plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۰۴۸۸

انریکه مورا: تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، برجام است

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین مصاحبه‌ای که با یک نشریه آلمانی انجام داده از «برجام» به عنوان تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران نام برده است.
انریکه مورا: تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، برجام است
به گزارش ایصال نیوز، آقای مورا که پیش‌تر به عنوان هماهنگ‌کننده و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی فعالیت داشت در این خصوص تاکید می‌کند که «متنی برای بازگشت به برجام از پاییز سال گذشته آماده شده» اما به گفته او ایرانی‌ها تمایل داشتند «ابتدا مسائل پادمانی خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل کنند.»

وی سپس در ادامه سخنان خود در خصوص برجام تصریح می‌کند: آنها (ایرانی‌ها) اکنون احتمالاً تمایل بیشتری به بازگرداندن برجام دارند.

هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام با این حال یادآور می‌شود: «ما هنوز فکر می کنیم که برجام تنها راه مواجهه با مشکل هسته ای ایران است، این تنها راه برای ماست. ما می‌خواهیم برجام را روی میز نگه داریم، اما درعین حال با ایرانی‌ها صحبت می‌کنیم و به اوکراینی‌ها کمک می‌کنیم با ایرانی‌ها و دیگران صحبت کنند تا تحویل پهپادها به روسیه متوقف شود.»

آقای مورا سپس در این خصوص می‌گوید: «این کار اما دشوار است زیرا ایران از مراکز مختلف قدرت برخوردار است و در این کشور علاقه زیادی به رابطه نظامی با روسیه وجود دارد.»

وی در مصاحبه با فصلنامه شورای روابط خارجی آلمان که با محوریت سیاست‌های خاورمیانه‌ای اتحادیه اروپا صورت گرفت تاکید می‌کند که سیاست اتحادیه اروپا در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا با جنگ روسیه علیه اوکراین در جهت مثبت بازنگری شد و تمرکز بروکسل روی خلیج فارس قرار گرفته است.

انریکه مورا سپس یادآور می‌شود که تأثیر این جنگ در برخی مناطق، به ویژه در خاورمیانه برای اروپا این بوده است که ما تعامل خود را با کشورهای این منطقه تقویت کنیم.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا می‌افزاید: «به نظر می رسد آنها (کشورهای خلیج فارس) فکر می کنند که دنیای چند قطبی فرصت‌های بیشتر و استقلال بیشتری را برای آنها فراهم می کند. بنابراین، ما مجبوربه اقدام شدیم و تلاش‌های سیاست خارجی خود را دو برابر کردیم تا آنها را متقاعد کنیم که اقدامات روسیه در واقع آنها را نیز تهدید و ماهیت نظام مبتنی بر چندجانبه‌گرایی را تضعیف می کند.»

آقای مورا در همین راستا سپس بار دیگر به مسئله ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: ایران در چند سال گذشته روابط نظامی بسیار قوی با روسیه برقرار کرده است. این روابط پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تشدید شده است؛ موضوعی که به تشدید مشکلات ما با ایران منجر می‌شود.»

وی سپس به بسیار دشوار شدن حل مناقشه سوریه به دلیل حضور و دخالت شدید روسیه در آنجا اشاره می‌کند و می‌گوید: روسیه در عین حال هیچ پیشنهاد اقتصادی برای ارائه به خاورمیانه ندارد. این کشور فقط وانمود می کند که یک تامین کننده امنیت است؛ به عنوان مثال، مصر هنوز یکی از بزرگترین خریداران تجهیزات نظامی روسیه است. البته خریداران بعد از آنکه متوجه شدند تجهیزات نظامی روسیه چقدر ناکارآمد است، حالا ممکن است بیشتر به این موضوع فکر کنند.»یو رو نیوز

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما