plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۶۷۴۵

۸۴ درصد از سد زاینده‌رود خالیست

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌ رود گفت: ذخیره این سد به ۱۹۲ میلیون مترمکعب رسیده است، به این معنا که هم‌اکنون ۸۴ درصد از آن خالیست.
۸۴ درصد از سد زاینده‌رود خالیست
به گزارش ایصال نیوز، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز یکشنبه به نقل از سید مُجتبی موسوی نایینی افزود: ذخیره سد زاینده‌رود در سال گذشته در چنین روزهایی ۲۴۶ میلیون مترمکعب و در بلندمدت ۷۷۷ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این اعداد نشان می‌دهد ذخیره کنونی سد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۵ درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: ورودی آب به سد زاینده رود هم‌اکنون ۱۰.۳ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۴ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود ادامه داد: ورودی آب به سد از ابتدای سال آبی(مهر۱۴۰۰) تا ۱۹ شهریور امسال در مجموع ۹۶۱ میلیون مترمکعب بود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت(۵۱ ساله) یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

موسوی با بیان اینکه ورودی سد از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد، گفت: ورودی سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۹۴ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این رقم در سال گذشته به ۶۵۴ میلیون مترمکعب و در بلندمدت به یک میلیارد و ۳۰۸ میلیون مترمکعب می‌رسید.

مدیر بهره‌برداری از سد زاینده‌رود با اشاره به اینکه خروجی از مخزن سد امسال نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: خروجی این سد در مقایسه با مدت مشابه بلندمدت ۲۴ درصد کمتر است.

موسوی اظهار داشت: با توجه به خروجی ۲۴ مترمکعب در ثانیه برای آب آشامیدنی و سایر مصارف، نیروگاه برقابی این سد همچنان در مدار تولید قرار دارد. وی با اشاره به وضعیت مخزن سد زاینده‌رود، بر ضرورت مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از آشامیدنی و بهداشت، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید، در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است./ جمهوری اسلامی

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما