plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۰۱۶۹
در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

کنعانی: اروپا به وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا از برجام عمل نکرد

گفت‌وگو با آژانس ادامه خواهد داشت
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد انتشار خبرهایی درباره توقف اینستکس، گفت: این امر نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهداتشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بود؛ دولت‌های اروپایی متعهد شده بودند که خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیزم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کردند اما اروپا به آن ملتزم نبود.
کنعانی: اروپا به وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا از برجام عمل نکرد
به گزارش ایصال نیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز نشست خبری هفتگی خود، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به مردم و دوستداران ایران تبریک و تهنیت گفت و اظهار کرد: حضور گسترده و پرشکوه مردم در جشن‌های پیروزی انقلاب یک بار دیگر انسجام و وحدت ملی ملت ایران را برای همه جهانیان به تصویر کشید و نشان داد ملت ایران به رغم دشمنی دشمنان و تبلیغات مسموم علیه انقلاب و نظام، همچنان در حمایت از کشورشان در وسط میدان هستند؛ این پیام روشنی است به کسانی که به دنبال بلوا در کشور بودند.

سفر رئیس جمهور به چین تحول بسیار مهمی است
کنعانی در مورد سفر پیش روی آیت الله رئیسی به چین، گفت: سفر رئیس جمهور در راس هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه است؛ در این سفر که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور صورت می‌گیرد، موضوع‌های مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و … مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: انجام سفر رئیس جمهور به چین از منظر سیاسی دارای اهمیت ویژه است که نتیجه وجود فضای مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور و تاکیدی بر وجود عالی ترین اراده سیاسی در حوزه‌های مورد علاقه با تاکید بر منافع مشترک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: این سفر در حوزه سیاسی مهم است؛ طبیعتا وجود اراده سیاسی میان دو کشور زمینه مناسبی برای گسترش مناسبات در دیگر حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصادی است؛ ظرفیت‌های میان دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

کنعانی در ادامه گفت: ما قرارداد یا برنامه جامع همکاری‌های بلندپایه دو کشور را پیش ازین امضا کردیم؛ این سفر می‌تواند جهش مناسبی در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های موجود در برنامه جامع ایجاد کند؛ این برنامه به منزله نقشه راهی است که افق همکاری‌های دو کشور را نشان می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: اسناد خوبی در چارچوب سفر میان دو کشور امضا خواهد شد؛ برنامه جامع تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه داشته و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نتایج مثبت و خوبی داده است و شاهد رشد محسوس مناسبات تجاری دو کشور بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل آن ۵۸ درصد رشد داشت؛ همچنین واردات در این سال اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده و در سال ۱۴۰۰ شاهد ۴۳ درصد رشد در روابط تجاری بودیم؛ در سال گذشته ۷ سند با ماهیت اقتصادی با هدف تامین و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و تسهیل صادرات و تجارت با چین امضا کردیم و امیدواریم در این سفر مذاکراتی انجام و اسنادی امضا شود که برداشتن گام به سمت جلو در حوزه‌های مختلف را شاهد شویم.

ایران نقشی غیرقابل انکار در تامین امنیت منطقه دارد
کنعانی در مورد عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: به نظر می‌رسد که نقض غرضی صورت گرفته است؛ عدم دعوت از برخی کشورها، اقدامی گزینشی و سیاسی است که نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به جمهوری اسلامی است.

وی افزود: ما این اقدام را نقض غرض تلقی می‌کنیم و آن را مغایر با اصل بررسی علمی و بیطرفانه مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه‎ای می‌دانیم؛ به ویژه آنکه ایران، کشوری است که نقش مهم، تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه ای دارد و این اقدام استمرار اقدام‌های غلط سیاسی است و غیرحرفه ای تلقی می‌شود.

ما در مسیر مذاکرات براساس اولویت‌های خود حسن نیت داشتیم
کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی و اعلامی ایران کاملا روشن است؛ التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران که رفع تحریم‌هاست؛ ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مرتبط با ما بود با حسن نیت انجام دادیم؛ امیدواریم طرف‌های مقابل و مشخصا آمریکا حسن نیت خود را در عمل نشان داده و به مسیر مذاکره بازگردند؛ ما با آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی نداریم و از ظرفیت‌های دیپلماسی برای تحقق منافع ملت ایران استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما از نقش آفرینی دولت‌هایی که با حسن نیت اقدام کردند، استقبال می‌کنیم؛ اگر دولت عراق مایل به ایفای نقش توام با حسن نیت است، ما استقبال می‌کنیم.

واکنش به ادعای فرانسه درباره برنامه موشکی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ادعا اخیر فرانسه درباره برنامه موشکی ایران، تصریح کرد: در بحث مقام فرانسوی، فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم؛ این گونه اظهارات فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل سوءتفاهم‌ها میان ایران و طرف‌های اروپایی ندارد؛ طرح موضوع‌های انحرافی برای عدم تمرکز فعالیت‌های موشکی دفاعی ایران است که مبتنی بر عرف و موازین و مقررات بین المللی پیش می‌رود.

در ارتباط با عفو رهبری قوه قضاییه در مورد شهروندان خارجی بازداشتی تصمیم می‌گیرد
کنعانی در مورد شهروندان خارجی بازداشتی در ایران، گفت: بازداشت اتباع و شهروندان خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است؛ این افراد به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما دستگیر شدند و از سوی دستگاه قضا احکامی برای آن‌ها صادر شده است؛ چنین افرادی از تمامی حقوق قانونی و کنسولی خود برخوردار هستند و در ارتباط با عفو مقام معظم رهبری در ارتباط با شهروندان خارجی، قوه قضاییه مبتنی بر قوانین تصمیم لازم را خواهد گرفت.

ایران با تهدیدها با قاطعیت برخورد می‌کند
کنعانی در مورد تهدیدات مطرح شده توسط رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، گفت: ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف‌های تهدیدکننده با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد کرد؛ هر زمان اثبات شود طرفی در ارتباط با امنیت ملی ایران اقدام نابخردانه ای انجام داده است، ایران با جدیت برخورد کرده و خواهد کرد و حتی دست متجاوز را قطع خواهد کرد؛ رژیم صهیونیستی پاسخ ایران را در مقابل اقدامات تجاوزکارانه اش قبلا دریافت کرده و چشیده است.

وی افزود: هرگونه اقدام ضد امنیتی اگر با همکاری آمریکا باشد، آمریکا نیز در آن مسئول است و ما به هرگونه اقدام از هر منشایی علیه امنیت ملی ایران با قاطعیت پاسخ خواهیم داد؛ ایران در برخورد با طرف‌های کمک کننده هیچ تعللی به خود راه نخواهد داد؛ رژیم صهیونیستی باید به فکر وضعیت داخلی خود و تظاهراتی که هفته‌های اخیر در اراضی اشغالی رخ داده، باشد.

کشورهای مدعی به مسئولیت خود در قبال زلزله زدگان ترکیه و سوریه عمل نکردند
کنعانی در مورد موضوع زلزله در ترکیه و سوریه، اظهار کرد: با خانواده‌های داغدار زلزله زده در سوریه و ترکیه ابراز همدردی می‌کنیم؛ انتظار از جامعه جهانی این بود که در ارتباط با زلزله‌های رخ داده با نگاه انسانی اقدام شود، اما متاسفانه کشور سوریه تحت تحریم ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای اروپا شرایط سختی را سپری کرده است؛ انتظار این بود در شرایط زلزله تحریم‌ها برداشته شوند.

وی افزود: کشورهای مدعی به مسئولیت خود عمل نکردند؛ ایران وظیفه خود را با سرعت انجام داد؛ وزیر امور خارجه در رایزنی با دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل صلیب سرخ در مورد ضرورت تامین شرایط مناسب برای سوریه تاکید کرد؛ ایران با نگاه انسانی حداکثر تلاش خود را در ارسال کمک‌های انسان دوستانه و تیم‌های فنی و جست‌وجو و نجات به ترکیه اقدام کرده است.

اروپا به وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکرد
کنعانی در مورد انتشار خبرهایی درباره توقف اینستکس، گفت: این امر نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهداتشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بود؛ دولت‌های اروپایی متعهد شده بودند که خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیزم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کردند اما اروپا به آن ملتزم نبود.

خواهان بازگشت روابط ایران و عربستان به مسیر طبیعی هستیم
کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان، گفت: نگاه ما به بازگرداندن روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی خود است؛ با توجه به نگاه مشترک دو کشور از نقش دولت عراق استقبال و ۵ دور مذاکره انجام شد؛ ما در تکمیل روند سیاسی به نقش عراق اهتمام داریم.

گفت‌وگو با آژانس ادامه خواهد داشت
کنعانی همچنین گفت: گفت‌وگو با آژانس از طریق مجاری تعریف شده استمرار خواهد داشت؛ ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان است و انتظار دارد آژانس از مسیر خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری و اعمال فشار دارد، دوری کند.

دولت‌های مدعی حقوق بشر به مامن جنایتکاران تبدیل شده اند
کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار تصویری از رئیس سابق ساواک و همچنین سخنرانی وزیر امور خارجه در افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: دولت‌های مدعی حقوق بشر متاسفانه به مامن و ملجا برای حضور جنایتکاران تبدیل شده‎‌اند؛ وجود چنین فرد جنایتکاری در قلب کشور مدعی دموکراسی نشان دهنده این موضوع است؛ اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی از سوی آمریکا را فهرست کنیم فهرست عریض و طویلی خواهد شد؛ در مجموع این موضوع یکی دیگر از نمادهای دشمنی آمریکا و تبدیل این کشور به مامن جانیان علیه ایران است.

وی همچنین اظهار کرد: سخنرانی وزیر امور خارجه در افتتاحیه شورای حقوق بشر در سایت این سازمان درج شده است و متعاقبا درباره آن توضیح داده خواهد شد.

اروپا برای قرار گرفتن در سمت درست تاریخ باید تصمیم بگیرد
کنعانی گفت: اروپا باید تصمیم درست بگیرد و همان طور که تاکید کردیم در سمت درست تاریخ قرار بگیرد؛ اروپا از کدام دموکراسی و مردم دفاع می‌کند؛ آیا اروپا به مردم خود از طریق رسانه‌ها حضور قریب به ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران در شهرهای دورو نزدیک در حمایت از انقلاب، حاکمیت و استقلال خودشان را نمایش داد؟ آیا دموکراسی در حوزه اتحادیه اروپا هم اعمال می‌شود ؟

وی افزود: اتحادیه اروپا در عمل باید نشان دهد که بر عدم مداخله در امور کشورها التزام دارد و شجاعت تصمیم گیری مستقل درباره ایران را دارد.

ادبیات مثبتی میان ایران و مصر رد و بدل شد
کنعانی در مورد مذاکرات ایران و مصر، گفت: آخرین گفت‌وگو درباره مصر مربوط به نشست بغداد ۲ در امان با رئیس جمهور مصر بود که ادبیات مثبتی میان دو طرف ردوبدل شد؛ اصل و اساس برای ایران گسترش روابط با کشورها از جمله کشورهای منطقه ای است.

مواضع ایران درباره سیاست منطقه ای آمریکا روشن است
کنعانی همچنین درباره سفیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عربستان، گفت: مواضع ایران درباره سیاست‌های منطقه ای آمریکا کاملا روشن است؛ نقش آن‌ها سازنده و اعتمادساز نبوده است؛ آمریکا از دیگر هراسی و ایران هراسی و مباحث حقوق بشر برای اعمال فشار و دخالت در امور کشورها استفاده می‌کند.

وی افزود: منطقا بهترین سازوکار امنیت برای منطقه، همکاری میان کشورهای منطقه است؛ توصیه ما به کشورهای منطقه این است که با توصیه‌های دولت آمریکا دچار محاسبات غلط نشوند؛ ما معتقدیم آمریکا شریک خوبی برای مقابله با تروریسم نبوده و نیست.

مساعدت به ایرانیان گرفتار در زلزله ترکیه انجام شد
کنعانی در مورد اقدام‌های ایران برای کمک به شهروندان ایرانی گرفتار در زلزله ترکیه، گفت: بلافاصله زمینه‌های پیگیری برای کسب اطلاع از ایرانیان در ترکیه انجام شد و مساعدت‌هایی به ایرانیانی که نیازمند کمک بودند، صورت گرفت؛ ضمن این که تسهیلات لازم برای آن‌هایی که مایل به سفر به ایران بودند، فراهم شد.

وی اظهار کرد: در ارتباط با مفقودان و ۳ ورزشکار ایرانی که در یکی از هتل‌های مناطق زلزله زده بودند و جان خود را از دست دادند، اقدام‌های جدی انجام شد و نهایتا متاسفانه پیکرهای آن‌ها کشف و با اقدامات کنسولی امروز به ایران منتقل شد.میزان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما