plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۲۷۳۶۳

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ به «آنی ارنو» نویسنده فرانسوی تعلق گرفت

آنی ارنو نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ شد. آکادمی سوئدی نوبل این نویسنده مشهور را «برای شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه‌ای که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ معرفی کرده است.
جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ به «آنی ارنو» نویسنده فرانسوی تعلق گرفت
به گزارش ایصال نیوز، ارنو نویسنده و استاد دانشگاه قرن بیستم میلادی اهل نورماندی فرانسه است. آثار ادبی او که اغلب خودزندگی‌نامه هستند رابطه تنگاتنگی با جامعه‌شناسی دارند. از این نویسنده آثار بسیاری در ایران ترجمه و به‌چاپ رسیده است. از جمله آثار مشهور او که به فارسی منتشر شده می‌توان به رمان سال‌ها، اتفاق می‌افتد، شرم، جایگاه  و یک زن اشاره کرد.

وی در خانواده‌ای از طبقه کارگر بزرگ شده و در رشته ادبیات مدرن فارغ‌التحصیل شده است. وی سال‌ها در دانشگاه تدریس کرده و جوایز مختلفی از جمله جایزه ادبی رنودو را برای نوشتن کتاب جایگاه دریافت کرد.

رمان سال‌ها که در سال ۲۰۰۸ میلادی به انتشار رسیده نیز توانست جایزه ادبی مارگریت دوراس و جایزه فرانسوا موریاک را برای خانم ارنو به ارمغان بیاورد. 

او در رمان دیگرش با نام  اتفاق می‌افتد به مشکلات دختری از یک خانواده متوسط کارگری در مواجهه با موضوع سقط جنین در فرانسه دهه ۶۰ می پردازد. فیلمی بر اساس همین رمان در سال ۲۰۲۱ در سینمای فرانسه نیز تولید و تهیه شده است.

آنی ارنو شانزدهمین فرانسوی است که از سال ۱۹۰۱ موفق به کسب جایزه ۸ میلیون کرونی (معادل حدود ۷۴۰ هزار یورو) نوبل می‌شود. آخرین باری که یک فرانسوی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده بود ۸ سال پیش زمانی بود که پاتریک مودیانو موفق به کسب این جایزه عالی شد.

تا به امروز ۱۵ نویسنده فرانسوی و ۱۶ زن برنده نوبل شده‌اند. خانم ارنو همزمان هفدهمین زنی لقب گرفت که نوبل ادبیات را از آن خود می کند. سال گذشته نوبل ادبیات به عبدالرزاق گورنا رمان نویس اهل تانزانیا تعلق گرفته بود./یو رو نیوز 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما