plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۲۶۶۲۰
در دیدار با مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

حجة الاسلام کسماری: گفتمان حضرت امام پایه هویت نظام است

امام یک شخصیت تاریخ ساز هستند
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه گفتمان حضرت امام پایه هویت نظام است، گفت: طبیعتا به هر میزانی که بتوانیم در احیا، بازخوانی و بازتولید گفتمان امام و اجزاء و عناصر این گفتمان کار کنیم به همان میزان وظیفه خودمان را عمل کرده ایم. هر کسی داعیه انقلابی بودن دارد باید در مسیر خط امام حرکت کند و پرچم را همیشه به اهتزار در آورد.
حجة الاسلام کسماری: گفتمان حضرت امام پایه هویت نظام است
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در دیدار با مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: در بحث مربوط به گفتمان حضرت امام که به تعبیر مقام معظم رهبری " این انقلاب بی نام امام در هیچ جای جهان شناخته شده نیست"، یعنی هویت این نظام به امام گره خورده و اگر این نظام و انقلاب از امام، گفتمان امام و خط امام خدای ناکرده فاصله بگیرد، در واقع از هویت اصلی خودش فاصله گرفته و دچار بحران هویت شده است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: موضوع امام یک موضوع تاریخی نیست که در گذشته این کشور اتفاقی حادث شده باشد و ظهور و بروز فردی در یک مقطع تاریخی به اتمام رسیده باشد که ما هم دنبال بازسازی یا احیای یک چهره تاریخی باشیم. بلکه امام یک شخصیت تاریخ ساز هستند و شخصیت های تاریخ ساز مثل حکما و  مصلحان بزرگ در ظرف زمان و مکان خاصی محدود نمی شوند و به تعبیر مقام معظم رهبری، انگشت اشاره امام همچنان راهنما است و جهت را به ما معرفی می کند.

هر کسی داعیه انقلابی بودن دارد باید در مسیر خط امام حرکت کند
 
وی تأکید کرد: طبیعتا به هر میزانی که بتوانیم در احیا، بازخوانی و بازتولید گفتمان امام و اجزاء و عناصر این گفتمان کار کنیم به همان میزان وظیفه خودمان را عمل کرده ایم. هر کسی داعیه انقلابی بودن دارد باید در مسیر خط امام حرکت کند و پرچم را همیشه به اهتزار در آورد. ما در دوره جدید مؤسسه  با توصیه و تأکید تولیت مجموعه به این سمت رفته ایم که مؤسسه با یک رویکرد فعال و مطالبه گرانه در حوزه امام به وظیفه قانونی خودش عمل کند.

در حوزه امام همه ظرفیت های موجود را به کار خواهیم گرفت

کمساری اظهار داشت: در این راه همه ظرفیت های موجود در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و نظام را به کار خواهیم گرفت؛ وظیفه ای که قانون بر عهده مؤسسه گذاشته و در همین مسیر حرکت هایی را شروع کرده ایم. ظرفیتی هم که در قالب ماده 37 برنامه های توسعه کشور ایجاد شده به نظر می رسد ظرفیت بالایی است که مجموعه مؤسسه و سایر دستگاه های کشور را می تواند کمک کند. یعنی ما سازوکار قانونی کار را هم داریم؛ علاوه بر مأموریت و مسئولیت شرعی و تکلیفی که در این راستا به گردن همه ما هست.

وی تصریح کرد: در این آیین نامه یک سری وظایف و تکالیفی برای دستگاه های اجرایی و فرهنگی کشور احصا شده و جالب است که سازمان فرهنگ و ارتباطات را از وزارت فرهنگ و ارشاد متمایز دانسته است. نشان می دهد در تبیین این آیین نامه به بحث بین الملل و ظرفیت خارج از کشور عنایت ویژه شده است. ما بنا داریم با تمام دستگاه های مندرج در این آیین نامه از جمله وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش، ارشاد و میراث فرهنگی دیدار داشته باشیم و سازوکاری را در نظر بگیریم که این آیین نامه اجرایی شود.

ایمانی پور: مسأله ترویج و نشر گفتمان حضرت امام جزو اصول است
 
حجت الاسلام و المسلمین مهدی ایمانی پور نیز پیش از سخنان رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در این نشست گفت: هم به لحاظ اهداف و مأموریت های مندرج در اساسنامه سازمان و هم در برنامه و بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات، از گذشته مسأله ترویج و نشر گفتمان حضرت امام جزو اصول هست و همیشه به آن توجه شده و در قالب های مختلف برگزاری همایش های مختلف، انتشار آثار مربوط به حضرت امام و ترجمه آنها به زبان های مختلف این کار انجام شده و همچنین سهمی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام داشته ایم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما در دوره تحول به سر می بریم و انتظار می رود که اقدامات جدی تری در این حوزه انجام شود. دست کم با انتخاب برخی افراد به عنوان رایزن که علایق آنها در حوزه انقلاب و گفتمان امام بیشتر هست، تلاش می کنیم که به صورت طبیعی این حوزه را پررنگ تر کنیم. طبیعتا انتظار می رود که اتفاقات بهتری در این حوزه بیفتد.

وی با اشاره به برنامه تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تصریح کرد: یکی از رویکردهای جدی این برنامه مسأله «روایتگری مؤثر» هست. طبیعتا در حوزه روایتگری احساس ما این است که نتوانسته ایم روایت مؤثری که از انقلاب و گفتمان حضرت امام هست را در سطح جهان پیاده کنیم. به هر حال تلاش ما این است که در دوره جدید روایتگری مؤثر تری داشته باشیم و لازمه اش این است که یک کوچ جدی به زیست بوم های جدید صورت بگیرد؛ چون الآن کسی خیلی با شکل های قدیم تبلیغ نمی کند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما