفجره معمولی می‌توانند باعث تحریک پوست، نارسایی کلیه و افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند.

این گزارش آورده است که سم شیمیایی اورانیوم ضعیف‌شده با توجه به اثرات احتمالی رادیواکتیویته آن، موضوع مهم‌تری نسبت به دیگر مهمات به حساب می‌آید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما