plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۲۵۹۹۵

روسیه برای بازدید بازرسان آژانس از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شرط گذاشت

روسیه: انجام هر مأموریتی برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به دلیل مشکلات کی‌یف بسیار خطرناک است. سازمان ملل هشدار داده که درگیری نظامی روسیه و اوکراین در نزدیکی چنین تاسیسات هسته‌ای بزرگی می‌تواند منجر به پیامدهایی بسیار جدی شود.
روسیه برای بازدید بازرسان آژانس از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شرط گذاشت
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از رویترز، یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد اعلام کرد که این نهاد از ظرفیت لجستیک و امنیتی لازم برای بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا برخوردار است اما یک دیپلمات روس شروطی تعیین کرده و گفته است که انجام هر ماموریتی از طرف کی‌یف «بسیار خطرناک» است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، همچنین گفت: «دبیرخانه سازمان ملل هیچ اختیاری برای ممانعت از فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای یا لغو آن ندارد.»

اظهارات دوجاریک واکنشی به این اتهام‌زنی روسیه بود که سازمان ملل مانع بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا شده است، نیروگاهی که روسیه در ابتدای عملیات نظامی خود در اوکراین آن را تسخیر کرد.

وی گفت دبیرخانه سازمان ملل متحد پس از رایزنی با آژانس ارزیابی کرده که در اوکراین از ظرفیت لجستیک و امنیتی برخوردار است تا بتواند از ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا حمایت کند. اما این مقام سازمان ملل متحد افزود هر دو کشور اوکراین و روسیه باید بر سر این موضوع توافق کنند.

مسکو و کی‌یف هر دو خواستار بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی از این نیروگاه هسته‌ای شده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفته که او آمادگی رهبری ماموریتی در این زمینه را دارد و از روسیه و اوکراین خواسته است که در این باره با یکدیگر همکاری کنند.

اما خبرگزاری‌های روسی به نقل از یک دیپلمات ارشد این کشور نوشته‌اند که چنین ماموریتی بر خلاف خواسته سازمان ملل متحد نباید از جانب کی‌یف انجام بگیرد.

ایگور ویشنوتسکی، معاون بخش اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه، گفت: «تصور کنید که انجام این ماموریت از طریق کی‌یف به چه معناست. یعنی آنها از خط مقدم به نیروگاه هسته‌ای می‌رسند. این یک خطر بزرگ است.»

روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

سازمان ملل هشدار داده که درگیری نظامی در نزدیکی چنین تاسیسات هسته‌ای بزرگی می‌تواند منجر به پیامدهایی بسیار جدی شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما