plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۵۰۳۷

تلسکوپ فضایی جیمز وب چشمان خود را به روی کیهان باز کرد

هزینه کل پروژه جیمز وب 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که آن را به یکی از گرانترین پروژه‌های علمی جهان تبدیل می‌کند.قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان قرار است فردا نماهای جدیدی از کیهان را رونمایی کند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب چشمان خود را به روی کیهان باز کرد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، علاقمندان به فضا نفس خود را در سینه حبس کرده اند. تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی که تا به حال به مدار فرستاده شده است، قرار است روز سه شنبه نماهای نفس گیر جدیدی از کیهان را با وضوحی که پیشتر دیده نشده بود، رونمایی کند.

ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرده بود کهکشان های دوردست، سحابی های درخشان و یک سیاره گازی غول پیکر دور، جزو اولین اهداف این تلسکوپ هستند. اما از این تصاویر با دقت و وسواسی عجیب محافظت می‌شوند تا پیش از رونمایی بزرگ، موجی از هیجان را در علاقمندان ایجاد کنند.

بیل نلسون، رئیس ناسا وعده داده است که "عمیق ترین تصویری که تا کنون از کیهان ما گرفته شده است" به وسیله این تلسکوپ عرضه شود. قابلیت‌های مادون قرمز جیمز وب همان چیزی است که آن را منحصر به فرد می‌کند و به آن اجازه می‌دهد هم در میان ابرهای غبار کیهانی نفوذ کند، و هم نور اولین ستارگان را که با گسترش کیهان به طول موج‌های فروسرخ کشیده شده است، تشخیص دهد.

این امکانات به جیمز وب اجازه می‌دهد تا در زمانی کوتاه‌تر از هر تلسکوپ قبلی، به دوره کمی پس از انفجار بزرگ، ۱۳.۸ میلیارد سال پیش، نگاه کند.

جیمز وب که در دسامبر 2021 از گویان فرانسه با موشک آریان 5 پرتاب شد، در فاصله یک میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) از زمین، در منطقه ای از فضا به نام دومین نقطه لاگرانژ، به دور خورشید می چرخد.

جیمز وب در این منطقه و در یک موقعیت ثابت نسبت به زمین و خورشید باقی می ماند - آن هم با حداقل سوخت مورد نیاز برای اصلاح مسیر.

هزینه کل پروژه جیمز وب 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود که آن را به یکی از گران ترین پلتفرم های علمی ساخته شده تبدیل می کند - که با برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن قابل مقایسه است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما