plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۰۱۸۴

جای خالی مدیریت و فرماندهی یکپارچه در بحران‌ها

رئیس سابق دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که کشورمان در حوادث نیازمند مدیریت و فرماندهی یکپارچه است تا از این طریق دستورات و اوامر آن فرماندهی یکپارچه به طور دقیق اجرا شود.
جای خالی مدیریت و فرماندهی یکپارچه در بحران‌ها
در هنگام وقوع بحران‌ها و حوادث همواره یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های جدی نحوه هماهنگی و تعامل میان دستگاه‌های مختلف بوده است. چالشی که خلاء آن پس از وقوع زلزله در بم بیشتر خود را نشان داده و در نهایت منجر به ایجاد سازمان مدیریت بحران کشور شد. سازمانی که یکی از وظایف آن ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای امدادرسانی در هنگام زلزله است.

با این وجود و در حالی که شرایط در مقایسه با سال‌های قبل تغییرات مثبت و قابل توجهی داشته است، همچنان برخی ناهماهنگی‌ها در امدادرسانی وجود دارد.

این ناهماهنگی‌ها چندی پیش و پس از وقوع زلزله در شهرستان خوی مورد انتقاد رئیس جمعیت هلال احمر نیز قرار گرفت و سبب شد تا پیرحسین کولیوند در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره آن اینطور بگوید:« اشکالات و خلاهایی که در مدیریت بحران پیش می‌آید، بیشتر آن بر می‌گردد به دخالت افراد غیرمسئول که منجر می‌شود تا مصوبات ستاد مدیریت بحران خدشه دار شود.»

پیش از این قدرت‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز به موضوع فرماندهی واحد در حوادث اشاره کرده و گفته بود:« پیشنهاد ما این است که یک سازمان واحد یا وزارتخانه عملیاتی برای شرایط اضطراری و حوادث ایجاد شود و دستگاه‌های مختلف مانند آتش‌نشانی و ... تحت فرمان آن فعالیت کنند.»

اظهاراتی از این دست پیش از این نیز بارها از سوی مسئولان مختلف مرتبط با حوزه امدادونجات بیان شده است.

در همین راستا نیز درباره الزامات مدیریت و فرماندهی یکپارچه در مواقع بحران با رئیس سابق دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت‌وگو شده است.

محسن نادی معتقد است که کشورمان در حوادث نیازمند مدیریت و فرماندهی یکپارچه است تا از این طریق دستورات و اوامر آن فرماندهی یکپارچه به طور دقیق اجرا شود.

مدیریت یکپارچه و هماهنگی در برخورد با حوادث وجود ندارد

او با بیان اینکه یکی از مشکلات مدیریت بحران کشور، این است که مدیریت یکپارچه و هماهنگی در برخورد با حوادث وجود ندارد، گفت:‌ روند طی شده در مدیریت بحران کشور روند رو به جلو و در حال پیشرفتی است، اما اگر نگاه نقادانه در این حوزه نداشته باشیم و نقص‌ها را جبران نکنیم این پیشرفت دچار خدشه خواهد شد.

نادی که در حال حاضر به عنوان مشاور در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت دارد، با بیان اینکه کشور ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا است تصریح کرد: بی توجهی به رویکرد پیشگیری در مدیریت بحران یکی از معایب مدیریت بحران است که خوشبختانه در قانون جدید بر آن تاکید شده است. پیشگیری ممکن است هزینه مختصری داشته باشد ولی سرمایه‌گذاری برای حفظ جان و مال مردم است و ضروری است که راهبردهای پیشگیرانه بیشتر از راهبردهای عملی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سابق دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با بیان اینکه بهترین ظرفیت‌ها در مدیریت بحران استفاده از ظرفیت‌های مردمی است و برای استفاده از این ظرفیت باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود، گفت: یکی از نقاط ضعف در بحث مدیریت بحران این است که ساز و کار جدی برای مشارکت مردم فراهم نشده است.

او با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در شهر تهران و کلانشهرها زیرساخت‌های شهری برای وقوع حوادث آماده نیست، گفت: ضروری است این مهم با جدیت دنبال شود، یکی از موارد موثر برای جدیت این موضوع تشکیل جلسات شورایعالی مدیریت بحران کشور است که از سال گذشته تاکنون برگزار نشده است./ایسنا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما