plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد مطلب : ۲۹۵۰۴

یک اقتصاددان مشهور: جهان در 10 سال آینده با "مادر تمام بحران های بدهی" روبرو خواهد شد

اقتصاددان آمریکایی که بحران سال 2008 را پیش بینی کرده بود، معتقد است که جامعه جهانی ظرف یک دهه با "مادر تمام بحران های بدهی" روبرو خواهد شد.
یک اقتصاددان مشهور: جهان در 10 سال آینده با "مادر تمام بحران های بدهی" روبرو خواهد شد
به گزارش ایصال نیوز، نوریل روبینی، اقتصاددان آمریکایی به روزنامه ال موندو گفت:" ما در حال حرکت به سمت نقطه عطفی هستیم که زندگی وام دهندگان و وام گیرندگان را تغییر خواهد داد، چه دولتی و چه خصوصی، با احتیاط یا ولخرج. ظرف یک دهه، ممکن است با مادر همه بحران های بدهی مواجه شویم".

روبینی خاطرنشان کرد که نسبت به اجماع مبنی بر اینکه بسیاری از کشورها در سال 2023 رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد، بدبین است.

این اقتصاددان توضیح می دهد:" یکی از عوامل تورم است: پایین آوردن آن از 10 درصد به 5 درصد آسان است، اما کاهش آن از 5 درصد به 2 درصد بسیار دشوارتر است. علاوه بر این، بدهی در سیستم، رکود اقتصادی را تشدید می کند و خطر دیفالت و استرس مالی را افزایش می دهد".

علاوه بر بزرگترین بحران بدهی، که روبینی آن را یک تهدید بزرگ می نامد، او همچنین اهمیت فروپاشی جمعیتی آینده، یک فاجعه آب و هوایی احتمالی، تأثیر هوش مصنوعی و چالش عادی سازی همه گیری های جهانی را برجسته می کند. به گفته وی، نسل کنونی پایان دوران رشد را تجربه خواهد کرد و فردا زمان هرج و مرج و بی ثباتی مزمن خواهد بود.

او گفت که در مورد اسپانیا، مانند اکثر کشورهای اروپایی، این کشور با بدهی های دولتی و خصوصی بزرگ مواجه است.

روبینی می گوید:" دولت ها بدهکار هستند و مانند بسیاری از کشورها، افزایش بدهی شرکت ها و بانکداری در سایه (سازمان های غیرقانونی که بدون اینکه بخشی از بخش بانکداری سنتی باشند، وام می دهند) افزایش یافته است".

علاوه بر این، او توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که در اسپانیا مشکل حاد پیری جمعیت وجود دارد. به همین دلیل، به زودی اصلاحات اساسی در سیستم بازنشستگی لازم است.

در سپتامبر 2022، بدهی عمومی اسپانیا رکورد تاریخی جدیدی را شکست و از 1.5 تریلیون یورو فراتر رفت که به 116 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.اسپو تنیک

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما