plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۰۹۶۱
روایتی از تلاش های قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ برای جلب رضایت مردم

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۴۱ هزار نفر از مراجعان حضوری در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

انجام بیش از یک میلیون و ۹۹۱ هزار ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۱ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد مراجعان حضوری (اداره پاسخگویی) ۴۱ هزار نفر، درخواست‌ها در تارنمای اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۹۰ هزار و ۹۰۱ مورد، درخواست‌های مردمی در سامانه ارتباطات مردمی علیه (سامع) ۲۴ هزارو ۸۴۳ مورد، درخواست‌های کتبی مردم ۴۰ هزارو ۹۱۶ مورد، پاسخ مراجع به مکاتبات ۲۴ هزار و ۶۰۸ مورد، پیگیری‌های تلفنی ۹۸۷ ساعت، تعداد افراد ملاقات شده حوزه مدیریت و روسای ادارات ۷ هزارو ۸۹۹ مورد و مکاتبات مرتبط با سفر‌های استانی و بازدید‌ها ۸ هزار و ۸۴۳ مورد بود.
رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۴۱ هزار نفر از مراجعان حضوری در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز از مرکز رسانه قوه قضائیه، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع از سیاست‌های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است به همین منظور استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلات مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود.

پاسخگویی به درخواست‌های مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و توجه به خواسته‌های مشروع و به حق مردم و ارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ موثر به سوالات آن‌ها همواره مورد تاکید است.

بر همین اساس ماهیت و ویژگی خاص اداره‌ی پاسخگویی این است که در تماس دائم با مردم باشد. بدین سان بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد.

در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است. بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به این اداره‌ی کل مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته‌ی تحریر در می‌آورند.  

گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است. 

با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی استان‌ها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

سید علی اصغر رفاهی در گفت‌گویی درباره گزارش در سال ۱۴۰۱ اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت:اهم خدمات ارائه شده در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بدین صورت است که تعداد مراجعان حضوری (اداره پاسخگویی) ۴۱ هزار نفر، درخواست‌ها در تارنمای اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۹۰ هزار و ۹۰۱ مورد، درخواست‌های مردمی (سامانه ارتباطات مردمی علیه (سامع)) ۲۴ هزارو ۸۴۳ مورد، درخواست‌های کتبی مردم ۴۰ هزارو ۹۱۶ مورد، پاسخ مراجع به مکاتبات ۲۴ هزار و ۶۰۸ مورد، پیگیری‌های تلفنی ۹۸۷ ساعت، تعداد افراد ملاقات شده حوزه مدیریت و روسای ادارات ۷ هزارو ۸۹۹ مورد و مکاتبات مرتبط با سفر‌های استانی و بازدید‌ها ۸ هزار و ۸۴۳ مورد است.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضاییه 

وی افزود: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضا‌های مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مورد بوده است.

ملاقات‌های مردمی با مسئولین عالی قضایی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه 

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه عنوان کرد: پس از دستور ریاست قوه قضاییه در جلسه عالی مسئولین عالی قضایی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ مبنی بر حضور معاونین و روسای سازمان‌ها جهت حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای انجام ملاقات‌های مردمی، این امر از آذرماه ۱۴۰۰ اجرا شد و در همین راستا در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۸۷ دیدار مردمی صورت پذیرفت.

آمار گزارش ملاقات مردمی مقامات قضایی سراسر کشور

رفاهی اظهار کرد: بنا به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و مسولان عالی قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی استان‌ها با مردم صورت پذیرفت؛ و ماهانه آمارگزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود در همین راستا در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱ میلیون و ۹۹۱ هزارو ۱۸ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۵۴ هزار و ۲۷۴ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۹۹۷۸۱ مورد متعلق به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها است.

گزارش تعداد پیام‌های درج شده در سامع

وی در ادامه گفت: در۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۴ هزارو ۸۴۳ مورد درخواست مردمی در تارنمای «سامع» (سامانه‌ی اینترنتی اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه) ثبت شده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما