plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۵۸۶۴

لوموند: خشکسالی عراق را تهدید می کند

مسئول آب های زیر زمینی وزارت منابع آبی عراق گفت: طبق پیش بینی های بدبینانه، کشور عراق به سبب بی آبی سال 2040 غیر قابل زندگی خواهد بود.
لوموند: خشکسالی عراق را تهدید می کند
مقامات عراقی پیش بینی کرده اند رودخانه فرات به علت گرم شدن هوای کره زمین و سوء مدیریت منابع آبی، زودتر از سال 2040 خشک شود، اتفاقی که زندگی ساکنان اطراف آن را که متکی به کشاورزی و دامداری است، به خطر خواهد انداخت. در همین ارتباط خشک شدن دریاچه ساوه به مثابه یادآوری حالت فوق العاده آب و هوایی در عراق است، کشوری که با مشکلات پی در پی خشکی و بیابان زایی روبرو است.

روزنامه فرانسوی لوموند با این مقدمه، یک تحقیق مطبوعاتی طولانی همراه با تصاویر فراوان از هلن سالون خبرنگار خود به چاپ رسانده است. این تصاویر حالت منطقه دریاچه ساوه را نشان می دهد، منطقه ای که بیش از پنج هزار سال است که نزدیک رود فرات در جهت غرب بین النهرین تشکیل شده است، منطقه ای حاصلخیز که تا رود دجله امتداد دارد و مهد تمدن سومری است که هنر نوشتن و کشاورزی را به جهان هدیه کرده است.

آنگونه که خبرنگار لوموند نوشته است، هم اکنون تا چشم کار می کند، در کناره های دریاچه ساوه در استان المثنی در جنوب عراق، بیابان می بیند در حالی که همواره پرآب و پر از ماهی و پرنده و مقصد گردشگری مردم بوده است. این در حالی است که هم اکنون از دریاچه ساوه جز رودی باریک نمانده است.

علاوه بر استفاده بیش از حد از دریاچه ساوه برای مصارف کشاورزی و صنعتی و احداث چاه های بسیار نزدیک آن، کاهش بارندگی های فصلی موجب کاهش 60 درصدی ذخیره آبی آن در سال 2021 شد به گونه ای که یک شهر غرق شده متعلق به عصر مفرغ در پاییز خشک موصل، روی رود دجله آشکار شد.

به نوشته لوموند، بی توجهی مقامات عراقی به این مشکل در طول سالیان گذشته، زندگی هفت میلیون عراقی را تحت تاثیر قرار داده است، کسانی که مجبورند به زودی محل زندگی خود را به سبب تغییرات آب و هوایی ترک کنند.

دولت مصطفی الکاظمی پایان سال 2020 پس از خشک شدن دریاچه ساوه، طرحی ملی را با حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل، با هزینه دو و نیم میلیون دلار آغاز کرد که در ادامه سه میلیون دلار دیگر به آن افزوده شد هرچند این طرح بسیار محدود و به گفته کارشناسان، بسیار دیرهنگام است به ویژه آنکه نیاز به آب، روز به روز بیشتر می شود و طبق پیش بینی ها، جمعیت عراق از 40 میلیون نفر، در سال 2050 به 70 میلیون نفر خواهد رسید.

در همین حال باسم مسعود مسئول آب های زیر زمینی وزارت منابع آبی عراق، می گوید: طبق پیش بینی های بدبینانه ما، کشور سال 2040 غیر قابل زندگی خواهد بود زیرا این وزارت خانه پیش بینی کرده است که دجله و فرات ممکن است زودتر از سال 2040 خشک شود.

در چنین شرایطی حسن الجنابی وزیر پیشین منابع آبی معتقد است مشکل اصلی، دخالت انسانی در امور آبی است به گونه ای که 100 سد و آب انبار در طول دو رود دجله و فرات ساخته شده است و در نتیجه کشور عراق به سبب طرح های آبی کشورهایی که این رودها از آنها سرچشمه می گیرند، دچار این مشکلات شده است. العالم 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما