plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
کد مطلب : ۲۶۷۹۳

عراق با شدیدترین خشکسالی طی 90 سال گذشته روبه‌رو است

عراق در نتیجه کاهش بارش‌ها برای سومین سال متوالی و پایین آمدن حجم آب ورودی از کشورهای همسایه و افزایش سدسازی ترکیه، با خشکسالی بی‌سابقه‌ای طی 90 سال گذشته رو به رو است.
عراق با شدیدترین خشکسالی طی 90 سال گذشته روبه‌رو است
به گزارش ایصال نیوز، «عون ذیاب»، سخنگوی وزارت منابع آب عراق اظهار داشت: امسال شاهد شدیدترین خشکسالی از سال 1933 میلادی هستیم.

ذیاب ابراز امیدواری کرد که سال آتی، سالی پربارش باشد تا این معادله را تغییر یابد.
بر اساس گزارش سازمان ملل، عراق جزء 5 کشوری است که به دلیل افزایش قابل توجه دمای هوا و کاهش بی سابقه منابع آبی، بیشترین تاثیر را از تغییرات آب و هوایی متحمل خواهد شد.

همچنین بنابر پیش‌بینی‌های بانک‌جهانی، در صورتی که هیچ تغییر بنیادین در ساختار و مدیریت آب عراق صورت نگیرد، این کشور ۲۰ درصد از منابع آبی خود را در چند سال آینده از دست خواهد داد.

عراق در فهرست پنج کشوری است که بیش از همه از تغییرات اقلیمی رنج می‌برد و به شدت در خطر بیابان‌زایی قرار دارد.

در همین رابطه، «جاسم الفلاحی»، وزیر محیط زیست عراق تاکید کرد: خشکسالی امنیت عراق را تهدید می‌کند، ما برای مقابله با این پدیده دو مرحله اساسی داریم، نخست که از سال 2020 تا 2025 میلادی آغاز شده و بر کاهش گازهای گلخانه‌ای به خصوص در بخش نفت و گاز و افزایش آگاهی ملی درخصوص تغییرات آب و هوایی تمرکز دارد.

الفلاحی اظهار داشت: مرحله دوم از 2025 آغاز و تا 2030 ادامه دارد و بر مساله اساسی تمرکز خواهد کرد؛ انتقال فناوری نوین در زمینه آبیاری و کشاورزی و مدیریت خردمندانه منابع آبی، ما با مشکلات جدی در این زمینه به دلیل قدیمی بودن روش‌های آبیاری و هدررفت آب در زمینه صنعتی و شهری مواجه هستیم. این خبر را در الفرات ببینید.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما