plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۲۶۷۴۱
آخرین خبرها از اعزام زائران اربعین

رفت و آمد در مرز‌ها بدون فشردگی در حال انجام است

بازگشت ۸۳۰ هزار زائر ایرانی
مراسم اربعین حسینی امسال بعد از محدودیت‌های کرونایی در حال برگزاری است و زائرانی که سال‌های گذشته از این سفر معنوی بازمانده بودند تلاش می‌کنند خود را از مسیرهای مختلف به کشور عراق و عتبات عالیات برسانند.
رفت و آمد در مرز‌ها بدون فشردگی در حال انجام است
مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های زمینی تردد زائران اربعین حسینی هستند که طبق پیش بینی‌ها امسال تعداد زیادی زائر از این مسیرها رهسپار کربلا خواهند شد.

به گفته مسئولین از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در آیین اربعین حسینی (ع) از مرزهای غربی کشور به عراق عزیمت کرده اند.

در ادامه مهم ترین و آخرین اخبار و تصمیمات پیرامون موضوع اربعین در این بسته خبری از نظر می‌گذرد.

وضعیت مرزها به سمت عادی شدن می‌رود

سردار حسین اشتری اظهار کرد: وضعیت مرزها به سمت عادی شدن می‌رود و آن ازدحامی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم را نداریم و طرف عراقی نیز اکنون آمادگی بیشتری برای پذیرش زائران دارد.

وی با بیان اینکه اکنون به همه کسانی که در مرزها و در پایانه های مرزی و یا در نواحی عقب تر از مرزها هستند به مرور اجازه تردد می‌دهیم و آنها را راهی عراق می‌کنیم، افزود: امروز از مرز خسروی بازدید کردم، روند تردد زوار در مرز خوب بود، اکنون نیز در مرز مهران هستم، زائران در حال حرکت هستند و آن دسته از زائرانی را که به سمت مرزها آمده اند را باز نمی گردانیم و تا مقداری که عراق آمادگی داشته باشد این زمینه را فراهم می کنیم که زوار تردد داشته باشند و به عراق بروند.

سردار اشتری با بیان اینکه بر اساس آمار ما تاکنون دو میلیون و ۷۵۰ هزار زائر ایرانی در این ایام به عراق سفر کرده اند، گفت: هیچ راهی در داخل کشور مسدود نیست، البته در برخی مسیرها از جمله مهران ترافیک های سنگین  وجود داشته که سعی کردیم در چند روز اخیر این موضوع را مدیریت کنیم و اکنون وضعیت به مرور در حال بهتر شدن است.

رفت و آمد در مرز ها بدون فشردگی ، تراکم و استرس در حال انجام است
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه در حال حاضر رفت و آمد در مرز ها بدون فشردگی ، تراکم و استرس در حال انجام است، گفت: جریان بازگشت زائران به کشور شروع شده و به مرور بر تراکم بازگشت زائران افزوده خواهد شد.

زائران قبل از روز اربعین به کشور بازگردند
سردار مجید میراحمدی، با بیان اینکه آغاز بازگشت زائران به کشور به ما کمک می کند که در پایان اربعین با ازدحام چند میلیونی مواجه نباشیم، افزود: از همین جا بار دیگر به زائران تاکید می‌کنیم که قبل از روز اربعین به کشور بازگردند و طول سفر خود به عراق را کوتاه کنند.

این مقام مسئول در ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در پیک اول تردد زائران به عراق مشکلاتی به وجود آمد و تناسبی بین جمعیت مراجعه کننده به مرزها و میزان آمادگی عراق برای پذیرش زائران وجود نداشت و همچنین در زمینه حمل و نقل زوار با مشکلاتی رو به رو شدیم، تصریح کرد: ما از مردم خواستیم که برای مدتی به مرزها مراجعه نکنند در اینجا لازم می دانم که از آنها به خاطر این همکاری تشکر کنم، اکنون شرایط بهتر شده و زوار از طریق اتوبوس به مرزها منتقل می شوتد تا از آنجا شرایط برای تردد آنها به عراق فراهم شود.


این مقام مسئول در وزارت کشور گفت: اکنون تمام تلاش ما این است برگشت زائران مدیریت شود تا در این زمینه کمترین مشکل را داشته باشیم.

وی ادامه داد : به دلیل گرمی هوا، ازدحام جمعیت و شرایطی که در عراق وجود دارد از جمله قطعی برق، از مردم می خواهیم تا آنجا که ممکن است سفر خود را به بعد موکول کند به خصوص افراد کهنسال و یا کسانی که قصد دارند در سفر به عراق جهت زیارت کودکان خردسال همراه خود ببرند.

میراحمدی گفت: اکنون مرزها بسیار روان است و مشکلی در خروج و ورود در مرزها نیست؛ روز گذشته نشستی برای بازگشت زائران برگزار و تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

بازگشت ۸۳۰ هزار زائر ایرانی

رییس ستاد مرکزی اربعین از بازگشت ۸۳۰ هزار زائر ایرانی به کشور تا ساعت ۶ صبح امروز – ۲۱ شهریور – خبر داد و گفت: با این روند شاهد تعادل بین ورود و خروج زایران هستیم.

معاون امنیتی و اجتماعی وزیر کشور اظهار امیدواری کرد که با این روند شاهد کمترین مشکل در بازگشت زائران باشیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین توصیه کرد که زایران مدت سفر در عراق و بویژه کربلا را کم کنند و برگشت را به روز اربعین و ۲ روز پس از آن موکول نکنند.

میراحمدی یادآور شد: شاهد شکوه مثال زدنی در راهپیمایی عظیم اربعین هستیم و دشمنان اسلام با شایعه پراکنی به دنبال هراس و نگرانی زائران هستند. در حالی که وضعیت عراق خوب است و تنها در بحث حمل و نقل برخی مشکلات در خاک عراق وجود دارد.

رییس ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت تردد اتباع مقیم ایران (افغانستان) گفت: زائران افغان در مرزهای شلمچه برای شرکت در آیین اربعین حضور دارند و روند تردد آنها هم آهسته است زیرا طرف عراقی نمی‌تواند پذیرش قابل توجهی داشته باشد؛ بر این اساس از اتباع افغان درخواست داریم به مرز شلمچه مراجعه نکنند تا بیش از این شاهد ازدحام جمعیت نباشیم.

ارسال امکانات بیشتر وزارت دفاع برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین
امیر سرتیپ خواجه امیری معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد اربعین وزارت دفاع در پی دستور وزیر دفاع با حضور میدانی در مناطق مرزی عراق و بررسی نیازمندی های زائران، بلافاصله با بکاگیری ظرفیت های سازمان های وزارت دفاع در بخش های مختلف کشور بویژه استان های میزبان و هم چنین استان های معین، خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی را تسریع و افزایش داد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تا کنون با دایر کردن موکب های متعدد، توزیع اقلام مورد نیاز زائران همچون آب آشامیدنی، ایجاد سایه بان، اعزام وسایل ایاب و ذهاب و وسائط نقلیه به مرزهای کشور، خدمات رسانی به زائران حسینی را افزایش داده است که این روند خدمت رسانی با سرعت و وسعت بیشتری در حال انجام است.


ارسال ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به عراق برای زائران اربعین حسینی

رئیس جمعیت هلال احمر، مسئولیت بهداشت و درمان زائران اربعین در عراق به عهده جمعیت هلال احمر ایران است، و با افزایش ۵ برابری ظرفیت خدمات رسانی به زائران در مقایسه با سال ۹۸، تاکنون حدود ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به کشور عراق ارسال شده است./میزان 

 
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما