plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۲۷۸۹۱
با تأکید بر اینکه منتظر قضاوت دستگاه قضایی هستیم

مدیران مسئول روزنامه های شرق و هم‌میهن: نیلوفر حامدی و الهه محمدی کار خبری خود را کرده‌اند

نامه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران به رئیس قوه قضاییه
مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق درباره بیانیه مشترک نهاد‌های امنیتی کشور و اتهام جاسوسی و آموزش نیلوفر حامدی (خبرنگار شرق) در خارج از کشور به نیت اغتشاش، گفت: این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند./غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن هم درباره وضعیت به وجود آمده برای خبرنگاران بازداشتی و اطلاعیه روز گذشته نهادهای امنیتی گفت: من اطلاعات خاصی ندارم، تا آنجایی که پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد. منتظر هستیم تا ببینیم مقام‌های قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند. نوع نگاه به رسانه و خبرنگاران نگاه ارتقاءبخشی نیست.
مدیران مسئول روزنامه های شرق و هم‌میهن: نیلوفر حامدی و الهه محمدی کار خبری خود را کرده‌اند
به گزارش ایصال نیوز، مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق درباره بیانیه مشترک نهاد‌های امنیتی کشور و اتهام جاسوسی و  آموزش نیلوفر حامدی (خبرنگار شرق) در خارج از کشور به نیت اغتشاش، گفت: این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند. می‌گویند این خبرنگاران توسط بیگانگان آموزش دیده‌اند که بروند خبر تهیه کنند! خب چرا بیگانگان آن‌ها را آموزش بدهند؟

وی در گفت و گو با دیدارنیوز در پاسخ به این پرسش که نیلوفر حامدی برای انتشار خبر و گزارش سقز با شما هماهنگ بوده است، اظهار کرد: ایشان اولین بار عکس مهسا امینی را منتشر نکرده و قبل از او عکس‌هایی منتشر شده بود. نیلوفر از ابتدا تا انتهای این موضوع با من هماهنگ بود. انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار رسالت یک خبرنگار است و اگر کسی این کار را انجام داده وظیفه خبرنگاری خود را انجام داده است.

مدیر مسئول موسسه خبری شرق درباره ادعایی مبنی بر اینکه این خبرنگاران در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، گفت: مگر برای آموختن کار خبر حتما باید به خارج بروند؟ در همین کشور هم امکانات آموزشی فراوان است.

مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن گفت: تا آنجایی که ما در مورد خبرنگار بازداشتی پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد. اما آن چیزی هم که در اطلاعیه آمده مربوط به همین فعالیت روزنامه‌نگاری و تهیه گزارش درباره ماجرای اخیر بوده است. حالا منتظر هستیم تا مقامات قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند.

غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن هم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت به وجود آمده برای خبرنگاران بازداشتی و اطلاعیه روز گذشته نهادهای امنیتی و در پاسخ به این سوال که برخوردهای محدودکننده و اتهام‌زنی به فعالان رسانه چه آسیب‌هایی می‌تواند داشته باشد، گفت: من اطلاعات خاصی ندارم، تا آنجایی که پرسیدیم به ما گفتند هیچ ارتباطی به مسائل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ندارد. اما آن چیزی هم که در اطلاعیه آمده مربوط به همین فعالیت روزنامه‌نگاری و تهیه گزارش درباره ماجرای اخیر بوده است. حالا منتظر هستیم تا ببینیم مقام‌های قضایی چه قضاوت و مدارکی دارند. 

وی افزود: تا آنجا که ما پرسیدیم چیزی به ما اعلام نشده و کاری هم که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است. از لحاظ کاری چیزی که ما دیدیم همین تهیه گزارش بود. اما غیر از این اگر موضوع دیگری است، باید اسناد و مدارک آن به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود. بعد از آن منتظر باشیم و ببینیم این ادعاهایی که مطرح شده به چه نتایجی خواهد رسید.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که فضایی که امروز در رسانه‌ها شکل گرفته، باعث انفعال و محدود شدن فضای کاری خبرنگاران و رسانه‌ها نخواهد شد، گفت: خبرنگاران از تحرک و فعالیت کاری خودشان باز نمی‌مانند و کارشان را انجام می‌دهند. اما نوع نگاه به رسانه و خبرنگاران نگاه ارتقاءبخشی نیست. زیرا تلقی کردن کار خبرنگاران به این شکل، به نفع جریان رسانه داخل کشور نیست. در هرصورت ما امیدوار هستیم دستگاه‌های قضایی که این موارد را بررسی می‌کنند و نظر نهایی را می‌دهند، واقعیت مطلب را دریابند، قضاوت داشته باشند و نتیجه درست را اعلام کنند.

