plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۲۸۸۱۶
در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

کنعانی: در مذاکرات رفع تحریم‌ها از منافع ملی دفاع می‌کنیم

جزایر سه گانه ایرانی، جزء ابدی و لاینفک ایران هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: دربارۀ مذاکرات رفع تحریم‌ها، ما ادامه همان مسیر را قابل قبول می‌دانیم و آن را ادامه می‌دهیم؛ مواضع اصولی خود را در برابر ادعاهای مطرح شده، صریحاً اعلام کردیم و در این چارچوب از منافع سیاسی ایران دفاع می‌کنیم.
کنعانی: در مذاکرات رفع تحریم‌ها از منافع ملی دفاع می‌کنیم
به گزارش ایصال نیوز، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خبری خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع خود را به تفصیل بیان کردیم.

وی افزود: درباره موضوع مطرح شده در بیانیه مشترک سفر رئیس جمهور چین به عربستان اعلام می‌کنم که هرگونه اتهامات بی اساس را در بیانیه پایانی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی محکوم می‌کنیم؛ ما ادعاهای مرتبط با فعالیت هسته ای کشورمان در این بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم؛ ما همچنین نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین المللی توسط شماری از کشورهای منطقه و طرح مسائلی توسط آنان با چشمپوشی از اقدامات مشروع ایران را هم مردود اعلام می‌کنیم؛ ایران به امنیت درون زای منطقه ای مبتنی بر هنجارهای بین المللی و عدم مداخله و همچنین درباره جزایر سه گانه ایرانی تاکید می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر اظهار کرد: یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که این جزایر جزء لاینفک و ابدی ایران هستند؛ همچنین در ارتباط با ادعاهایی که درباره این جزایر مطرح می‌شود، تاکید می‌کنیم که این ادعاها دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی ما است و چنین ادعاهایی از سمت هر طرفی مطرح شود، محکوم است.

«کنعانی» درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها هم اشاره شده بود که ما ادامه همان مسیر را قابل قبول می‌دانیم و آن را ادامه می‌دهیم؛ مواضع اصولی خود را در برابر ادعاهای مطرح شده، صریحا اعلام کردیم و در این چارچوب از منافع سیاسی ایران دفاع می‌کنیم.

وی در مورد تحریم‌های جدید غربی‌ها نیز گفت: درباره موضوعات منطقه ای تا جایی که به ایران مربوط است، بر اصول مشترک پایبندیم و از هرگونه ابتکار حمایت می‌کنیم؛ ما موضوع دخالت در امور داخلی را رد می‌کنیم و هیچ گونه ادعایی درباره تمامیت سرزمینی خود را نمی‌پذیریم.

«کنعانی» تاکید کرد: ما اجازه دخالت در امور داخلی را به هیچ کسی نخواهیم داد و در عین حال به همکاری‌های منطقه ای و سیاست همسایگی پایبند خواهیم بود.

ایران از حق واکنش متقابل برخوردار است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مواضع کشورهای خارجی درباره تحولات اخیر در ایران گفت: درباره مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در ارتباط با تحولات ایران باید تاکید کنم که ما هیچگونه مداخله در امور کشور را نمی‌پذیریم و چنین اقداماتی را مردود می‌دانیم.

وی گفت: چنین رویکردی غیرسازنده و متناقض با منشور ملل متحد است؛ کشورها حق مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را ندارند و ایران از حق واکنش متقابل برخوردار است و از حقوق شناخته شده خود در حوزه دیپلماتیک استفاده کرد؛ ایران در واکنش به اقداماتی که در ارتباط با تحریم‌های غیرقانونی از سوی برخی کشورها انجام شد، واکنش متقابل و سریع نشان داد؛ با وجود این، رفتارهای غیرسازنده ای توسط برخی از کشورها انجام شد.

«کنعانی»، تاکید کرد: ما نسبت به این اقدامات به موقع واکنش نشان دادیم؛ با ادامه رفتارهای غیرسازنده این کشورها و همچنین اتحادیه اروپا، ایران از اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروع خود در واکنش به رفتارهای این کشورها استفاده خواهد کرد؛ امروز در همین چارچوب فهرست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی از نهادها و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌هایی علیه برخی مقامات و نهادهای انگلیس اعلام و اعمال را خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در استفاده از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خود برای بازدارندگی در رفتار غلط این کشورها تردید به خود راه نخواهد داد و درباره رفتارهای غیرسازنده اقدام خواهد کرد؛ مداخله در امور ایران بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر رفتارهای سیاسی در حال انجام، قرار نخواهد گرفت.

اقدامات لازم در رابطه با اقدامات اینترنشنال انجام شده است
«کنعانی» در مورد واکنش ایران به نقش رسانه معاند «اینترنشنال» نیز گفت: ما در این ارتباط با توجه به نقش مداخله جویانه و تحریک آمیز برخی از رسانه‌های فارسی زبان مشخصا لندن نشین که از میزبانی دولت انگلیس که ادعای ضدیت با تروریسم را دارد، برخوردار هستند، دیدگاه‌های خود را اعلام و اقداماتی انجام دادیم؛ در حوزه دیپلماتیک هم در تهران با احضار سفیر اعتراض خود را اعلام کردیم؛ ما درخواست اقدامات لازم برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی را هم با یادداشت رسمی اعتراص آمیز دادیم و هم در چارچوب‌های قانونی موجود اقدامات حقوقی را درباره این شبکه‌ها طراحی کرده و گام‌هایی برداشتیم.

وی افزود: ما در حال استفاده از چارچوب‌های قانونی هستیم و اقدامات حقوقی را انجام دادیم؛ بر اثر اقدامات تروریستی این شبکه برای آشوب آفرینی و تحریک افکار عمومی و آموزش ساخت سلاح و تجهیزات و … اقداماتی که انجام دادند، اشخاص و شهروندان ما دچار آسیب شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در این ارتباط اشخاص حقیقی و شهروندان اقدامات حقوقی انجام دادند؛ ما امیدواریم سازوکارهای به خصوص در انگلیس، این شکایت‌ها را از منظر حقوقی بررسی و رسیدگی کرده و اقدامات بازدارنده را انجام دهند.

«کنعانی» تاکید کرد: ایران با توجه به نوع رابطه پیام‌های خود را از طریق دیپلماتیک به عربستان انتقال داده و مطالبات خود را مطرح کرده است؛ مسئولیت قانونی انگلیس مبنی بر ارائه فضا برای فعالیت این شبکه نیز قابل توجه است.

از سازوکارهای چندجانبه برای کمک به ثبات افغانستان کمک می‌گیریم
«کنعانی» در مورد تحولات افغانستان و رابطه ایران با این کشور اظهار کرد: موضوع افغانستان از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه ایران است؛ ما در چارچوب دوجانبه در کمک به توسعه و ثبات در این کشور تلاش‌های حداکثری را طی سالیان طولانی گذشته و نیز پس از خروج نظامی آمریکا از افغانستان داشتیم؛ همچنین از سازوکارهای چندجانبه و بین المللی که در راستای کمک به ثبات افعانستان شکل گرفته، همواره حمایت کردیم.

وی در ادامه گفت: موضوع آوارگان و پناهجویان یک موضوع بسیار مهم است و جامعه بین المللی مسئولیت رسیدگی به آن‌ها را دارد؛ ایران پذیرای میلیون‌ها شهروند افغانستان است که در سال‌های متمادی در ایران حضور دارند؛ ایران با نگاه به حق همسایگی از قدیم از ارائه حداکثر خدمات به این افراد دریغ نکرده است.

اقدام اروپا درباره پرس تی وی غیرمسئولانه و سیاسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حذف شبکه «پرس تی» از ماهواره «یوتل‌ست» گفت: این شبکه به عنوان تنها شبکه انگلیسی زبان مهم جمهوری اسلامی ایران بارها در طول سال‌های گذشته مورد تحریم قرار گرفته و تلاش شده است تا از منظر تکنیکی و فنی هم شرایطی برای این شبکه ایجاد کنند تا «پرس تی وی» نتواند به عنوان یک رسانه آزاد فعالیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: اقدام مذکور یک اقدام غیرمسئولانه و سیاسی است که با هدف ممانعت از رسیدن صدای ملت ایران انجام شد؛ این اقدام یک اقدام کاملا سیاسی و خلاف مقررات بین المللی در فعالیت رسانه ای است.

تکرار مواضع غیرسازنده کشورهای حاشیه خلیج فارس کمکی به روابط دوجانبه و منطقه ای نمی‌کند
«کنعانی» درباره بیانیه پایانی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گفت: تکرار مواضع غیرسازنده در پایان نشست‌هایی ازین دست هیچ کمکی به روابط دوجانبه و منطقه ای نخواهد کرد؛ مواضعی که در این‌گونه نشست‌ها به عنوان بیانیه مشترک منتشر می‌شود، غالبا از سوی یکی دو کشور مکتوب و در پایان اجلاس به عنوان خروجی نشست اعلام می‌شود؛ دلیل آن هم اینست که ایران همزمان با تعداد قابل توجهی با کشورهایی که در این نشست‌ها حضور می‌یابند، ارتباط دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران قطعا اعتراض خود را اعلام کرده و اقداماتی را اخیرا در این رابطه انجام داده و خواهد داد؛ توسل به این بیانیه‌های تکراری کمک کننده نیست و کمکی به همکاری‌های چندجانبه نخواهد کرد.

مداخله در امور ایران مردود و محکوم است
«کنعانی» در مورد مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی کشورمان گفت: مداخله در امور ایران مردود و محکوم است؛ ما در این ارتباط این دسته از کشورها را به اقداماتی که علیه معترضان انجام داده اند، ارجاع می‌دهیم.

رابطه با کشورهای بالکان جز اولویت‌های ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران با کشورهای بالکان اظهار کرد: رابطه با کشورهای بالکان جزء اولویت‌های ایران است؛ نگاه ایران ناظر بر توسعه مناسبات با این کشورهاست؛ مناسبات فرهنگی نیز حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی با کشورهای مذکور ظرفیت امکان گسترش را دارد.

امروز میزبان هیئت عالی رتبه چینی در تهران خواهیم بود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه ایران و چین گفت: رابطه ایران با چین در سایه اراده سیاسی سران و مبتنی بر مصالح دو کشور در جریان است؛ امروز میزبان هیئت عالی رتبه چینی در تهران خواهیم بود.

وی افزود: در ارتباط با چین نگاه ما به توسعه مناسبات است و این هم هدف دو کشور است؛ ما در ارتباط با موضوعات اساسی منافع ملی از جمله تمامیت ارضی با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد و در این ارتباط وزارت امور خارجه وارد عمل شد؛ وزارت امور خارجه، سفیر چین را خواسته و دیدگاه‌های خود را با جدیت اعلام کرده و یادداشت اعتراض آمیزی را نیز به وی داد.

رابطه ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه کشورمان با روسیه تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه مبتنی بر مصالح مشترک و در زمینه‌های مشترک در حال گسترش است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست؛ دو کشور در زمینه‌های دفاعی همکاری دارند.

ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم
«کنعانی» در مورد ادعاهای مطرح شده علیه ایران در رابطه با تحولات اوکراین گفت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار آن گفت‌وگوی سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ است؛ ما مجددا تاکید می‌کنیم که ایران همواره تلاش کرده از توانمندی خود برای کمک به نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور جهت حل بحران تلاش کند.

وی افزود: ادعاهای مطرح شده علیه ایران با انگیزه‌های سیاسی از سوی کشورهایی انجام می‌شود که به طور مستمر صادرکننده سلاح برای یک طرف جنگ هستند؛ ما طرح این ادعاها را در سایه اهداف و انگیزه‌های سیاسی مانند سرپوش گذاشتن بر نقش مخرب خودشان می‌دانیم.

تحریم‌های آمریکا و اروپا غیرسازنده هستند
«کنعانی» در مورد تحریم‌های اخیر علیه ایران گفت: تحریم‌ها، اقدام غیرقانونی هستند که از سوی برخی کشورها چه آمریکا و چه کشورهای اتحادیه اروپا اعمال می‌شوند؛ این اقدامات غیرسازنده هستند.

وی افزود: ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده این کشورها، امروز فهرست تحریمی جدید خود را اعلام و اعمال خواهد کرد.

برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین نقشه راه همکاری‌های دو کشور است
«کنعانی» در مورد برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و چین گفت: برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و چین به عنوان یک نقشه راه همکاری‌های خوب و سازنده دو کشور در دست اجرا قرار دارد و محل اهتمام دو کشور است؛ در این زمینه امروز هیئتی وارد ایران خواهد شد که بخشی از مذاکراتش، این برنامه است.

لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن غیرسازنده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل گفت: ما با ۴۳ رای از اعضای کمیسیون مقام زن عضو این نهاد هستیم؛ اقدامی که دولت آمریکا قصد انجام آن را دارد و ما می‌دانیم این رویکرد جدی تعداد قابل توجهی از اعضای کمیسیون است غیرسازنده و بر خلاف روح حاکم بر چنین تشکل‌هایی است.

وی افزود: دولت آمریکا خود بزرگ‌ترین زندان ساز و زندانبان دنیاست و تعداد زندانیان زن در زندان‌های ‌آمریکا حدود یک سوم زنان زندانی در زندان‌‎های این کشور است؛ به همین دلیل تاکید داریم که اقدام آمریکا علیه ایران غیرقانونی و دوگانه است.

نگاه سیاسی همکاری‌های قضایی ایران و بلژیک را تحت تاثیر قرار داده است
«کنعانی» در مورد تعلیق توافق تبادل زندانیان با بلژیک از سوی بروکسل گفت: ما متاسفیم که با یک نگاه سیاسی همکاری‌های قضایی ایران و بلژیک تحت تاثیر قرار گرفت؛ موضوع توافق تبادل زندانیان یک موضوع قضایی بود که می‌توانست با تمرکز بر شهروندان دو کشور باشد.

وی بیان کرد: نگرش سیاسی باعث می‌شود یک موافقتنامه ای که بر اساس اصل کمک به شهروندان دو کشور است، احیانا با تعلیق مواجه شود؛ این اقدام سازنده و کمک کننده نیست.

انگلیس سابقه طولانی از اقدامات ضد حقوق بشری علیه ایران دارد
«کنعانی» در مورد اقدامات ضد ایرانی انگلیس گفت: سابقه اقدامات ضد حقوق بشری انگلیس علیه ایران صرفا محدود به تاریخ جدید نیست و در سابقه رفتاری دولت انگلیس تاریخ مبسوط و حجیمی از اقدامات مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و ضدد مردمی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اظهار کرد: حافظه تاریخی ملت ایران این اقدامات را فراموش نخواهد کرد؛ ایران مطالبه حقوق ملی خود را از هیچ دولتی از جمله دولت انگلیس فراموش نخواهد کرد بلکه در فهرست مطالبات خود قرار داده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما