تاریخ انتشارجمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

تلسکوپ فضایی جیمز وب «شبیه‌ترین سیاره به زمین» را کشف کرد

تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا، نخستین سیاره که «شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین» تا به حال بوده است را کشف کرد. این سیاره کشف‌شده را که «ال‌اچ‌اس۴۷۵بی» نام نهاده‌اند، تقریباً به اندازه کره زمین است و ۴۱ سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب «شبیه‌ترین سیاره به زمین» را کشف کرد
به گزارش ایصال نیوز، قطر سیاره «ال‌اچ‌اس۴۷۵بی» که در صورت فلکی هشتک قرار دارد، ۹۹ درصد از قطر زمین بزرگ‌تر و چند صد درجه گرم‌تر از آن است.

پیش‌تر اطلاعات به دست آمده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران موسوم به «تس» (TESS) از وجود چنین سیاره‌ای حکایت داشت اما تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست آن را به سرعت ببیند و تأیید کند. دیدن چنین سیارات کوچک و سنگلاخی به ابزارهای قوی نیاز دارد.

میزان دقت تلسکوپ فضایی جیمز وب و استفاده از فناوری‌های جدید باعث اطمینان دانشمندان در مورد مشاهدات خود شده است.

کوین استیونسون از دانشگاه جانز هاپکینز که در هدایت این ماموریت مشارکت دارد، گفت که تأیید سیاره سنگلاخی، دقت ابزار مأموریت را برجسته می‌کند. تا به حال چندین سیاره کشف شده‌اند که شرایطی مشابه زمین داشته‌اند اما سیاره «ال‌اچ‌اس۴۷۵بی» شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین است. فاصله این سیارات کشف‌شده از خورشیدشان به حدی بوده که حیات روی سطح آن‌ها ممکن بوده است.

محققان امیدوارند که با گذشت زمان بتوانند جو (اتمسفر) سیاره «ال‌اچ‌اس۴۷۵بی» را بهتر توصیف کنند. همچنین انتظار می‌رود که این کشف سیاره جدید آغازگر دیگر اکتشاف‌ها توسط تلسکوپ فضایی جدید «جیمز وب» باشد.

تلسکوپ جیمز وب ناسا تنها تلسکوپی است که می‌تواند اطلاعات دقیقی از تفاوت فصل‌ها و آب و هوای سیارات و میزان وجود حیات بر سطح آن‌ها ارائه دهد.