وی افزود: بالاخره این نگاه‌ها و گزارش‌ها ادعا بوده حالا باید دلایل آن آورده و سنجیده شود. خبرنگار کاری به جز این ندارد. یعنی هر خبرنگاری که در یک صحنه‌ای برای تهیه گزارش می‌رود، آموزش دیده است. به همه خبرنگاران در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های رسانه‌ای آموزش می‌دهند و هر خبرنگاری تلاش می‌کند اولین خبر را بدهد. برای آنکه انتشار خبر، صحنه رقابت با سایر رسانه‌های دیگر است. به همین دلیل ما خبر دیگری نداریم و نمی‌دانیم این ادعاهایی که مطرح شده چیست و باید دید نظر دادگاه چیست.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که آیا به وجود آمدن فضای امنیتی در این شرایط در کار اصلی رسانه‌ها اثرگذار خواهد بود، گفت: طبیعتا اثرگذار است. کار کردن خبرنگاران در فضای امنیتی آسان نیست. اما نیاز  است که فضای آرام و سالمی وجود داشته باشد تا جریان اطلاع‌رسانی در کشور رشد پیدا کرده و شکل بگیرد. خبر و حوادث در دنیای امروز مخفی نمی‌ماند هر اتفاقی در هر گوشه‌ای با تاخیر چند دقیقه‌ای یا حتی چند ثانیه‌ای بیفتد در همه جای دنیا پخش می‌شود. اگر فضای رسانه‌ای در داخل کشور به گونه‌ای باشد که خبرنگاران بتوانند خبر صحیح و درست را منتشر کنند، این بیشتر به نفع امنیت کشور خواهد بود تا اینکه فضایی در کشور ایجاد شود که خبرنگاران نتوانند سریع و سالم خبر خود را منتشر کنند. 

وی تصریح کرد: اگر مرجع خبری با هر سلیقه سیاسی در داخل کشور باشد، بیشتر به نفع کشور است تا اینکه منبع و مرجع بخش اخبار به بیرون از کشور منتقل شود. ما باید تلاش کنیم تا جو سالم برای اطلاع‌رسانی درست به مردم در داخل کشور را تقویت کنیم. تلاش همه خبرنگارانی که در داخل کشور کار می‌کنند در همین  زمینه است. این بستگی به نگاه مسئولان دارد که این نگاه را چطور درک کنند.

همچنین هیات مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه: نوشت: فعلی که به عنوان مستند اتهامی ذکر کرده‌اند دقیقا انجام وظیفه حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است.

در بخش هایی از این بیانیه اتهامات وارده به دو روزنامه نگار شرق و هم میهن را مغایر با اصول حرفه روزنامه‌نگاری و متضمن نقض حقوق متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی خوانده شده و آمده است: بنا به اطلاعات موجود دو روزنامه‌نگارِ فوق هم اینک تحت تحقیقات مقدماتی قرار دارند. اقتضای دادرسی منصفانه این است که تحقیقات به شکل بی‌طرفانه انجام شده و از انتشار نکاتی که قطع نظر از درستی و نادرستی آنها ممکن است به زیان متهم تلقی گردد اکیدا خودداری شود. متاسفانه مشاهده می‌کنیم در این بیانیه نه تنها این اصل رعایت نشده است بلکه حتی به شکلی قضاوت و حکم نهایی نیز به جامعه القا می‌شود و این مغایر با دادرسی عادلانه است.

این بیانیه می افزاید: نکته مهمتر آن فعلی که به عنوان مستند اتهامی ذکر کرده‌اند دقیقا انجام وظیفه حرفه‌ای و عادی آنان است و هر روز در حال اجرایش هستند و برای روزنامه‌نگار فرقی میان انداختن عکس یا تهیه گزارش از مرگ یک نفر یا یک تصادف وجود ندارد آنچه که در پی انتشار خبر می‌آید مربوط به عوامل اجتماعی دیگر است.

این انجمن صنفی با بیان اینکه این روزنامه‌نگاران تاکنون در بازداشت چندان از حقوق متهم بهره‌مند نبوده‌اند و این فرآیند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنان نگران ساخته است، از رئیس قوه قضایه خواسته است:

1- دستور فرمایند نسبت به تخلفی که در خصوص انتشار برخی مفاد پرونده صورت گرفته است رسیدگی عاجل صورت گیرد.

2- حقوق متهمان از حیث ارتباط مستمر و موثر با وکیل رعایت شود.

3- شرایطی تهیه شود تا متهمان در اسرع وقت از بازداشت آزاد شوند.

4- ترتیبی مقرر فرمایند تا نمایندگان این انجمن با متهمان ملاقات کرده و از وضعیت عمومی آنان اطلاع حاصل شود./جماران

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما