plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۲۹۴۸۰
رییس اتاق بازرگانی ایران هشدار داد

ایران در حال حذف از زنجیره ارزش جهانی است

نزول مسائل کشور به چالش‌ آب و غذا
رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: جداول داده‌ها -ستانده‌های بین المللی نشان داده که بیش از ۷۰ کشور حدود ۹۰ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده‌اند و اما یکی از نتایج تاسف آور این تحقیق این بود اقتصاد ایران از زنجیره ارزش آفرینی جهانی در حال حذف شدن است. از این رو برنامه ۷ توسعه باید به بازسازی نقش ایران در زنجیره های ارزش جهانی باشد.
ایران در حال حذف از زنجیره ارزش جهانی است
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از ایلنا،  رئیس اتاق ایران تصریح کرد: کسری بودجه دولت و محیط تورمی، نااطمینانی‌و عدن افق روشن از توافقات بین المللی، اختلال در برخی منابع تامین ارز منجر به انتظارات تورمی در جامعه و هجوم به بازار ارز شده است که آثار آن را در معیشت مردم نشان می‌دهد. همچنین افزایش نرخ ارز باعث شده است که شرکت ‌ها با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه شدند و افزایش نرخ ارز باعث شده تصمیم گیری برای خرید و فروش مواد سخت شود و برنامه ریزی در کوتاه مدت میسر نیست. همچنین با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان امکان متناسب سازی قیمت‌ها با مواد اولیه وجود ندارد .

به گفته شافعی؛ یکی از اقدامات دولت برای حل بحران ارزی تثبیت ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد است و با توجه به اینکه درآمدهای نفتی از ۲ متغیر قیمت و نحوه فروش آن در بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد و  مشکلاتی که در خصوص فروش نفت داریم تثبیت رانت نفت در بودجه‌های سنواتی می‌تواند مانع از درآمدهای غیرواقعی شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم عمق بخشی به بازار ارز، گفت: عمق بخشی باید به گونه‌ای باشد که انگیزه ورود ارز به کشور افزایش پیدا کند متاسفانه شاهد اقدامات جدیدی هستیم که ممکن است خاطرات ۹۷ و ۹۸ در زمینه ضربه به صادرات خرد دوباره تکرار شود و مشکلات ارزی را دوچندان کند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما